När jag tittar på mina sedda filmer från 1996 upplever jag att det är ett väldigt jämnt men halvstarkt år. Topparna är rätt klara, men det blir bredare och bredare gråzoner ju längre ned i listan jag kommer. Många av listans sista platser är närmast utbytbara med bubblarna.

Också en hyfsad mix av genrer, betydligt fler komedier än från exempelvis 2006. Men med titlar som The Long Kiss Goodnight, ID4, Mission Impossible, Twister och The Rock kanske 1996 får utnämnas till The Year of Lightearted Action?

10. Waiting for Guffman
Jag är ju barnsligt förtjust i genren mockumentärer och Christopher Guest torde vara dess okrönte konung. Här har han för första gången som regissör samlat favoritskådisar som Eugene Levy, Parker Posy, Fred Willard, Jane Lynch och Catherine O’Hara i den lilla lokala teatern.

”Here’s the Remains of the Day lunchbox. Kids don’t like eating at school, but if they have a Remains of the Day lunchbox they’re a lot happier.”

Waiting for guffman pic

9. The Long Kiss Goodnight
På den gamla goda tiden var Renny Harlin och Geena Davis en duo att räkna med. Dessutom hade man ännu inte hunnit tröttna på Samuel L. Jackson. Borde vara en klassiker bland actionfilmer. Geena har aldrig varit coolare.

”No, no, I sock ‘em in the jaw and yell, ‘Pop goes the weasel.’”

Long Kiss Goodnight

8. The Frighteners
Absolut inte Peter Jacksons bästa, men klart listvärdig för min del. En bra chans att se en ringvåldnadsprototyp och Michael J. Fox i en av sina sista filmroller.

“My body is a roadmap of pain.”

The Frighteners

7. Breaking the Waves
Jag förvånade mig själv genom att bli väldigt förtjust i von Triers troskyldiga Bess i form av Emily Watson. En fin film om kärlek och tro, offer och försoning.

“I don’t make love with them, I make love with Jan and I save him from dying.”

Breaking the Waves

6. Everyone Says I Love You
Klart det blir en härlig musical när det är Woody Allen som håller i taktpinnen. En film som man kan återuppleva i all enkelhet genom att lyssna på det fenomenala soundtracket.

”It’s Bavarian pasta, it doesn’t need sauce. The Italians need sauce. The Italians were weak!”

Everyone says I love you

5. Emma
Ljuvliga Gwyneth Paltrow i en orgie av angloporr, signerad den oförlikneliga Jane Austen.

”I must throw a party for her. Otherwise everyone will feel at once how much I dislike her.“

Emma

4. Lone Star
En av John Sayles bästa enligt min mening. Guldgossen Matthew McConaughey dyker upp i en liten roll som den till synes perfekte sheriffen Buddy Deeds. Lägg till det manly men som Kris Kristofferson och Chris Cooper samt den tyvärr nyss avlidna Elisabeth Peña och vad får vi då? En riktigt bra film!

”All my mother does is work. That’s how you get to be Spanish.”

Lone star

3. Trainspotting
Nyanserad (och rolig!) knarkbeskrivning som jag kanske får vara tacksam över att jag såg textad för att få en uppfattning om vad det hela handlade om. Både Ewan McGregor och Robert Carlisle är lysande.

”The truth is that I’m a bad person. But, that’s gonna change – I’m going to change.”

Trainspotting

2. Scream
Veteranen Wes Craven tog storslam med Kevin Williamsons meta-skräck. Smått revolutionerande när den kom och en film som fått många efterföljare, inte bara inom själva Scream-franchisen. Få har som vanligt haft svårt att slå originalet.

”Now Sid, don’t you blame the movies. Movies don’t create psychos. Movies make psychos more creative!”

Scream

1. Fargo
Min personliga favorit från Coen-bröderna är The Hudsucker Proxy men många andra föredrar det betydligt bistrare (men fortfarande extremt komiska) anslaget i Fargo. Alla inblandade – Frances MacDormand, William H. Macy och Steve Buscemi – presterar på absolut toppnivå även om karaktären Jerry Lundegaard ger mig tokågren.

” Well, that’s, that’s… I’m not gonna go into, inta… see, I just need money.”

Fargo

Bubblare: ID4, Cable Guy, Mission Impossible, Twister, The Rock, From Dusk till Dawn, Tesis, Primal Fear, Ridicule, Romeo + Juliet, Larry Flynt, Phenomenon.

För en gångs skull kan jag också utnämna, kanske inte årets besvikelse, men en riktigt usel film. Å andra sidan tillhör jag ju knappast målgruppen. Inte ens för nästan 20 år sedan…
Lilla Jönssonligan och cornflakeskuppen

Lilla Jönssonligan pic

Som vanligt finns det fler listor Där Ute i cyberrymden. Det känns som att de kan spreta en aning för det här året. Varför inte titta efter?
Fiffis filmtajm
Fimitch
Movies-Noir
Fripps filmrevyer
Flmr
Spel och film

