1988 års tio bästa filmer

För ett par veckor sedan dök det plötsligt upp en massa filmtopplistor över året 2009. De var kul att ta del av och jämföra, så det är klart att jag ville haka på nästa gång tillfälle gavs. Och det gjorde det i form av året 1988. Jag har tidigare skrivit om lite olika filmer som kom det här året för ett par år sedan, men det här är en mer renodlad topplista. Mycket nöje!

***

10. The Naked Gun
Utan någon som helst aning om att det existerat en TV-serie som hette Police Squad! framstod Leslie Nielsens klantige Frank Drebin i ett förklarat komiskt skimmer. En film lika fullproppad med one liners som ett paket A-fil är med Acidophilusbakterier (keeps you regular!).

Naked Gun pic

9. Heathers
En annorlunda high school-film med färgstarka vibbar från både Tim Burton och Baz Luhrmann men klart mörkare och mer cynisk. En uppfriskande version på det urgamla temat om att våga gå sin egen väg. Både Christian Slaters och Winona Ryders bästa film, varken förr eller senare. En härligt stark hjältinna skadar ju inte heller – en av listans alltför få Bechdel-märkta.

Heathers pic

8. Bloodsport
Det går ju inte att hoppa över hoppsparkens Adonis när årets film dessutom är en av belgarens bästa. Hämndlystnad, träningsmontage och övernaturlig sinnesnärvaro i en perfekt blandning.

Bloodsport pic

7. Dangerous Liaisons
En iskall Glenn Close är andlöst magnifik – bitter, intrigerande och i vitpudrad peruk. Kan vara den första film där jag insåg att historien kunde vara lika röjig som 80-talet.

Dangerous liasions pic

6. A Fish Called Wanda
Jamie Lee Curtis! Kevin Kline! John Cleese! Michael Palin! En stadigt minskande flock bjäbbande yorkshireterriers!

A fish called wanda pic

5. The Big Blue
Luc Besson skapade en ojämförlig stämning med hjälp av drömska bilder, besatthet och en dömd kärlek. Aldrig tillförne hade havsdjupen förefallit lika lockande.

The Big Blue

4. Mississippi Burning
En Viktig film som kanske var en av de första som gav mig en insikt om att USA inte alltid är det förlovade landet. En elegant balans mellan historiska och nutida orättvisor samt en icke föraktlig portion spänning.

Mississippi Burning pic

3. Who Framed Roger Rabbit?
Anno ’88 tycktes samspelet mellan Bob Hoskins buttre privatdeckare och den tecknade Roger sömlöst. Filmen känns också som en föregångare i sin drift med den väldigt barnvänliga tecknade filmen, i Eddie Valiants LA och Toon Town får klassiska figurer nytt och inte alltid lika idylliskt liv. Jämsides med Marquise Isabelle de Merteuil är Judge Doom en ypperlig filmskurk, om än betydligt mindre iskall.

Roger Rabbit pic

2. Rain Man
För min del är detta första gången Tom Cruise bevisar att han inte kan skrika utan att rösten tuppar sig. Däremot kan jag inte påminna mig att han springer särskilt mycket i Rain Man, här är det ju bilåkande som står i fokus.

Rain Man pic

1. Die Hard
Bruce Willis kliver med besked ut i rampljuset. Filmens enda nackdel torde vara att den tuffe och starke men ändå känslige superhjälten gör sig av med en av filmhistoriens bästa skurkar (de är många det här året) – en utsökt Alan Rickman.

Die Hard pic

Ett år med många bra filmer. Här följer några bubblare som (nästan) lika gärna hade kunnat vara synliga på listans lägre regioner: Accused, Beetlejuice, Akira, Hairspray, Labyrinth, Frantic, Willow, Paperhouse och Dirty Rotten Scoundrels.

Självklart är ovanstående lista optimal, men ni kanske vill se vilka bilder de andra filmspanarna valt för att illustrera 1988 års tio bästa filmer?
Fripps filmrevyer
Flmr
Movies-Noir

Fiffi har redan bestämt sig för att det inte finns något bättre år än just detta och även Filmitch har varit inne och pillat ihop en lista tidigare.

17 reaktioner till “1988 års tio bästa filmer”

  1. Fyra filmer hade vi som var lika, fem om jag tar med min bubblare.
    Heathers har jag bara sett en gång och fastnade inte alls kan hända att jag inte var mottaglig just då.
    Roger Rabbit funkade inte alls men jag gillar iden med filmen.
    Ha ha Bloodsport ja Fiffi har Sly, jag Statham och nu har du blottat din svaga punkt. Underhållande på ett Åsa Nisse vis och jag ska erkänna att det är bättre fighter i Van Dammes filmer 😉
    http://filmitch.wordpress.com/2014/05/04/arets-basta-filmer-1988/

  2. Wow! Die Hard etta även hos dig! Det blir en enkel match att ultimat-summera 1988 för Henke sen 🙂

    Vad jag kan se har vi fem överlapp mellan våra listor och jag är SÅ glad att se Bloodsport på din lista. Härligt att se att en kulturtant kan gilla JCVD 😉

  3. Helt flabbergasted över att du har med dåren van Damme på listan!
    HELT otippat för mig! 🙂

    I övrigt överlappar vi 4 stycken. Bra där! Naturligtvis gör du det ENDA rätta vad gäller första placeringen! Helt rätt om Rickman också! Kanske bland de bästa filmskurkar ever? (topplista på detta!?…När ska vi hinna det!!?!)
    😉

    Willis har guldet på Ultimata-Listan som i en liten ask!

  4. @Filmitch: Heathers är ju lite speciell, så det är inte alls konstigt att den inte går hem hos alla. Vad var det som inte funkade med RR för din del? Storyn eller blandningen av animering och ”verklighet”?

    @Fiffi: Det borde vara det, men du och Filmitch kanske skjuter Die Hard i sank? Och så får vi väl se om det kommer några eftersläntrare. I min bok finns ingen bättre än JCVD när han är på topp. Iaf inte bland västerländska martial arts-snubbar av det här stuket.

  5. @Steffo: Som sagt, vi har ju Tjuritch att tampas med men han kanske inte ruinerar Die Hards chanser helt 😉 Åhå, jag kanske skulle flaunta min JCVD-crush lite tydligare 😀

    Kanske dags att föra upp det som ett tema — filmskurk/bästa filmskurk?

  6. 4 överlapp är ju inte dåligt. 🙂

    Van Damme?!? Damn, I didn’t see that one coming.

    Slaters bästa är väl ändå True romance? Har inte sett Heathers men RT går ej att toppa i min bok.

    Die hard! Yippee-ki-yay. Hans Gruber RIP.

  7. @Henke: Det finns alltid plats för van Damme… Eftersom jag inte var så himla förtjust i True Romance tycker jag heller inte att Slater är något speciellt i just den filmen. Håller nog denna och kanske egentligen ännu hellre Pump Up the Volume (ja, nu blev jag inkonsekvent…) för hans bästa.

  8. Ang .R.R gillar iden men fann filmen lite småseg och skrikig men har å andra sidan bara sett den en enda gång.

  9. 10. The Naked Gun – Rolig och funkar att se om, dock en bit från min lista.

    9. Heathers – Såg den för ganska länge sen, men inte när den kom. Minns att jag blev lite besviken då den har ett gott rykte. Borde kanske se om.

    8. Bloodsport – Mmm, kul att se den på listan! Kom inte med hos mig, men en klart underhållande film.

    7. Dangerous Liaisons – Även jag har med den, och på samma plats 😉 Riktigt välspelad och full med intriger, det gillar vi.

    6. A Fish Called Wanda – Trodde inte den skulle komma med, men såg om den och vips fick den en plats. Bra rakt igenom, Kevin Kline stjäl showen.

    5. Le grand bleu – Given på listan, frågan var bara vilken plats den skulle ha. En smaksak, men bra är den.

    4. Mississippi Burning – Gled ner några platser när jag såg den senast, men det är ett starkt och välspelat drama som hör hemma på topp 10.

    3. Who Framed Roger Rabbit? – Denna kan jag tyvärr inte hålla med om. Mer om det längst ner i min lista 😉

    2. Rain Man – Ja, jag såg om den för ett tag sen och Tom Cruise ska ha en eloge. Hamnar i skymundan av Dustin Hoffman, men är minst lika viktig för filmen.

    1. Die Hard – Given som en av toppfilmerna från året. Kul att den toppar din lista!

    Nu har jag lagt upp min 1988-lista. Den var egentligen klar för flera månader sen, men nu var det rätt läge att lägga upp den 😉

  10. @Filmitch: Haha, ”småseg” är verkligen inget omdöme jag skulle ge RR men vi kan inte alla gilla samma saker. Det ju det som är det härliga (även om en av oss förstås har fel 😉 )

    @Movies-Noir: Jag kanske borde ha petat in Bloodsport på topplaceringen, bara för att se reaktionerna 🙂

  11. Jag har satt ihop en lista nu, i någon slags rangordning. Bäst sist. Go nuts!
    Punchline (David Seltzer)
    Dubbelgångare (David Cronenberg)
    Vem satte dit Roger Rabbit (Robert Zemeckis)
    Tucker (Francis Ford Coppola)
    Chocolat (Claire Denis)
    En annan kvinna (Woody Allen)
    Die Hard (John McTiernan)
    Den tillfällige turisten (Lawrence Kasdan)
    Solförmörkelsens dagar (Aleksandr Sokurov)
    På en skör tråd (Errol Morris)

  12. @Fredrik: Oh, spännande! Inte många överlapp där inte men skönt att se att Die Hard slår igenom även här. Och Roger förstås! Henke nämnde väl Turist-filmen och Fiffi hade Cronenburg på sin lista vill jag minnas. Tucker, alltså…? Måste ha missat storheten i den, bort sett från att Jeff Bridges alltid är sevärd 😉

  13. @Fredrik: hoppsan, ännu en lista? Vad trevligt! Jag samlar ju som traditionen sig bör ihop våra listor i en ultimat sammanställning. Jag tar med din lista också!

  14. @Jojjenito: Oj, inte sett Dangerous Liasions, det var lite oväntat?! Eller det kanske bara var länge sedan sista titten?

    Haha, det är inte alltid så lätt att vara professionell. Presskontakter måste ju vara något av de tristaste delarna med skådisyrket 🙂

  15. Nope, inte sett Dangerous Liasions. Jag gillar ju kostymdramer så jag borde kanske se den. (Det var Rain Man som det var för länge sen jag såg.)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.