2011 års tio bästa filmer

10. Albert Nobbs
En film som gav en välförtjänt Oscarsnominering till Glenn Close (vann gjorde förstås Meryl) och som hade kunnat vara sann även om den inte är det. Blott byxorna gör inte mannen.

”You are the strangest man I have ever met.”

9. Gränsen
En trevlig svensk överraskning i klass med Den blomstertid… Kallt som fan, grymt spännande och vettiga effekter.

”Det känns viktigt att berätta den här historien. De som var med finns inte så länge till.” (Regissören Richard Holm om Gränsen)

8. Melancholia
Ja, vad gör man när världens undergång närmar sig? Gifter sig? Bryter ihop? Lars von Trier lyckas få med det mesta i en sjukt snygg förpackning.

”I myself hate marriages. Especially when they involve some of my closest family members.”

7. The Descendents
Fina prestationer från både George Clooney och Shailene Woodley på ett soligt Hawaii. Tack gode gud att vi slipper den californiska vinpimplarmisären.

”Paradise? Paradise can go fuck itself.”

6. Take Shelter
Mäktigt drama från Jeff Nichols och Michael Shannon. Lika pressande som en annalkande stormfront.

”Is anyone seeing this?”

5. Paranormal Activity
Ibland kommer det filmer som faktiskt lyckas göra något som känns nytt trots ett urvattnat koncept. Paranormal Activity var absolut inte den första found footage-filmen men skapade en en fin stämning med minimala gester och ett begränsat utrymme.

”Well, yeah… did you go run and get the camera first?”

4. Grave Encounters
Se på tusan! Inte bara en, utan hela två found footage-skräckisar får ta plats på årets topplista. Här är vi kanske i mer välkända vatten än #5 med övergivna mentalsjukhus och ett filmteam som egentligen inte tror på det de gör. Trots det är filmen överraskande läskig. Det är något med det där suddigt gröna nattfiltret.

”This place is about as haunted as a sock drawer.”

3. The Innkeepers
Ti West följde upp The House of the Devil med en i mina ögon mer helgjuten film. Förvisso mer polerad och därmed kanske ”tråkigare” men jag gillar slutresultatet. Särskilt den lättsamma dynamiken mellan huvudpersonerna Sarah Paxton och Pat Healy.

”Pessimism is just a higher form of optimism. If you expect nothing from people, then you go through life being pleasantly surprised.”

2. The Skin I Live In
Pedro Almodovar visar att han fortfarande kan när han sätter den sidan till. En film som ställer frågor man kanske inte vill svara på, är snygg och spännande. Vad mer kan man begära?

”The things the love of a mad man can do.”

1. The Cabin in the Woods
En film som är så förbannat underhållande att det inte kan bli tal om något annat än en förstaplats på årets lista.

”These fucking zombies. Remember when you could just throw a girl in a volcano?”

Bubblare: The Raid, The Girl With the Dragon Tattoo, Paul, The Artist, Play, Jane Eyre, Wuthering Heights, Tyrannosaur, The Iron Lady, The Thing, Warrior

Andra som tyckt till om filmåret 2011:
Flmr
Fiffis filmtajm
Filmitch
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Movies-Noir

6 reaktioner till “2011 års tio bästa filmer”

  1. Det roliga är att när jag läste din lista var jag övertygad om att jag hade med The Descendants, Grave encounters och Melancholia men icke. Bra skräckfilmsår och ja filmår överhuvudtaget.
    Har inte sett The skin, gränsen och Albert Nobbs än men de övriga sju är alla filmer jag gillar.

  2. Det låter som att det vore dags att uppdatera listan? 🙂 Om du minns The Descendants, Grave Encounters och Melancholia som bra fortfarande, menar jag. Gränsen tycker jag kan vara värd en titt bara för att stödja svensk genrefilm

  3. Dags att kommentera din 2011-lista!

    10. Albert Nobbs – Inte sett. Inte jättesugen.

    9. Gränsen – Haha, kul med denna svenska film på listan. När jag såg den tänkte jag först ”haha, skämtar hon, det är ju en 1/5-film!?”. Sen kollade jag upp min text och såg att jag gav den 3/5. Undrar om jag förväxlar den med nån annan film. Gränsen är fylld med klyschor men att det är en svenska genre-film och snö höjer den.

    8. Melancholia – Japp, mycket bra von Trier. Plats 7 på min lista. Slutet ger gåshud.

    7. The DescendAnts – Helt ok men ingen favorit hos mig. Sideways klart bättre! 😉

    6. Take Shelter – Japp, mycket bra. Plats 4 på min lista. Sågs helt ensam i en salong på Zita. Bra stämninng.

    5. Paranormal Activity – Inte sett men hört mycket gott om. Found footage lockar dock aldrig. Det smarta draget här är kanske att man inte kan skrika ”men släpp kameran och spring!” eftersom det väl är fasta övervakningskameror som filmar?

    4. Grave Encounters – Inte ens hört talas. FFFTW? Nja, hoppar nog denna.

    3. The Innkeepers – Inte sett.

    2. The Skin I Live In – Inte sett och jag inser att jag kanske borde ändra på det.

    1. The Cabin in the Woods – Helt ok. Klippt från min text: ”Allas gullegris, den överhajpade Joss Whedon låg bakom filmens manus och då måste det ju vara bra. Eller?”

  4. @Jojjenito: Just Gränsen tyckte jag funkade eftersom den aldrig utgav sig för att vara något mer än vad den kunde leverera. Buuuu för Sideways 😉 Ska du någon gång testa Found Footage är iaf Paranormal Activity eller Grave Encounters ingen dålig början. Klart man måste ge efter för Whedon-hajpen 🙂

  5. Udda år så då har vi mestadels olika filmer på listorna! Bara två överlapp.

    Först och främst hatten av för din etta med Cabin in the woods. Jag måste verkligen se om den rackarn snart. Jag har varit sugen länge. Dessutom har jag den helt felaktigt på min 2012-lista. Det var ju uschligt att en enda liten festival visade den 2011 för att filmen hade ju premiär överallt under våren 2012. Jaja.

    2-5 har jag inte sett något av. Är sällan sugen på Almodovar, det mesta jag sett av honom har varit besvikelser. Sedan har du några skräckisar som aldrig varit på min radar, även om jag känner igen titlarna.

    6-7, Take shelter blev min fyra. Och The descendants har jag med som bubblare. Bara. Kanske dags att se om den och uppdatera listan?

    8,1§0 har jag inte sett och har inte varit sugen på.

    Gränsen var en frisk fläkt, som tyvärr var så haussad av Joel att den inte alls kom upp i nivå när jag såg den.

    http://fripp21.blogspot.com/2012/03/top-10-films-of-2011.html

  6. @Henke: Det går alltid att klämma in en titt av Cabin, denna klassiska årtalsslamkrypare. Och nej, ingen av filmerna 2-5 är väl riktigt din grej 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.