I have such sights to show you…

I gammal god ordning måste skräckfilmsveckan hedras med en fredagsfemma. Förra året vill jag minnas att Fiffi, Filmitch och jag tipsade om bra musik och nu är det dags för ögat att få sitt. Vi har var och en plockat ut fem filmaffischer som förtjänar omnämnande tack vare att de helt enkelt är ruggigt snygga. För egen del har jag inte tagit någon större hänsyn till om filmen som döljer sig bakom är av någon högre kvalitet eller inte. Däremot har jag försökt att plocka filmer från olika tidsperioder och listar dem därför i kronologisk ordning.

Nosferatu (1922)
Först ut har vi alltså en tidig liten rackare. Fortfarande tycker jag att Max Schrecks särpräglade utseende är väldigt obehagligt och just den här affischen spelar också på flera sätt på hans råttliknande nuna.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

The Brain Eaters (1958)
Absolut ingen fantastisk film men affischen tilltalar mig av någon anledning enormt mycket. Det är något med antydan om en mental vampyrism och de övertydliga hjärnstrålarna.

.

.

Dawn of the Dead (1978)
Inte bara en ikoniskt snygg affisch utan också en av filmhistoriens bättre zombiefilmer. De många olika röda nyanserna och den vagt hotfullt krypande titeln lägger upp rent ögon-knark för tårkanalerna att snorta i sig.

.

.

.

.

The Fly (1986)
Här kan jag månne vara något påverkad av att David Cronenbergs film i sig är en liten goding men i likhet med zombiefilmen ovan lyckas affischen låta ana något hotfullt. Trots att det inte går att se tycker jag mig ändå uppfatta en puls i ljusskenet.

.

.

.

.

.

The Possession (2012)
En av förra årets Halloween-temas trevligare överraskningar, både när det gäller affisch och film. Banne mig om inte affischen faktiskt är läskigare än själva filmen.

.

.

.

.

.

Se så, klicka er nu vidare för att ta del av Fiffi och Filmitch val. Det ska bli spännande att se om vi lyckats åstadkomma några överlapp.

Här på bloggen bjuder jag dessutom på ytterligare en filmrecension senare under dagen. Vilken det blir? That’s for me to know and you to find out. Jag kan dock avslöja att den kommer från en italiensk regissör…

4 reaktioner till “I have such sights to show you…”

  1. Nosferatuplanschen var en höjdare! Jösses så fin!! Och inget fel på dom andra heller förresten. Dawn of the dead är ju en favorit 😉

  2. Det finns så fantastiskt många snygga äldre affischer, leta gärna upp några från tex Cabinet des Dr. Caligari

  3. @Filmitch: Gäller bara att kunna hitta en bild i tillräckligt bra upplösning. Original lär väl kosta en slant

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.