2009 års tio bästa filmer

10. Till det som är vackert
Det tog mig ett tag att komma fram till både Lisa Langseth och Alicia Vikanders gemensamma debut. Trots alla efterföljande och mer uppmärksammade filmer undrar jag om detta inte är min favorit bland Vikanders roller. Hon borde få bli förbannad oftare.

”Jag ville göra en ung kvinna som… ja, som inte är god. Katarina är ju otroligt egoistisk, handlar i sina egna intressen.” (Regissör Lisa Langseth om rollfiguren Katarina)

9. Monsters vs Aliens
Det kom flera bra animerade filmer detta år, men jag skulle vilja lyfta denna charmiga drift med klassiska monster- och scifi-filmer lite extra eftersom jag upplever att den ibland hamnar i skymundan. Också för att den klarar genusbalansen betydligt elegantare än konkurrenterna Up och Cloudy…

”They called me crazy, but I’ll show them. I’ll show them all! Mwa-ha-ha-ha-ha!”

8. Precious
Kanske minns jag filmen extra väl eftersom jag läste boken innan. Men en redan stark berättelse blev till en riktigt bra film, inte minst tack vare fina rollprestationer från såväl Gabourey Sidibe som Mo’Nique och Mariah Carey.

”That was my man, and he wanted my daughter. And that’s why I hated her. Because my man who was supposed to be loving me, who was supposed to be making love to me was fucking my baby. And she made him leave. She made him go away”

7. Mary & Max
Även Mary & Max är en animerad film, men i en klart annorlunda stil jämfört med #9. En rar och finkänslig historia med ett stort mått av lätt surrealistisk och mörk humor.

”It would be good if there was a Fat Fairy. She would be a bit like the Tooth Fairy but would suck out your fat.”

6. Daybreakers
En frisk fläkt i vampyrmytologin som ställer den viktiga frågan: vad händer när vampyren är norm?

”Yeah well, life is a bitch ain’t it? Then you don’t die.”

5. The House of the Devil
Regissören Ti West har gått vidare och gjort flera bra filmer men imponerande starkt redan med sin debut. Komplett med en fingertoppskänsla som visar att det krävs lite mer än ett topplistesoundtrack för att skapa ett skräckfilms-80-tal.

”This one night changes everything for me.”

4. The Road
Iskallt, blygrått och tröstlöst. Future, you can’t beat the feeling…

”We have to watch out for the bad guys. We have to just… keep carrying the fire.”

3. Thirst
Ännu en annorlunda vampyrfilm, men annat är ju inte att förvänta från skaparen av Oldboy och The Handmaiden. En klockren kombo mellan blodsugande och Èmile Zolas klassiker Thérèse Raquin. Med en koreansk twist.

”I don’t kill anyone, you know.”

2. Inglourious Basterds
Tarantinos alternativhistoriska andra världskrigsskildring är fortfarande grymt underhållande. Tajt berättad men också mycket tack vare den oförlikneligt jovialiske Christoph Waltz som man ännu inte hade hunnit lessna på.

”I’m gonna give you a little somethin’ you can’t take off.”

1. District 9
En debut- och fantastiktung lista det här året, men toppen är fortfarande given. Sharlto Copely hade man i likhet med Waltz ovan ännu inte blivit trött på och det är en historia vars allegori funkar i all sin övertydlighet. Tyvärr har Neill Blomkamp aldrig lyckats toppa sin debut.

”When dealing with aliens, try to be polite, but firm. And always remember that a smile is cheaper than a bullet.”

Bubblare: 500 Days of Summer, Watchmen, Up, Cloudy With a Chance of Meatballs, Zombieland, Antichrist, Fantastic Mr. Fox, Whip It, Död snö, The Damned United, REC2, Harry Potter and the Half-Blood Prince, Drag Me To Hell, Moon, A Single Man

Andra som tyckt till om filmåret 2009:
Flmr
The Nerd Bird
Fiffis filmtajm
Filmitch
Fripps filmrevyer
Jojjenito
Movies-Noir

6 reaktioner till “2009 års tio bästa filmer”

  1. Roligt alltid trevligt med listor.
    Dock bara ett överlapp då med Tarantino filmen.
    Jag har inte sett 3, 6, 7 och 10. Thirst är väl den jag är mest intresserad av att kolla in.
    Ingen film av de du valt ut som jag sett som jag tycker är dålig de är alla ok. Monsters vs Aliens har jag inget minne av men jag vet jag har sett den.

  2. Thirst var förstås intressant, men även Daybreakers tror jag skulle kunna passa herrn. Inte ens The Road hamnade alltså på din årslista?

  3. Kul att du samlar ihop dina tankar och ger oss årsbästalistor! Bättre sent än aldrig! Jag kommer med stor nyfikenhet kolla dina listor om lördagarna.

    Jag kände knappt igen en enda film… Var lite förvirrad först. Vilket år?

    10-5 har inte sett en enda av dessa filmer. Tack för en massa filmtips! 🙂

    4. The Road – tung och deprimerande. Bra javisst, men inte en favorit (som passar på en tio i topp)

    3. Thirst – inte sett, inte supersugen tyvärr

    2. Inglourious Basterds – japp, överlapp, min nummer 10 (fast dalande)

    1. District 9 – usch, den har jag sett, på en filmspanarträff kanske? Inte en favvis, lite obehaglig film. :-O

    Ska kolla över min lista och se om jag har anledning att uppdatera den… 🙂

  4. @Henke: Jag tänkte nog att ett gäng listor skulle kunna tilltala herrn 🙂 Många av 10-5 är kanske inte jättevälbekanta, men jag är lite förvånad att inte ens Precious klingade i en klocka. Jag har för mig att det var rätt mycket snack om den när den kom. Alla är förstås rekommedationer 😉

    District 9 skulle jag kunna tänka mig kom upp när vi var och såg Elysium tillsammans. Obehaglig? Kanske, but in a good way

  5. Trevligt. Dags att kommentera.

    10. Till det som är vackert – Mycket intressant film med en strålande Vikander. Hade mycket väl kunnat vara bubblare eller t.o.m. på listan om jag sett den innan jag gjorde listan.

    9. Monsters vs Aliens – Inte sett, inte sugen (© Henke).

    8. Precious – Inte sett. Misär?

    7. Mary & Max – Mysig och udda. Kanske borde ha varit bubblare hos mig.

    6. Daybreakers – Hmm, inte sett. Den kanske kan passa mig. Är det Willem Dafoe och Ethan Hawke?

    5. The House of the Devil – Inte sett en enda Ti West-film.

    4. The Road – Min tvåa. Blytungt bra.

    3. Thirst – En överraskande trea, för mig. En av Parks svagare filmer. Inte dålig men inte jättebra.

    2. Inglourious Basterds – Bubblare hos mig.

    1. District 9 – Ja, det känns som den självklara ettan. För dig alltså. 🙂

    Ett överlapp i form av The Road.

  6. @Jojjenito: Likaledes trevligt med matig kommentar — tack för det. Precious är defintivt misär men med en liten strimma hopp. Yep, Daybreakers är med Dafor och Hawke. Varför inte Ti West? Tror att iaf denna kanske skulle kunna passa. Nej, inte var väl Thirst någon superstark Park men ändå bättre än tex The Handmaiden, I’m a Cyborg eller Stoker.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.