1987 års tio bästa filmer

Året 1987 innehåller både minnesvärda filmer och händelser. Gorbatjov och Reagan undertecknar ett nedrustningsavtal och tar världen ett steg längre bort från tredje världskriget. På den svenska företagssidan dyker både Frementa och Bofors på nosen medan tysken Mattias Rust höll (flygplans)nosen högt tillräckligt länge för att kunna landa på Röda torget. Sighsten Herrgård träder fram och ger AIDS ett ansikte, komplett med rätt underhållande ”reklam”filmer som sänds på Anslagstavlan. Svensk TV gör rum för såpan Varuhuset och på årets sista dag börjar TV3 invadera TV-enigheten.

På listsidan har jag inga större problem att hoppa över Stockholmsnatt till förmån för andra filmer, varav jag sett de flesta fler gånger än jag kan räkna. Kanske är det bara därför de hamnar på listan?

10. La Ley del Deseo
Jag tror att detta var den första Almodovar-filmen jag någonsin såg och den gjorde föga förvånande ett outplånligt intryck på en oskyldig filmtittare som fortfarande var mest van vid Hollywood-blockbusters och Disney.

”It’s not your fault if you don’t love me and its not my fault if I love you.”

La ley del deseo pic

9. 84 Charing Cross Road
Kan vara en av världens bästa bokfilmer med en föredömligt nedtonad Anthony Hopkins som antikvariatsägare och härliga Anne Bancroft som bokslukare. Vem hade kunnat tro att en bunt brev kunde vara så fängslande?

”I never knew a book could be such a joy to the touch”

84 Charing cross road pic

8. Good Morning Vietnam
Filmen som fick mig att upptäcka Robin Williams och dessutom inse att bara för att en film är rolig innebär det inte att den också kan vara sorglig. Enligt min mening en bättre Vietnamfilm än Stanley Kubricks årsbarn Full Metal Jacket.

”If you kick out the gooks, the next thing, you have to kick out the chinks, the spicks, the spooks and kikes. All that’s gonna be left in here are a couple of brain-dead rednecks, and what fun would that be?”

Good morning vietnam pic

7. Spaceballs
Kan vara Mel Brooks sista riktigt roliga film och då egentligen enbart för att jag 1987 bara var 15 år och inte visste bättre. Men nu sitter nostalgiglasögonen stadigt på näsan varje gång jag ser den och jag kan fortfarande skratta åt de simpla skämten om Yoghurt, Pizza the Hut och Dark Helmet.

“What? You went over my helmet?!”

Spaceballs pic

6. Hellraiser
Vid sidan av A Nightmare on Elm Street en av de absolut läskigaste skräckfilmerna jag sett (då, alltså). Nu blir jag mer fångad av själva Hellraiser-mytologin med helvetet som gömmer sig i en oskyldig puzzle box. Pinhead regerar fortfarande!

”We have such sights to show you!”

Hellraiser pic

5. Prince of Darkness
Visst är The Thing och Halloween bra filmer men jag är ändå väldigt svag för stämningen i Carpenters djävulsanstrukna typ remake på sin egen Assault on Precinct 13. Självklart är hans egenkomponerade score också oantastligt.

”Pray for death!”

Prince of Darkness pic

4. Predator
Ångande djungel. En cool Arnie. Ett coolt monster. What’s not to like?! På den gamla goda tiden innan evinnerliga mash-ups med rymdmonster som ska slåss mot varandra…

“If it bleeds, we can kill it.”

Predator pic

3. Raising Arizona
Det finns helt klart bättre Coen-filmer men där andra upptäckte bröderna genom Blood Simple blev denna hysteriska komedi mitt uppvaknande. Prövningarna som stackars Hi och Ed måste utstå för att kunna få en liten batting och klä honom i blöjor är inget annat än underbara.

”Turn to the right!”

Raising Arizona pic

2. Robocop
När den väl letade sig fram till lilla Skövde var Paul Verhoevens cyberpunkfilm något av det häftigaste och våldsammaste jag någonsin sett. Part man, part machine, all cop. Det blir inte bättre än så.

“Please put down your weapon. You have twenty seconds to comply.”

Robocop pic

1. The Princess Bride
En underbar saga som trots att den egentligen inte är särskilt vuxentillvänd ändå inte känns det minsta barnslig. Filmen som för evigt inpräntade betydelsen av ordet ”inconceivable” i min hjärna (att minnas hur det stavas är dock en helt annan sak).

“Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.”

The Princess Bride pic

Egentligen skulle nästan alla andra filmer som jag kunde skrapa ihop det här året kvala in som bubblare (utom kanske Stockholmsnatt, då) men jag måste ju göra någon form av slumpartat urval. Så här kommer det: Fatal Attraction, Dirty Dancing, Ödets nyck, Wall Street, Radio Days, Bad Taste, Angel Heart, Evil Dead II, A Nightmare on Elm Street 3.

Förra filmlisteåret (1997) försökte Fripps filmrevyer gissa minst en film som skulle förekomma på de andra filmspanarnas listor, vilket var kul att läsa. Och jag är inte sämre än att jag kan snatta en bra idé. Jag satsar på Angel Heart hos Fiffis filmtajm, Hellraiser hos Filmitch, Fatal Attraction hos Fripps filmrevyer (min etta skulle vara ett lite för uppenbart alternativ, inte sant?), Untouchables hos Flmr, Evil Dead II hos Spel och film, Empire of the Sun hos We could watch movies och The Running Man hos Jojjenito.

Hade jag nu rätt? Only one way to find out!
Fiffis filmtajm
Filmitch
Fripps filmrevyer
Movies-Noir
Flmr
Spel och film
We could watch movies
Jojjenito

13 reaktioner till “1987 års tio bästa filmer”

  1. Tyvärr Sofia men kul i ide som jag ”knycker” till nästa gång. Hellraiser kom inte med men likt dig älskar jag mytologin och en film med Pinehead lockar alltid. Fyra överlapp men jag har sett alla filmerna på din lista förutom Sir Anthonys film.

  2. Ja just det. Hade redan hunnit glömma att gissa på andras filmer… Jag kanske tvingas stjäla tillbaka den idén inför nästa gång.

    Fatal attraction låg där och bubblade bland bubblarna. Du skulle gått på det uppenbara valet! 🙂

    Vi har bara en endaste överlapp, men så är det vår gemensamma etta så det känns lite najs ändå.

    De av dina som jag inte sett är 10, 9, 7, 6, 5.

    Har aldrig varit förtjust i RoboCop hur konstigt det än låter.

  3. @Filmitch: Det är väl den mängden överlapp vi brukar röra oss med så det känns betryggande 🙂

    @Jojjenito: Men herregud — jag ber så hemskt mycket om ursäkt! (*skäms*) Kan jag skylla på att det måste ha blivit något knas med de olika inläggsversionerna? 😉 Jag såg ju tydligt att du hade skickat en länk på mailen… Nå, nu är det uppdaterat i alla fall och jag kryper i stoftet. Och jag gjorde en gissning utan att gå in och tjuvkika på din lista.

    Vi kanske kan säga att Hopkins _oftast brukade vara_ nedtonad? 😉

    @Henke: Om jag skulle rekommendera någon av dina ”missade” på min lista skulle det väl i så fall vara bokfilmen… Att du tex inte sett Hellraiser känns inte så överraskande 🙂

  4. Tre överlapp och en av mina bubblare – Hellraiser. Jag borde nog ha haft med den egentligen, jag gillar verkligen stämningen i Hellraiser. Och Spaceballs är min sorts humor, den konkurrerade hårt om en plats på topplistan.

  5. Fanfanfan! Nu påminde du mig om en favoritfilm jag helt glömde på min lista. 84 Charing Cross Road, denna ljuvliga film! 5/5! Aja, så blir det ibland. Jag får tacka för påminnelsen och tjonga in den som bubblare. 🙂

    Ett enda litet överlapp blev det mellan våra listor och nej, ingen Angel heart på min lista 😉

  6. @Magnus: Spaceballs håller i alla lägen 🙂

    @Fiffi: You’re welcome. Men attans vad jag verkar ha gissat fel. För alla…

  7. 10. La Ley del Deseo – Ej sett, men så har jag nog endast sett en PA-film, vilket var en av hans senaste.

    9. 84 Charing Cross Road – Inte heller sett, men denna är jag mer nyfiken på. Funderade på att ta med den i Decennier. Kanske blir av någon gång.

    8. Good Morning, Vietnam – Robin Williams är bra och gör att jag blir lite sugen på att se om den på direkten. Tror det blir av i sommar 😉

    7. Spaceballs – Ojoj, länge sen jag såg. Har nog inte sett den sen VHS-tiden, men någon favorit var det inte. Då såg jag hellre om Star Wars ett par gånger till 🙂

    6. Hellraiser – Inte så tokig, men en bra bit till topp tio.

    5. Prince of Darkness – Kul med Carpenter. Behöver se om denna, men har för mig att jag tyckte den var ganska bra.

    4. Predator – Javisst, en Arnie-rökare 😉

    3. Raising Arizona – Vet inte vad folk ser i den, haha. Tyckte den var hysterisk, på ett jobbigt sätt.

    2. RoboCop – Ingen topp tio-film för egen del, men kan nog bli det med tiden. Inte alls tokig.

    1. The Princess Bride – Första gången var den riktigt bra. Tappade andra gången. Behöver se en gång till för att se vad jag egentligen tycker. Väntar bara på rätt läge…

  8. @Movies-Noir: Själv tycker jag förstås att RoboCop tillhör kadern av klassisk 80-tals action tillsammans med tex Predator och Terminator. Som av en händelse fick vi fö möjlighet att kolla upp att Peter Weller gick vidare till att regissera en hel del TV bara härom dagen.

  9. Tusan! Good Morning…..hade jag helt förbisett!
    Den är ju riktigt bra, i alla fall bubblar-klass på den tycker jag!

    Härligt med Arizona så pass högt upp! Den ÄR hysteriskt rolig!
    Och ettan…vad kan man säga…CHARMANT! 🙂

  10. Ah, en av få Almodóvar jag ej sett. Skulle säkert letat sig in på min lista. Men 84 Charing… vafan, Filmtipset! Den stod som 1986 där! Även om den inte riktigt var lika bra från början till slut, så instämmer jag i att det är en riktigt mysig bokfilm.

    Har liksom Henrik aldrig heller varit så Robocop-förtjust. Ibland har man sin bild av en film från barndomen och sedan kan den inte ändras, hur mycket folk än snackar om smart satir och samhällskritik…

  11. @Gustav: Du gillade alltså inte Robocop från början? Annars har jag en känsla av att de som är de mesta kramarna är sådana med nostalgiskimret för ögonen. Typ jag 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.