2010 års tio bästa filmer — the remake

En lista som redan varit publicerad men som jag kunnat uppdatera en smula, Håll utkik efter filmer som är märkta (NY)…

10. Tucker and Dale vs. Evil
En charmig, klurig och riktigt underhållande slasherspoof.

”I should have known if a guy like me talked to a girl like you, somebody would end up dead.”

Tucker and Dale pic

9. Snabba Cash (NY)
Svenska stekargangsters var mer underhållande än jag hade vågat hoppas på. Trots alla hyllningar blev jag positivt överraskad av både Daniel Espinosa, Matias Varela och Joel Kinnaman.

”Jag tyckte om multikaraktärsapproachen, i svensk film har vi varit ganska en-karaktärsinriktade.” (Regissör Daniel Espinosa om Snabba Cash)

8. Never Let Me Go (NY)
Science fiction behöver inte vara rymdopera, aliens och främmande planeter. Den kan också vara lågmält melankolisk. Carey Mulligan, Andrew Garfield och Kiera Knightly ställer frågor på ett sätt som inte är uppenbart men som ändå får en att fundera.

”Do you know what happens to children when they grow up?”

7. The Fighter (NY)
En nykomling på en gammal lista som främst har birollsinnehavarna Christian Bale och Melissa Leo att tacka för den saken.

”All we ever wanted for you was to be world champion.”

6. Trolljegeren
I likhet med Tucker and Dale… en underhållande film som vilar mer på humor än på spänning. Ett bra utnyttjande av found-footage-genren och en tidig nordisk film om klassiska folktrokritter.

”Trolls love to gnaw on old car tires.”

Trolljegeren pic

5. The Social Network
Ok, vi fattar, Mark Zuckerberg är ett arsle. Men ett smart arsle som det tack vare teamet David Fincher och Aaron Sorkin blivit en både snygg och slagfärdig film av. Årets enda BOATS om vi inte räknar Bill Cunningham.

”You know, you really don’t need a forensics team to get to the bottom of this. If you guys were the inventors of Facebook, you’d have invented Facebook.”

The Social Network

4. Inception
Leonardo Wilhelm DiCaprio är en energisk typ som hinner med huvudroller i två filmer det här året. Eftersom jag till skillnad från Shutter Island inte har någon litterär förlaga att jämföra mot i Inception går DiCaprio-Nolan segrande ur striden.

”They say we only use a fraction of our brain’s true potential. Now that’s when we’re awake. When we’re asleep, we can do almost anything.”

Inception pic

3. Bill Cunningham New York
Till dags dato Filmspanarnas enda gemensamt sedda dokumentär, men vilken dokumentär sedan! Kärleksfullt och ödmjukt om en modefotograf som satt sin prägel på branschen under en stor del av sina modiga 83 år (och han hänger fortfarande med vad jag kan se).

”We all get dressed for Bill!”

Bill Cunningham pic

1,5. Black Swan
Delat kvinnligt i toppen! Natalie Portman är pressad från alla håll, inte minst inifrån. Vem hade kunnat tro att Darren Aronofsky skulle följa upp hyllade The Wrestler med en minst lika hyllad dans-film? Eller att balett kunde vara så mardrömslikt för den delen…

”He picked me, mommy! I’m the new swan queen!”

Black Swan pic

1,5. Winter’s Bone
Natalie snattade Oscarsstatyetten från Jennifer Lawrence och även om jag verkligen gillar Jennifers Ree Dolly var hon i det här läget ett oprövat kort. White trash-misär är bara förnamnet och Natalies mentala press har ersatts av en högst pragmatisk sådan. Med en borttappad pappa måste det skrapas ihop borgenspengar där inga sådana finns.

”Shootin’ him likely settled it.”

Winters bone pic

Hedersomnämnanden: Toy Story 3, Shrek goes Fourth, Monsters, The Crazies, Temple Grandin, Paranormal Activity 2, I Spit on Your Grave, Shutter Island, The Ghost Writer, Devil, I Saw the Devil, Catfish, The Kids Are All Right, Stake Land, True Grit

Andra som tyckt till om filmåret 2010:
Flmr
Fiffis filmtajm
Filmitch
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Movies-Noir

8 reaktioner till “2010 års tio bästa filmer — the remake”

  1. Never let me go och Inception är de filmer vi båda har med – tre rullar på din lista fastnade jag inte alls för: The Fighter, Winters bone samt The Social network. De två förstnämnda är lite märkligt då de hör till en genre jag brukar gilla samt har bra skådisar.
    Kul med Tucker & Dale en film som fler borde se.
    Jag har inte börjat uppdatera min listor än och en o annan ändring lär ske det är jag övertygad om

  2. @Filmitch: Ja, särskilt The Fighter hade jag nog gissat att du skulle ha gillat. Och jag har ju inte gjort någon generell över syn av alla listor, det känns som ett alldeles för stort arbete

    @Mikael: Ajaj, det måste åtgärdas 😉 Easy A skulle mycket väl kunna hamna högt för min del också, jag har bara inte kommit fram till den ännu

  3. Vänta nu, what kind of devilry is this?! Heeenke, Sofia har två ettor! 🙂

    Kul att se Snabba Cash ta sig in på listan. Joel som dubbelspelare har vi sett några gånger vid det här laget, och han är bra på det.

    Och The Fighter! Även den på min lista. Vi har även samma etta i form av Black Swan. Mer överens än vanligt.

  4. Nu kommer mina kommentarer. Äntligen ropar alla.

    Tuck and Dale är ju jätterolig. Jag måste ha missat den på något sätt, den är inte en med bland mina bubblare. Får se om den och fixa till listan… 🙂

    Snabba cash tyckte jag var svinkass.

    Never let me go var en otrolig filmupplevelse och den har fått min förstaplats. Vilken mörk och sorglig film!

    The fighter var om möjligt ännu tråkigare än Snabba cash. :-/

    Trolljegeren har jag missat trots att den var mycket omtalad. Tack för påminnelsen!

    The social network och inception har jag med på min lista (platser 7 och 6).

    Bill Cunningham var en ok dox som vi såg tillsamman. Långt från min topplista dock.

    Black swan blev min 4:a och Winter’s bone min tvåa!

    Mycket bra lista! Riktigt najs i toppen där. Mer överlapp än det olycksaliga filmåret 2009 helt klart… 🙂

  5. @Henke: Äntligen! Jag började undra 😉 Kul om du fortfarande känner att det kan vara värt att lyfta Tucker & Dale. Men det är ju Alan T 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.