Mycket datorrelaterade nyheter detta tidiga 80-talsår. Commodore 64 hamnar i (nästan) var mans hem, med tiden blir den alla tiders bästsäljande PC. Datorrevolutionen innebär samtidigt evolution av helt andra produkter — det första datorviruset (skapat av en 15-åring från Pittsburgh) upptäcks. Och Sony släpper den första CD-skivan som riktar sig till den vanlige konsumenten.
Samtidigt dansar sig Michael Jackson in i musikhistorien när han släpper albumet Thriller, vilket enligt vissa sammanställningar blir världens bäst säljande album.
De som lämnar oss framför och bakom kameran är bland andra John Belushi, Marty Feldman, Rainer Werner Fassbinder och Henry Fonda.
10. Fast Times at Ridgemont High
Amy Heckerling och Cameron Crowe skapar en ovanlig high school-film. Det är dock inte vare sig särskilt ovanligt eller oväntat att filmens mest kända scen handlar om Phoebe Cates, vatten och en röd bikini.
”People on ‘ludes should not drive.”
9. Star Trek II
Helt enligt Star Trek-mytologin är denna jämna nummer-film riktigt trevlig. Mindre budget innebar ett tajtare tempo och en uppföljare innebar en mer långsfilsmvan cast. Plus en lysande skurk.
”I don’t believe in the no-win scenario.”
8. Poltergeist
Idyllisk förort och en mysig familjekänsla (innan spökena invaderar vill säga) — en Steve Spielberg-rulle? Mja, han sparade sitt regissörsnamn till listans #4 men visst är det en välbekant känsla? Vi har väl alla någon gång nästan drunknat i döda kroppar i en nygrävd swimmingpool…
”Would your family welcome a serious investigation of these disturbances by someone who can make firsthand observations?”
7. Gandhi
Klassisk bio-pic om en supersnällis. 190 maffiga minutrar men ska man skildra ett helt liv tar det tid.
”My intention was to inflict a lesson that would have an impact throughout all India.”
6. Dead Men Don’t Wear Plaid
En meta-noir som är både underhållande och smart, både pastisch och parodi. För en gångs skull borde det finnas anledning att nämna klipparen Bud Molin före både regissör Carl Reiner och huvudrollsinnehavaren Steve Martin.
”I hadn’t seen a body put together like that since I’d solved the case of the Murdered Girl with the Big Tits.”
5. Tron
Försöken att visualisera datorprocesser är kanske mer charmiga än roliga vid det här laget, men en klassiker icke desto mindre. Vilken färg har avgaserna från din motorcykel?
”There’s nothing special about you. You’re just an ordinary program.”
4. E.T.
Sågs faktiskt på bio och visst grät man när den gullige utomjordingen dog. Or did he?! En rätt oslagbar mysstämning och “känsla av förundran” (vilket är hur man enligt Google Translate ska översätta “sense of wonder”).
”I’m keeping him.”
3. Blade Runner
Inte en film som jag uppskattar lika mycket som många andra. Men den vinner på en supermedveten design och den melankoliska medkänslan för de “onda” androiderna.
”She doesn’t know.”
2. The Thing
En av John Carpenters absolut bästa. Oslagbar klaustrofobikänsla i all snön även om de praktiska effekterna kanske inte hållit toppklass så här nästan 35 år senare. Å andra sidan häller Kurt Russell whiskey i sin dator. Lose some, win some.
”They’re not Swedish, Mac. They’re Norwegian”
1. First Blood
Ingen blev mer förvånad än jag när det visade sig att en Sly Stallone-rulle var så här bra. Och då hade jag ändå läst David Morrells bok fler gånger än jag kan räkna. Men en välbalanserad alfahannekamp mellan Sly och Brian Dennehys sheriff och en aningens mer realistisk historia jämfört med uppföljarna hits the sweet spot.
”He was just another drifter who broke the law!”
Bubblare: Den enfaldige mördaren, 48 hrs, Cat People, The World According to Garp, My Favorite Year
Som vanligt är den stora frågan: kommer de andra filmspanarna att vara överens med den ultimata listan, det vill säga, min?
Fiffis filmtajm
Jojjenito
Movies-Noir
Fripps filmrevyer
Spel och Film
Filmitch
Flmr
Filmmedia
Filmfrommen
***
Mina skräckbloggkollegor är mer hängivna än jag och lägger förutom en årsbästalista dessutom ut varsin film lite senare idag. Fiffis filmtajm känner sig lite lekfull med dockor medan Filmitch drömmer sig tillbaka till 70-talet.
Här är vi överens om det mesta, förutom några placeringar. 🙂 Hela sju överlapp måste vara rekord!
Jag tror banne mig det — hurra! 😀
Hej och hå.
Fast times – sett, helt ok
Star Trek II – den bästa av de jag sett ur serien, men jag är inget stort fan
Poltergeist, Ghandi – inte sett
Dead men – yipee! Bra Sofia, bara du och jag tror jag. Den är ju så sanslöst rolig och smart gjord. Klipparen är huvudrollsinnehavaren! Indeed.
TRON – inte sett den rackarn
tipp 4 – yay, lite olika placeringar bara
Två filmer var vi ense om. Ok, alltid nåt. 🙂 Tufft år, riktigt tuff konkurrens.
Jösses! Vilka sagolika fyra första platser! Jubel!
Och så petar du in Poltergeist också! Succé! Wohoo! 🙂
Härlig lista med både TRON och Star Trek. Och i övrigt 6 överlapp!
Pst, du länkar till Filmitch även i länken till Fiffi där i slutet.
Tänka sig, samma topplaceringar! Har det någonsin hänt förut?
@Henke: Klart man måste ha med Steve Martin på listan 🙂
@David: Jag har nog sett lite för få filmer från året för att tycka att konkurrensen var tuff. Däremot var det ingen kamp att hitta tio filmer till listan 🙂
@Steffo: Go poltergeists! 😀
@Jojjenito: Fina överlapp bägge två. Och tack för korrigeringen, borde vara åtgärdat nu.
@Fiffi: Dags att hålla utkik efter flygande grisar och ta med en halsduk till helvetet? 😀
Endast tre överlapp men å andra sidan tre riktigt bra filmer. Det är bara Steve martin rullen jag inte sett.
@Filmitch: Åh, den kan verkligen rekommenderas! Riktigt underfundig och samtidigt dumrolig.
@Filmitch, @Sofia plus att Dead men… kanske är en av historiens 10 bästa komedier? Måste se om den för att verifiera, men något i mitt huvud säger att det är så! 🙂
@Henke & @Filmitch: Jag vägrar tro att ditt huvud skulle ha fel! 🙂