Alicia behövde ju inte gråta det allra minsta efter nattens Oscarsgala. Då är det kanske en annan sak med Eddie…

***

The Danish GirlJag önskar att jag kunde gråta lika vackert som Alicia Vikander. När jag gör det är det rödsprängda ögon, snor, hulkanden och jag vet inte vad, men Alicias ögon blir bara högblanka som en välpolerad tavelram och spiller långsamt över sitt innehåll på det utsökta ansiktet. Och i The Danish Girl får vi i publiken ofta möjlighet att iaktta konststycket, för det finns en hel del för Alicia att gråta över.

Alicia spelar den danska porträttmålaren Gerda Wegener, gift med den talangfulle landskapsmålaren Einar och under det tidiga 1900-talet boende i Köpenhamn. Inledningsvis är det hennes make som skiner av de två, det är han som får allt beröm, all uppmärksamhet och hon som blir tillfrågad om hon inte önskar att hon kunde måla lika flyhänt som Einar. Någon diagnosticerar Gerdas problem som att hon bara inte hittat rätt motiv att fästa på sina dukar.

Men så en dag hittar hon det där motivet. Eller också hittar motivet henne, för här pågår en intrikat växelverkan som inte enkelt går att dela upp i orsak och verkan. En dag ber hon sin make att stå modell för henne eftersom deras gemensamma ballerinabekant Ulla inte dykt upp. Einar har redan tidigare visat en viss dragning åt siden, silke och korsetter men när han inför en annan människa ges möjlighet att omfamna en klänning är det något som vaknar till liv inom den unge och spenslige mannen.

Gerda har inga större problem med att klä ut sin make och föreslår att de ska gå på en stor fest tillsammans som Gerda och Einars ”kusin” Lili eftersom Einar själv avskyr den typen av tillställningar. Men en endaste kväll som Askungen är inte tillräckligt för Einar/Lili och det går långsamt upp för honom att han egentligen inte alls är målaren Einar utan kvinnan Lili.

Det kanske mest fascinerande med The Danish Girl är hur filmen genom hela sin historia nästan lyckas dela scenen mellan Alicia Vikanders Gerda och Eddie Redmaynes Einar/Lili (en mer beskrivande titel hade kanske varit i pluralis, The Danish Girls). Det finns förstås ett tydligare fokus på Lili men samtidigt kan jag tycka att Gerdas resa är minst lika intressant.

Inte minst eftersom det är uppenbart att hennes närvaro är alldeles avgörande för att Lili ska kunna fortleva. The Danish Girl beskriver Gerda som den modiga och starka. Inledningsvis är det bara genom att låtsas vara Gerda (”beautiful, shameless Gerda”) som Lili kan börja kika fram (”Why, miss Lili, you are forward!”). Lili drivs av en inre kraft som är så stark att den bär henne genom självmordstankar och operationer medan Gerda hela tiden måste fatta tydliga och medvetna beslut för att orka fortsätta att stå vid Lilis sida. Samtidigt är Gerdas egen framgång som målare avhängig Lili eftersom den kommer först när hon börjar avporträttera sin före detta make.

Både Alicia Vikander och Eddie Redmayne gör förstås oantastliga insatser men jag kan inte låta bli att tycka att det är lite synd när The Danish Girl mer och mer går över till att beskriva Einar/Lilis personliga kamp. Innan dess tyckte jag nämligen att filmen var mer intressant när en viss uppmärksamhet ägnades åt villkoren för kvinnliga konstnärer under 1920-talet.

Som egentligen var ett 1910-tal till att börja med. Såvitt jag kan läsa mig till på Wikipedia flyttade paret redan 1912 till Paris och först 1930 var det aktuellt med de historiska könsbytesoperationerna. Att filmen valt att inte bara koncentrera sitt förlopp, utan också förlägga sin historia till mitten av 20-talet skulle jag kunna tänka mig beror på att man tror att en nutida publik känner sig mer bekant med 20-talets tidsanda och mode (vilket dessutom i högre utsträckning än 10-talet förordade en androgyn look). Och det ska erkännas – lika 60-tals-chic som Alicia var i The Man From UNCLE, lika 20-tals-elegant är hon här i shinglat hår, cigarettmunstycke och klockhatt.

The Danish Girl kommer långt på blotta utseendet men i slutänden landar den i att bli den typen av film där skådespelarinsatserna överglänser själva historien. En vacker och intressant film, men i nuläget är omtittningsvärdet lågt.

star_full 2star_full 2star_full 2

Annonser