1989 års tio bästa filmer

I mars går tankfartyget Exxon Valdez på grund utanför Alaska och blöder minst 42 000 kubikmeter olja medan kaptenen sover ruset av sig i sin koj. En katastrof som å andra sidan resulterade i en ökad miljömedvetenhet.

I juni ställer sig den okände person som sedan fick smeknamnet ”Tank Man” framför stridsvagnarna på Himmelska fridens torg. Bilden på den ensamme kommer att få nästan lika stor betydelse för frågor om mänskliga rättigheter som bilden av de enorma oljemassorna som översköljde Alaskakusten.

På TV-seriefronten ser två blivande klassiker dagens ljus, Seinfeld och The Simpsons. På bokfronten kommer en kanske något tyngre klassiker: Nationalencyclopedien publicerar sitt första band.

De som lämnar sin plats framför (och bakom) kameran är bland andra Lucille Ball, Sergio Leone, Mel Blanc, Sir Laurence Olivier, Graham Chapman, Bette Davis, Lee van Cleef och John Cassavetes.

10. Sex, Lies and Videotapes
En film som jag i och för sig bara sett en gång men som jag i alla fall minns som fascinerande. Bygger främst på hur regissör Steven Soderbergh lockade fram fina skådespelarprestationer från James Spader, Andie MacDowell, Peter Gallagher och Laura San Giacomo.

”Nothing’s what I thought it was. John’s a bastard. Let’s make a videotape.”

Sex lies and videotapes pic

9. A Terra-Cotta Warrior
Återigen engångstitt men en härlig actionsaga om kärlek som överbryggar tid och rum.

”How short life is if I am to construct an everlasting empire. If only I could live forever…”

Terra Cotta Warrior pic

8. Parenthood
Ett av Ron Howards starkare alster med en skön blandning av humor och allvar. Manus och regi lyckas dessutom med att balansera en ganska vild kombo av rollfigurer inom familjen Buckman och alla utnyttjar sitt utrymme till max.

“Men say that. They all say that. Then they cum.”

Parenthood pic

7. Resan till Melonia
Per Åhlin-klassiker med grund i Shakespeares Stormen. Drömskt magiskt samtidigt som Williams blomsterpoesi håller publiken grundad.

”Jag ska strax trampa ned min fot och bege mig dit jag skulle”

Resan till Melonia pic

6. When Harry Met Sally
En av de få romcoms som jag genuint gillar (nej, inte fejkorgasmscenen!) även om den vid det här laget nästan blivit sin egen kliché. I likhet med #8 hittas framgången i blandningen mellan humor och allvar.

”When I buy a new book, I read the last page first. That way, in case I die before I finish, I know how it ends. That, my friend, is a dark side.”

When Harry met Sally pic

5. Indiana Jones and the Last Crusade
Vilken återhämtning från sunkiga Indiana Jones and the Temple of Doom! En skön-skäggig Sean Connery blir återigen ett namn att räkna med, även för de ungdomar som inte har tydliga minnen av uråldriga James Bond-rullar.

“I’ve got a lot of fond memories of that dog.”

Indiana Jones and the Last Crusade pic

4. Henry V
En gammal favorit som visade sig fortfarande hålla vid förra årets Shakespearemaraton. En heroisk effort från Kenneth Branagh som äntrade scenen framför och stolen bakom kameran.

“We few, we happy few, we band of brothers.”

Henry V pic

3. The Abyss
Grymt spännande på havets botten med min favorit Michael Biehn som svettig och nojjig stridspitt. Tyvärr tappar The Abyss fullkomligt alla koncept i slutet, men fram till dess…

“We’ve got a problem! We’re losing number two thruster! Bearing’s going… It’s not holding! We’re swinging out of position here!”

The Abyss pic

2. My Left Foot
Även här en omtitt som visade sig hålla måttet. Kanske man till och med kan se likheter mellan Kenta från #4 och Daniel Day-Lewis? Skådisar som allt eftersom åren gått blivit kanske lite väl förtjusta i sitt eget överspel? Men här briljerar alltså fortfarande Daniel.

“I didn’t ask for a fucking psychological lecture. I only asked for a fucking light.”

My Left Foot pic

1. Dead Poets Society
Och apropå att briljera, Robin Williams! Även om han enligt ett Simpsons-avsnitt ska ha lagt en hel lärargeneration i ruiner.

“Because, you see gentlemen, these boys are now fertilizing daffodils.”

Dead Poets Society pic

Bubblare: Batman, National Lampoon’s Christmas Vacation, The Woman in Black, Born on the Fourth of July, Driving Miss Daisy, Kickboxer, UHF

Jag hade ju tur med kristallkulan förra gången så det är bara på’t igen! Fiffi bör väl nästan välja Tango & Cash per default, Steffo går på Field of Dreams (Weekend at Bernies var nästan för uppenbar), jag återgår till välja asiatiskt till Jojjenito med Tetsuo, Henke med sin Selleck-crush bör gilla Her Alibi, David kanske gör mig sällskap med terra-cotta-krigaren, Magnus blir lite nostalgisk med The Little Mermaid, Jimmy gillar såklart Resan till Melonia och Filmitch känner sig hemsökt av The Woman in Black. Christian som redan gjort en lista får ingen gissning.

13 reaktioner till “1989 års tio bästa filmer”

  1. Ack ack ack – missade din gissning klart att The Woman ska vara med det får rättas till när jag gör en uppdatering på listorna.
    Vi är rörande överens ang. Harry & Sally samt Indiana Jones men sedan tog det stopp.
    Henrik V bör se om innan den blir listvärdig.
    Melonia och Terra-cotta har jag inte sett.

  2. Fyra överlapp! Härligt.

    Min gissning blev en flopp dock. Jag skulle nöjt mig med Henry V uppenbarligen!

    Största positiva överraskning – att Resan till Melonia kom med på listan. Nej, jag har inte sett den.

    Största Waaat? – egentligen inte så mycket så jag får väl slänga in Terra cotta warrior här eftersom det är en film jag inte ens kände till.

  3. Fantastiskt! Du lyckades få med årets bästa film – A TerraCotta Warrior! Bravo! Funderade starkt på att ta med tvåan. Härlig och lite bortglömd film.

  4. @Filmitch: Damn, och jag som var så säker på att den skulle dyka upp på din lista… Bra att jag kan bidra till en uppdatering i alla fall då 😉 Både Melonia och terracottakrigaren kan såklart rekommenderas. Finns dock en viss risk att ingen av dem är särskilt lätt att lägga vantarna på.

    @Henke: Som vanligt med de lite äldre listorna (dv inte 90-tal…) känns det som om de flesta filmerna återkommer hos nästan alla i någon form.

    @David: Japp, trevligt att få stöd hos asien-experten med den filmen! Bortsett från den knepiga ramhistorien är My Left Foot en liten pärla!

  5. Hahaha, nu fattade jag kommentaren om Disney … Riktigt så mycket i kontakt med mina känslor är jag inte. Episk förstaplacering, flera överlapp och Batman som bubblare! Jag borde haft bubblare, glömde det helt. Då hade Parenthood varit med.

  6. 10) Sex, Lies and Videotape – Intressant och bra film, precis utanför min lista. Topp 15 🙂

    9) A Terra-Cotta Warrior – Hade inte hört talas om den tidigare, men den återfinns även på en annan lista. Har inte varit så svag för kinesisk film.

    8) Parenthood – Gillar denna och den kan nog leta sig in på min lista så småningom. Nu är den precis utanför, men den höjs för varje titt.

    7) Resan till Melonia – Ej sett.

    6) When Harry Met Sally – Given på listan och en mysig film jag gärna ser om fler gånger.

    5) Indiana Jones and the Last Crusade – Sean Connery gör en hel del för den här filmen. Inte listvärdig för egen del, men nästan.

    4) Henry V – Denna gillade jag inte alls, men så har jag svårt för Shakespeare.

    3) The Abyss – Cameron har levererat ett par gånger. Kanske inte hans bästa, men den har mycket att gilla.

    2) My Left Foot – Fortfarande inte sett denna. Får se om det blir av, men lite nyfiken är jag allt.

    1) Dead Poets Society – Ingen tvekan om att det är en bra film, men en favorit är det inte och då kommer den inte med på min lista.

  7. @Magnus: Som sagt, jag minns ändå Batman som helt ok. Tyvärr gissar jag att Nicholsons Joker inte står sig mot Ledger. det var länge sedan jag såg de här gamla Batman-filmerna.

    @Movies-Noir: Eftersom jag inte var (är) något stort James Bond-fan torde det vara först iom Indy som jag fattade grejen med Sean Connery. Men bara ett överlapp alltså, ovanligt lite…

  8. En sån otäck frisyr han har på bilden, James Spader. Det ska bli spännande att se om filmen, den kanske ryker från båda våra listor sen? Eller klättrar, vem vet? 🙂

    Min vänstra fot, alltså det gååååår bara inte. Jag provade att se litegrann för inte så länge sen men det var som att se en CP-skadad ”I´m an OIIIIIL man you SEEEEEE”. Men omtitten funkade betydligt bättre för dig och det var ju bra 😀

  9. @Fiffi: Det blir sommarens stora spänningsmoment! Haha, jag gillar ju There Will Be Blood, det kanske är det som gör den stora skillnaden? Jag kan förstå att en CP-skadad Oil Man inte direkt lockar 🙂

  10. Känner att det är dags att se om Kickboxer. Jag vill minnas att jag älskade den ironiskt som tonåring.

  11. Härligt att vi håller Carpe Diem-skramlet högt!! 🙂

    Och visst tappar The Abyss det mesta av kontrollen mot slutet, men frågan är ju om det inte faktiskt gör den ÄNNU charmigare!??!
    Parenthood! Finfint där ju. (borde nog haft den på topp 10 själv!)

  12. @Steffo: Känns som om Robin ligger bra till för vinst på UÅBL… Och visst är Parenthood mycket trevlig!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.