1980 års tio bästa filmer

Flera händelser på det politisk-samhälleliga planet. Prinsessan Viktoria blir efter en förändring i Sveriges successionsordningen kronprinsessa. Lite högre smäller kanske Islands val av Vigdís Finnbogadóttir, världens första demokratiskt valda kvinnliga statsöverhuvud. Åter på den svenska spelplanen utnämns den förste JämO och sommartid återinförs efter att ha varit förvisad till avbytarbänken sedan 1916.

Det kalla kriget blir inte särskilt mycket varmare när Jimmy Carter beslutar att USA kommer att bojkotta sommarolympiaden i Moskva som inleds i mitten av juli.

Slutligen ett par filmrelaterade “nyheter”: Richard Pryor skadas svårt efter en snedtändning, Henry Hill arresteras för knarkinnehav, Studio S sänder sitt numera klassiska program om det hemska “videovåldet” och Pac-Man får premiär på den japanska arkadspelsscenen.

Av någon anledning betydligt fler kändisar (för mig, alltså) som lämnar kulturlivet detta år än 1981: Jimmy Durante, Mario Bava, Alfred Hitchcock, Peter Sellers, Tex Avery, Steve McQueen, Mae West och John Lennon.

10. The Elephant Man
Man kan fråga sig hur stor skillnad det gör för denna Lynch-films melankoliska stämning att den är svartvit. Kanske regissörens mesta mainstream-film men den blir inte sämre för det.

“Oh, he’s an imbecile, probably from birth. Man’s a complete idiot… Pray to God he’s an idiot.”

the-elephant-man-pic

9. Kagemusha
För min personliga smak börjar Akira Kurosawa bli väl drömsk med den här filmen, en utveckling som kanske kulminerade i hans Yume. Fortfarande bra, men inte någon av regissörens bästa.

“The shadow of a man can never desert that man.”

kagemuscha-pic

8. Flash Gordon
I likhet med #2 dumroligt på hög nivå. Alla filmer med soundtrack av Queen är värda en plats på listan. Särskilt om den innehåller ett av världens bästa citat.

“Flash, Flash, I love you, but we only have fourteen hours to save the Earth!”

flash-gordon-pic

7. Friday the 13th
Först ut i årets skräckfilmstunga lista. En klassiker i slashergenren som jag såg för första gången på en minnesvärd Halloween-visning. Mer charmig och rolig än skrämmande när jag såg den för första gången som 20-åring snarare än 8-åring (om jag nu skulle ha sett den när det begav sig).

“You’re doomed! You’re all doomed!”

friday-the-13th-pic

6. The Fog
Som sagt, ingen 80-talslista utan John Carpenter. Ingen av hans bästa, men med en härlig stämning och lysande score som vanligt.

“I don’t know what happened to Antonio Bay tonight.”

the-fog-pic

5. Paura nella città dei morti viventi (City of the Living Dead)
Lucio Fulci spelar högt under dessa år, särskilt om man räknar med hans Zombi 2 som kom året innan. Denna Lovecraft-inspirerade (?) historia är den bästa i hans löst sammanhållna Gates of Hell-trilogi.

“All that I know is that it’s called Dunwich.”

city-of-the-living-dead-pic

4. The Empire Strikes Back
En bra film men cliffhangerslutet har alltid varit lite ambivalent för mig. Det var ju ett sådant kapitalt downer-slut.

“Then I’ll see you in Hell!”

Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back (1980) Directed by Irvin Kershner Shown from left: David Prowse (as Darth Vader; voice: James Earl Jones), Mark Hamill (as Luke Skywalker)

3. The Shining
Kubrick skapar en rätt svårslagen stämning med både bilder och ljud. Jack Nicholson gör en bra insats även om den ligger långt bort från Kings Jack Torrance.

“Danny isn’t here, Mrs. Torrance.”

the-shining-pic

2. Airplane!
Dumroligt på hög nivå. En guldgruva av oneliners som fortfarande håller måttet.

“Oh, it’s a big pretty white plane with red stripes, curtains in the windows and wheels and it looks like a big Tylenol.”

airplane-pic

1. Cannibal Holocaust
En av de första found footage lyckas vara något mer än “bara” en skräckis eller äckelkannibalismfilm. Finns det egentligen några värdiga uppföljare till detta original?

“Think of the film, Alan, think of the film!”

cannibal-holocaust-pic

Bubblare: Fame, The Boogeyman

Så, vad tyckte då de andra filmspanarna om detta första åttiotalsår?
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Filmitch
Movies-Noir
Jojjenito
Absurd Cinema
Filmfrommen
Flmr

 

18 reaktioner till “1980 års tio bästa filmer”

  1. Kommer ihåg när klasskompisens pappa tog semester inför sommar-OS och hur arg han blev när han blev blåst på alla fajter mellan USA och Sovjet. Speciellt medeldistansen på friidrotten var tydligen något han såg fram emot mycket…

    Är ett vingligt filmår med många filmer som jag inte sett på ”evigheter”. Vi har två överlapp i alla fall.

    10. The elephant man – inte sett (?), är den mer mainstream än The straight story verkligen?

    9. Kagemusha – inte sett men yay!

    8. Flash Gordon – ok, skulle vara för dumroligheterna då…

    7. Friday the 13th – otursdagen! inte sett

    6. The fog – inte sett

    5. – inte sett

    4. Star Wars V – yay!

    3. The shining – den har vi diskuterat klart på våra respektive bloggar 🙂

    2. Airplane! yay! Är den såpass bra till och med…? Men du är väl ganska svag för spoof-filmer va?

    1. Cannibal holocaust – sett men kommer inte ihåg den som direkt lysande

  2. Nej, du har helt rätt — tillsammans med The Straight Story är kanske The Elephant Man Lynch mesta mainstream 🙂 Spoof-filmer går alltid hem så länge de är bra gjorda. Och det är ju den här!

  3. @David: I den mån Kurosawa kan göra mindre bra filmer tillhör Kagemusha den kategorin för min del. Generellt är jag mer förtjust i den tidigare produktionen.

  4. Älskar din etta!! Jag gör det verkligen! Hade inte vågat hoppas på att någon skulle våga tjonga upp den på första plats men DU GJORDE DET!
    Vad hade vi, fyra överlapp? Bra skräckfilmsår!

  5. Vi har hela sex överlapp!

    Kagemusha tillhör en av de Kurosawa som jag inte har sett. Den kommer inte upp i Ran-klass alltså?

    Rimlig placering på Star Wars också. Såååå bra är den inte.

  6. @Fiffi: Mycket bra skräckfilmsår. Och många bra filmer, men för mig som har så svårt att bli riktigt engagerad var det aldrig någon större tvekan om vilken film som förtjänade förstaplatsen.

    @Jojjenito: Vad gäller Kagemusha beror det väl på om du ska lyssna på mig eller David 🙂 Men själv tycker jag att det finns många Kurosawa, inte minst Ran, som är bättre än den. Samtidigt med föbehållet att jag sett Ran flera gånger och Kagemusha bara en.

  7. Helt underbart att du jackar upp Airplane så högt! Härligt!

    Och att du går mot strömmen med Rymdimperiet lite. Men ok då..den är ju faktiskt med på listan. 🙂

  8. @Steffo: När det gäller Rymdimperiet hänvisar jag undantagslöst till traumatiserad barndom. Det ursäktar allt…

  9. Cannibal Holocause hade nog ingen kunnat gissa hamnat #1, väldigt originellt och kul, det är verkligen en bra film med klockrent slut.

    Tummen upp för Airplane! också. Parodier blir inte bättre än så.

    Jo förresten, Den Nakna Pistolen.

  10. @Pappan: Trevligt att ens förstaval går hem så bra. Och ja, det är hugget som stucket vilken av Airplane! och The Naked Gun som är bäst. Lite beroende på dagsform tror jag.

  11. 10. Även min tia från året. Bra på många sätt (fotot, stämningen, skådespelarna), men tappar lite för egen del när Elefantmannen förlorar sin mystik.
    9. Varit nära att se den, men inte blivit av.
    8. Ej sett, inte direkt lockad.
    7. Ok, men ingen favorit.
    6. Ganska bra, stämningsfull och trevlig att titta på.
    5. Ej sett. Inte riktigt min typ av skräckfilm, men kanske tar mig en titt någon dag.
    4. Alltid föredragit Star Wars, men denna andra del är också listvärdig.
    3. Min favorit från året. En oslagbar kombination av allt som en sån här film ska ha.
    2. Ja, jag håller med. Även om den inte riktigt når in på min lista så är det en komediklassiker som jag gillat mer med tiden.
    1. Den lyckas bra med vad den försöker åstadkomma och den lämnar avtryck efter sig, minst sagt. Ingen film för min lista och jag kanske aldrig ser den igen. Sällan en sån film (som jag inte känner att jag behöver/vill se om) är en favorit.

  12. Oj, du fick med Kagemusha- jag han inte riktigt se den… Sedan har vi ju Cannibal Holocaust, lite av en mental vattendelare. Den har ju bra saker men också en del som ger en dålig…. eftersmak? 🙂

  13. @Movies-Noir: Haha, du känner dig alltså inte lockad av ostiga sci-fi? 🙂

    @Mikael: Tja, jag tycker kanske inte att det faktum att de verkligen dödar djur i filmen är des främsta fördel… Den är bra trots det, inte tack vare. Dock är jag beredd att acceptera det med tanke på att den har ett par år på nacken.

  14. Nja, ostiga sci-fi har ofta dåliga effekter och allt runt omkring. Å andra sidan kan de vara härligt b-filmsaktiga så att man får sig gott om skratt 😉

  15. @Filmitch: Cannibal H är ju inte för alla, även om de flesta som jag känner till som har sett den tycker att den har sina kvaliteter

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.