Monsters (2010)

Efter Saras närmast episka totalsågning av MonstersGlory Box var suget efter att se filmen inte så väldans stort, det ska medges. Men, som så ofta i sådana här sammanhang, låga förväntningar är verkligen inte det sämsta.

Efter ett intro med klara Cloverfield-ripoffvarningar kommer vi lyckligtvis ifrån recovered footage-genren och blir istället informerade om att en rymdsond kraschlandat i Mexico. Hädanefter är därför den landsdelen som gränsar till USA ”the infected zone” och vad som gömmer sig där, det vet man inte så noga. Hemska monster? Snälla monster? Ingenting? Lömska mexicaner som lurar på att tillhandahålla USA billig arbetskraft? För att inte parallellen ska bli plågsamt övertydlig (mer plågsam än den redan är, vill säga) har man frångått termen ”Aliens” och vi får genomgående istället se vaga TV-rapporter om ”Creatures”.

Söder om denna zon får fotografen Kaulder i uppdrag att föra pappas lilla flicka Sam i säkerhet och han gör det enbart eftersom big papa eventuellt skulle kunna ge honom ett jobb i sin publiceringsorganisation. Efter många om och men tar de sig fram till kusten och betalar ohemult mycket pengar för en färjebiljett. Tack vare rätt krystade omständigheter går denna flyktmöjlighet åt pipan och det enda som återstår är nu att betala ännu mer ohemult mycket pengar för att hajka sig igenom Zonen till Hemlandet.

Oavsett vad man tycker om slutresultatet borde regissör, manusförfattare, effektmakare och cinematografen Gareth Edwards kunna försörja sig ett antal år på föreläsningar med titeln ”How to get optimal bang for your buck”. Resurser är lagda på exakt rätt ställe och i allt annat visar Edwards en berömvärd återhållsamhet som givetvis håller kostnaderna nere vad gäller effekter och make-up.

Ja, jag blev faktiskt positivt överraskad av Monsters. Så positivt överraskad att jag nästan finner mig se med ett visst överseende på alla de invändningar som Sara hade. För hon har ju rätt. Varför är det Kaulder som hela tiden leder vägen när det är helt uppenbart att det är ”hjälplösa” (ok, hon har faktiskt stukat handleden) Sam som inte bara kan språket, utan också språkkulturen? Varför säger han hela tiden åt henne att hon ska vänta, stanna kvar, medan han går fram och undersöker? Varför blir han känd för oss via sitt efternamn medan hon via sitt förnamn?

Manuset innehåller en hel del otroligt konstruerade lösningar (varav den värsta som sagt är när färjelösningen går i putten) alternativt logiska luckor. Fanns världens tjockaste dörr i The Wall? Vad är det egentligen för kamera som Kaulder släpar på som inte bara tycks vara exceptionellt insekts-, sand-, fukt-, ler- och allmänt kläggresistent utan också har en batteritid som överstiger flera dagar trots idogt användande?

Parallellen mellan illegala invandrare och utomjordingar är inte riktigt så subtil som Edwards tycks tro sig att den är. Slutscenen med utomjordingarna var inte heller den riktigt lika överraskande som Edwards sannolikt föreställde sig och även i detta blir det moraliska budskapet aningens överdrivet. Det faktum att Kaulder och Sam inte bara lär sig att komma överens utan dessutom naturligtvis måste bli kära i varandra var väl kanske inte helt oväntat.

Men allt det här är liksom i eftertankens kranka blekhet, när jag såg Monsters hade jag inga större problem att glida med och tycka att den var rätt okej. Att de CGI:ade rostiga fartygen och övergivna byggnaderna i Zonen var ganska snygga och att frånvaron av alla de där actionscenerna som man satt och väntade på, överraskade på ett bra sätt. Vad får fälla avgörandet, omedelbara intryck eller eftertanken? I Monsters vinner den här gången det omedelbara intrycket med knapp marginal.

Fler har sett Monsters och tyckte definitivt att den var bättre än Sara i alla fall. Så titta gärna också in hos Movies-Noir, Flmr, Jojjenito och Fripps filmrevyer.

3 reaktioner till “Monsters (2010)”

  1. Efter att ha hört regissören snacka om filmen på Stockholms filmfestival så växte filmen hos mig (trots att jag gillade den redan innan). Med tanke på att filmen är helt ”freestyle:ad” och ihopdiktat allteftersom det blir filmat så känns det som att eventuellt budskap bara är en tillfällighet.

    Någon liknade den vid Sin Nombre vilket jag tyckte var en ganska fin jämförelse. Rekommenderas om man gillade den här filmen (och inte sett Sin Nombre då).

  2. Tack för ping. 🙂

    Anledningar till mitt höga eller relativt sett höga betyg:

    1. Jag såg filmen på Sthlm Filmfestival med regissören på plats
    2. Jag är kille.
    3. Jag hade några år innan jag såg filmen varit i Mexiko i precis de miljöer som karaktärerna i filmen är i.

    Well, det var väl mitt försvar. 😉

    Förresten, tack för länken till Glorybox recension, kul läsning.

    Förresten igen, om du är sugen på en film med ungefär samma tema men med en riktig power girl så rekommenderar jag The Snow Walker som jag precis såg.

  3. @johanbenjaminsson: Visst får man en annan relation till filmer som man känner till lite mer om. Men att historien är improviserad behöver ju inte innebära att det underliggande budskapet bara är en slump. Jag tycker det var så pass övertydligt att jag har svårt att tro på en ren spontanutveckling av det. Tack för tipset. Jag har iofs inte sett Sin Nombre, men det jag gillade med Monsters var främst SF-temat och det verkar det inte vara så mycket av i Sin Nombre 😉

    @Jojjenito: Det roliga är att jag även denna gång ville minnas att ”alla” hade skrivit om Monsters, men när jag väl började leta var ni inte så himla många ändå. Och inte behövs något försvar, jag tyckte som sagt också att den var helt ok så länge den rullade. Här rasar tipsen in minsann, men som jag skrev till Johan: det som funkade i Monsters var alien-biten, inte själva överlevnadsbiten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: