2013 års tio bästa filmer — the remake

En lista som redan varit publicerad men som jag kunnat uppdatera en smula, Håll utkik efter filmer som är märkta (NY)…

10. Ida
Det är Polen, det är svart-vitt, det är 60-tal. Och ändå tyckte jag mycket om nunnenovisen Idas resa i sökandet efter vad som hänt hennes föräldrar under andra världskriget. Ibland händer det!

“Do you have sinful thoughts sometimes?”

Ida, with Dawid Ogrodnik and Agata Trzebuchowska

9. Återträffen (NY)
Trots att jag inte är riktigt säker på att jag och Anna Odell kommer särskilt bra överens var Återträffen ändå ett intressant filmiskt och berättande experiment. Vem vill bli kallad för mobbare?

”Jag berättar vad som hände men inte hur det kändes. Att gå ut med mina egna känslor intresserar mig inte.” (Anna Odell om Återträffen)

8. Monica Z
Årets mesta svenska storfilm där särskilt debutanten Edda Magnason imponerade stort. Annars påminde Monica Z en del om Fruitvale Station – en biopc-BOATS på gott och ont. Men Monica Z var klart mer fantasirik i sitt framförande, det måste erkännas.

”Man kan säga att jag har försökt ta mig så nära man kan komma.” (Edda om rollen som Monica)

Edda Magnason (Monica) och Sverrir Gudnason (Sture Åkerberg)

7. Captain Phillips (NY)
Hur Paul Greengrass väljer att berätta sin BOATS är kanske inte så uppseendeväckande men Tom Hanks prestation tar filmen betydligt längre.

”They’re not here to fish.”

6. Gravity
Det känns som Gravity blev en besvikelse men egentligen handlade det bara om att jag inte älskade Alfonso Cuarons placering av Sandra Bullock i jymden lika förbehållslöst som många andra. För visst var det en grymt bra och spännande film. Om bara inte det där förbenade slutet hade funnits där…

“Clear skies with a chance of satellite debris.”

Gravity pic

5. Philomena
Listans sista biopic-BOATS, scout’s honor! Philomena Lee är ingen nunna som Ida, istället har hon lidit svårt under religionens ok. Och ändå är hon fortfarande en hängiven katolik. Steve Coogan försöker klura ut hur det är möjligt samtidigt som han hjälper underbara dame Judi Dench att hitta Philomenas son.

“She told four people today that they’re one in a million. What are the chances of that?”

Philomena pic

4. Prisoners (NY)
Inga större problem att hitta plats på listan åt Denis Villeneuves skoningslösa berättelse om mänsklig ondska och maktlöshet.

”They only cried when I left them.”

3. Snowpiercer
Filmen som tack vare utebliven biopremiär i Sverige tvingades bli något av en undergroundsuccé. Filmens sociala ambition är kanske inte så subtil men vad gör det när den kommer i ett så snyggt paket (valfritt huruvida Tilda Swintons löständer ska räknas in i det)?

“You know what I hate about myself? I know what people taste like. I know babies taste the best.”

Snowpiercer pic

2. Still Life
Filmen som jag nästan missade till listan och det hade inte känts bra. Att Eddie Marsan gör en fin prestation var kanske inte lika mycket av överraskning som Chris Evans i filmen ovan, men det är icke desto mindre en prestation som förtjänar all uppmärksamhet den kan få. En stillsam, omsorgsfull och fin film om en stillsam, omsorgsfull och fin man.

”I’m the guy who plays human beings. I understand why the characters are doing what they’re doing.” (citat direkt från hästens mun, dvs Eddie Marsan. Webben var märkligt befriad från filmcitat från Still Life)

still-life-c

1. Hotell
Årets trevligaste överraskning på Malmö filmdagar. Att det kunde vara så underhållande och berörande att ta lite semester från både vardag och jaget?!

”Jag tyckte att det var lustfyllt att ge de här människorna någon slags kreativt vansinne där de lever ut allting” (Alicia om rollen som Erika)

Hotell pic

Bubblare: Pacific Rim, The Conjuring, The Wolf of Wall Street, Pain & Gain, The Desolation of Smaug, World War Z, The Lunchbox, Stoker, Sådan far, sådan son, Big Bad Wolves, Fruitvale Station, Don Jon, Nymphomaniac, Enemy, Star Trek: Into Darkness

Andra som tyckt till om filmåret 2013:
Flmr
Fiffis filmtajm
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Movies-Noir

6 reaktioner till “2013 års tio bästa filmer — the remake”

  1. Vi har därmed ett potetiellt hundraprocentigt överlapp? 🙂 Jag har nämligen inte sett Locke eller Den stora skönheten

  2. Toppklass: Prisoners, Gravity
    Mycket bra: Hotell, Snowpiercer, Still Life, Ida
    Bra: Monica Z, Återträffen, Captain Phillips, Philomena

    Ett bra filmår. 🙂

  3. Okey, då ska vi se vad du har hittat på för tokigheter här då…

    Har varken sett Ida eller Återträffen men de verkar ju vara klackarna i taket i båda de filmerna…

    Monica Z såg vi tillsammans, men tyvärr tyckte jag den var ganska trist. Väldigt lättglömd. En bio-pic som levde upp till ryktet, för mig i alla fall! 😉

    Sista scenen i Captain Phillips är allt annat än lättglömd, vilken suverän scen! Men tyvärr var den det enda som piggade upp i den filmen. Ganska ordinär och småseg BOATS. Extra passande förkortning för den filmen!

    Gravity älskar jag ju. Min numero uno på listan. 🙂

    Philomena hatade jag. Sorry.

    Prisoners är en duglig thriller, svettig!

    Snowpiercer var ju frejdig men jag såg den kanske för sent i hajpen? Den var bra men jag blev inte lika blown away som vissa ”blew”.

    Still life har jag inte sett men är mycket sugen på. Tack för påminnelsen!

    Hotell såg vi också ihop och den var ju suverän. Vilken överraskning den var för mig! Superbt val som din etta. Jag har med den på min lista men lite längre ner.

    Min lista för den intresserade:
    http://fripp21.blogspot.com/2014/03/top-10-films-of-2013.html

  4. @Henke: Haha, nej varken Ida eller Återträffen är särskilt mycket hejsan-hoppsan 😀 Tror det finns stor risk att du skulle hata Anna Odell om du såg Återträffen. Däremot kan Still Life säkert funka betydligt bätte, go for it!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.