2015 års tio bästa filmer

Sista listan ut. Längre fram än till 2015 har jag svårt att ta mig eftersom det känns som om jag fortfarande saknar allt för många filmer. Påfyllning av åren kommer väl dock vad det lider. Och imorgon kickar årets Halloween-tema igång! På återseende då.

***

10. Jupiter Ascending
Jag såg denna bespottade film inte bara en, utan två, gånger och älskade den bägge gångerna. Helt jäkla utflippad både vad gäller design, historia och rollfigurer. Men Channing Tatum i vargöron och raketboots i all ära, detta är Mila Kunis film!

”Are those flying boots?”

9. Spotlight
Dagens nyckelord är “gedigen”. Både när det gäller det filmiska hantverket och för att den beskriver ett journalistiskt grävjobb som det inte finns mycket utrymme kvar nu för tiden.

”You know why I went along with everything? Because priests, are supposed to be the good guys.”

8. The Hateful Eight
Jag blev riktigt förtjust i Quentin Tarantinos maffigt kylslagna kammarspel där de flesta närvarande skådisarna presterade på topp. Till och med Samuel L. Jackson lyckas ta sig bortom sin patenterade (film)persona.

”Well, cut my legs off and call me Shorty!”

7. Tjuvheder
En film som känns på riktigt och som dessutom gör det in i märgen. Peter Grönlund jobbar främst med amatörer men det märks banne mig inte.

”Jag har aldrig tidigare sett  ett sådant manus skrivet för en kvinna där man får vara allt; tuff, rolig, ful, hon är en jobbig jävel, fast hon har också sin charm.” (Malin Levanon om rollen som Minna)

6. Inside Out
Pixar visar än en gång att de har få konkurrenter när det kommer till fantasifullhet i att konstruera en historia. Vem av Glädje, Vemod, Ilska, Avsky eller Rädsla styr din vardag?

”All right! We did not die today, I call that an unqualified success.”

5. Efterskalv
Vilket annat år som helst hade #7 regerat MåDåligt-toppen men 2015 bjöd på ännu ett svenskt slag i magen. Det är inte lätt att vara Man i Byhåla.

”Jag blev nog lite mörkare under den tiden och kanske lite efteråt också.” (Ulrik Munther om rollen som John)

4. Crimson Peak
Ok för att Guillermo del Toro inte lyckats toppenbra med alla sina filmer men detta återskapande av klassiska spökhistorier i ett enormt kråkslott passade mig som hand i handske. Trots Mia Wasikowska i huvudrollen. Behöver jag säga att filmen är grymt snygg?

”The nearest house is miles away, and the closest town is a half day’s walk.”

3. Trevligt folk
Mer svenskt på tio-i-topp! Här är det dock inga slag i magen utan ett rejält grabbtag i skjortkragen när Borlänge bjuder på somalisk bandy och VM i Sibirien. Välgörande för både hjärta och hjärna eftersom Filip&Fredrik också passar på att fråga utvald lokalbefolkning exakt vad de förlorar på att ta emot flyktingar.

”Jag vet inte vad ’sanningen’ är om somaliernas situation i Borlänge, men det här är EN sanning.” (Fredrik Wikingsson om Trevligt folk)

2. Palio
Ännu en dokumentär i toppen. Nog för att jag är gammal hästtjej men aldrig trodde jag att jag skulle bli så fångad av en film om Siennas ålderdomliga hästkapplöpningslopp. Nagelbitande thriller och politiska intriger på hög nivå.

”There is pure drama in the jockeys’ eyes before the races. There is pure adrenaline in the races themselves.” (Regissören Cosima Spender om Palio)

1. The Dressmaker
Kate Winslet regerar i utsökta klänningar mitt i den australiensiska ödemarken. En film som lyckas göra träbocken Liam Hemsworth sympatisk är inte det sämsta men jag fastnar framförallt för den surrealistiska stämningen och relationen mellan Winslet och Judy Davis.

”I’m back, you bastards.”

Bubblare: D’Ardennen, Suburra, The Revenant, The Martian, Room, Under sandet, Flocken, Black Mass, Steve Jobs, The Danish Girl, The Visit, Mad Max: Fury Road, The Hallow, Bone Tomahawk

Andra som tyckt till om filmåret 2015:
Flmr
Fiffis filmtajm
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Movies-Noir

9 reaktioner till “2015 års tio bästa filmer”

  1. Efter en vecka dränkt i provrättning – tala om att binda ris för egen rygg – har jag ork att börja kolla in ett och annat.
    Din 2015 lista måste vara ett rekord inte ett enda överlapp – fantastiakt filmår eller helt olika smak?
    Har dock sett alla filmer du nämner förutom Jupiter, Tjuvheder och Trevligt folk – Tjuvheder skulle kanske kunna slinka in på min lista. Du missade dock årtiondes bästa film: Mad Max 😉
    Suburra och The Invitation var dock bubblare hos dig

  2. Välkommen tillbaka upp till ytan! Riktigt så olika smak brukar vi väl inte ha så jag konstaterar: fantastiskt filmår 🙂 Mad Max tyckte jag ju om men kanske inte så till den milda grad. Plus att när jag gjort listorna så här pass långt i efterhand har det nog blivit lite av en grej att plocka upp filmer som få andra tagit med på sina listor. Liten miss dock att inte ha med den ens som bubblare, får nog komplettera med en gång

  3. @Jojjenito: Ska jag vara ärlig är det JUST den reaktion som iaf till viss del ligger bakom valet 🙂 Men jag har ju sett den två gånger och tyckte att den var skamlöst underhållande bägge gångerna. The heart wants what the heart wants…

  4. Aha, nu har jag kommit hit. Har också hunnit uppdatera min egen 2015-lista då ”Ex machina” flyttades från 2015 till 2014. Den mycket roliga filmen Vacation kom in på listan och efter några omtittar sedan sist kom den ända upp till sjätte plats!

    Min lista: http://fripp21.blogspot.com/2016/02/top-10-films-of-2015.html

    Vi har några (tre) överlappar i alla fall.

    Jupiter asceding ligger på min lista över årets sämsta filmer. Så kan det gå.

    Spotlight, The Hateful Eight och Inside Out är överlapparna. Av dem gillade jag ju Spotligt allra bäst men Inside out är också otroligt fin.

    Jag har inte sett din trojka av svenska filmer; Tjuvheder, Efterskalv eller Trevligt folk. Kalla mig något taskigt, men jag är inte speciellt sugen på någon av dem faktiskt.

    Crimson Peak var ytterligare en film vi såg ihop och även om den var snygg med det röda tyckte jag den var ganska menlös och lättglömd, en typisk 2/5.

    Dokumentären Palio låter lite spännande, och The Dressmaker var en film jag hade tänkt att se i Malmö men den togs bort ur listan eller något sådant. Blev i alla fall aldrig av att se den.

    Finfin lista! Och nu är den satt i sten! Den kommer aldrig ändras oavsett hur bra filmer från året du råkar se i framtiden! 😉

  5. @Henke: Nja, inte är det taskigt att inte vilja se de svenska filmerna. Trevligt folk är ju däremot inte alls tung som de andra två. Mmmm, Vacation har jag ju inte alls fattat poängen med men det misstänkte jag ju redan nere i Malmö 🙂 När det gäller listor är min inställning: Never retreat, never surrender! 😉

  6. Då var det dags för en lite matigare kommentar.

    10. Jupiter Ascending – No comment.

    9. Spotlight – En riktigt filmfilm och nummer tre på min lista.

    8. The Hateful Eight – En härlig 70mm-visning på Rigoletto med paus höjde denna. Jag placerade den givetvis på plats 8 på min lista.

    7. Tjuvheder – Borde nog varit bubblare hos mig men den glömdes kanske bort. Christer Korsbäck!

    6. Inside Out – Den klart bästa Pixar-filmen jag har sett (ehe, jag har bara sett två andra…). Plats 7 på min lista.

    5. Efterskalv – Inte sett. Känns tung.

    4. Crimson Peak – Njae. Snygg men trist.

    3. Trevligt folk – Helt ok.

    2. Palio – Inte hört talas om.

    1. The Dressmaker – Inte sett. Överraskande etta. Winslet är alltid duktig och jag gillar ju kostymdrama så jag kanske borde se denna.

    När kommer 2016 års lista? 😉

  7. @Jojjenito: Dressmaker är lite galen men både jag och Fiffi hade svårt att inte dras med i galenskaperna. För min del vann den helt klart på en omtitt. 2016 års lista är kanske på ingående om en fem-tio år. Slow and steady wins the race 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.