1991 års tio bästa filmer

Året börjar bra i konungariket Sverige. I februari presenterar Ny demokrati sin styrelse och programmet ”Drag under galoscherna” och i augusti genomför John Ausonius, senare kallad Lasermannen, sitt första attentat. Härliga tider!

Muller vid olika fronter dessutom. Kuwaitkriget inleds i januari och i juni utbryter inbördeskrig i Jugoslavien (Sofiakuriosa: bara några dagar innan krigsutbrottet tågluffar jag och min dåvarande pojkvän genom landet på väg till Istanbul). Härliga tider!

Det kalla kriget har dock blivit några grader varmare. Så pass att Warszawapakten upplöses i juli och Sovjetunionen i september.

Det världsvida nätet börjar växa upp och får sin första webbplats.

Personer som lämnar jordelivet är bland andra Keye Luke, David Lean, Michael Landon, Colleen Dewhurst, Frank Capra, Dr. Seuss, Gene Roddenberry och Freddie Mercury.

Ett rätt ojämnt filmår kan jag tycka. De tre topplaceringarna är ohotade men sedan är det mer eller mindre slumpen (det vill säga magkänslan) som avgör. Jag väljer att lyfta ett par filmer som förtjänar mer uppmärksamhet.

10. Drop Dead Fred
Som den här till exempel. Jag är löjligt svag för nära nog allt som Rik Mayall var med i och här är han dessutom hopparad med sötaste Phoebe Cates som behöver få hjälp att bli lite barnsligare. Ibland är det nyttigt att be sin mamma dra år helsefyr.

”Hold on, hold on that’s now how the pigeons do it. You’re supposed to stamp on her head and peck her”

Drop Dead Fred

9. Point Break
En film vars plats på listan om inte annat motiveras av den fullkomligt onödiga (för att inte nämna undermåliga och usla) remaken. Kathryn Bigelow visar tillsammans med Keanu och Patrick hur en surfbräda ska gränslas.

“Bodhi, I know you man. When they fall on you, you won’t back down and they’ll have to burn your ass to the ground.”

Point Break pic

8. Hot Shots
Fortfarande en av historiens bättre filmer i kategorin “dumroligt”. Man får bara se till att inte tänka allt för mycket på att Charlie Sheen tränade sig till ett nervsammanbrott för den här och uppföljaren.

“My father used to say that not playing to win is like sleeping with your sister. Sure she’s a great piece of tail, with a blouse full of goodies, but… it’s just illegal.”

Hot Shots pic

7. Backdraft
Men kom igen nu! Kurt Russell, Robert De Niro, Donald Sutherland, Scott Glenn och så William Baldwin på sladden. Andlöst av Ron Howard plus ruggigt snyggt filmade brasor.

“Burn it all.”

6. Thelma & Louise
Men kom igen nu! Hade vi manliga BFF’s i #9 kommer här den kvinnliga motsvarigheten. Fast i en bil stor som en stridsvagn istället för på varsin surfbräda. Vad man nu är tycker om Thelma och Louise går det inte att komma ifrån att det är en film som cementerat sin position i filmhistorien.

“Louise, get us to damn Mexico.”

Thelma & Louise pic

5. Frankie and Johnnie
Men kom igen nu! Jag gillar inte Michelle Pfeiffer i allt men hur kan man inte bli charmad av hennes supersvennebananvanliga servitris med fotriktiga skor och otvättat hår? Al Pacino är däremot nästan lite för bra för att vara sann. Fast djävulskt charmig han också…

“It didn’t SEEM like you came! I mean, usually a guy’ll moan or somethin’, you didn’t even clear your throat!”

Frankie and Johnnie pic

4. Closet Land
En allt för okänd pärla till kammarspel. Den nyligen bortgångne Alan Rickman och Madeleine Stowe briljerar i filmen som fick mig att börja ge pengar till Amnesty.

“You would do well to depersonalize what follows.”

Closet Land pic

3. Terminator 2
Men kom igen nu! Det är T2. Say no more…

“Wolfie’s fine, honey. Wolfie’s just fine. Where are you?”

Terminator2 pic

2. Delicatessen
Den underbart stolliga visualiteten hos Jeunet och Caro slog ned som lite av en bomb där i början av 90-talet. Bisarrt, absurt, bedårande och hysteriskt roligt.

“They ate him! Can you believe that? They ate him!”

Delicatessen pic

1. The Fisher King
Trots att jag är ett stort fan av Monty Python (tack, pappa!) är jag inte säker på att att jag var medveten om Terry Gilliam som regissör innan The Fisher King. Eller Jeff Bridges som skådis heller för den delen. Enligt min mening en av Gilliams absolut bästa filmer och buddykänslan mellan Bridges och Robin Williams är oslagbar. Har faktiskt lite av Delicatessens visuella stollighet men ännu mörkare om det nu är möjligt.

“I don’t mean to be flippant or to enrage you or anything, but you’re a psychotic man.”

The Fisher King pic

Bubblare: Fried Green Tomatoes, Father of the Bride, The Doors, Hook, JFK, Dead Again, Double Impact, The Silence of the Lambs

En titt i kristallkulan ger vid handen att Fripps filmrevyer gillar Jim Morrison och The Doors, Filmitch plockar fram The Silence of the Lambs, Fiffi älskar Frankie and Johnnie, Flmr hänger på Kevin Costner i JFK medan Jojjenito håller på den asiatiska vinkeln med Den röda lyktan. Movies-Noir har som vanligt varit ute i god tid och får därför ingen gissning.

12 reaktioner till “1991 års tio bästa filmer”

  1. Okidoki. Vi har tre överlapp, ovanligt få för att vara detta filmår då jag haft fem överlapp med flera andra…

    The Doors tänkte du? Nej den har jag inte ens sett. Deras musik är iofs riktigt bra och Val Kilmer är ju aldrig fel, men samtidigt är det en en biografi (utanför de genrer där biografier är att föredra) och dessutom av stenbiten Oliver Stone. Nä jag har aldrig varit nära att se den. Är det något du rekommenderar?

    Låt oss syna dina picks!

    10. Drop dead Fred – inte sett, är det någon slags tonårskomedi?

    9. Point break – en gammal favorit som sågs om nyligen och den är ok men inte listvärdig (just nu)

    8. Hot shots! mini yay, bubblare hos mig, kul med komedier

    7. Backdraft – inte sett

    6. Thelma & Louise – yay!

    5. Frankie and Johnnie – nej du, både Al ”överspelet” Pacino och Michelle ”isdrottningen” Pfeiffer i samma film? Nej tack

    Nu blir det lite grumligt med din ordning… jag vet hur det är när man flyttar omkring filmerna i sista sekunden… jag går på ordningen i listan över placeringssiffran!

    4. Closet land – aldrig hört talats om. Tack för tipset! Två skådisar som jag gillar (till skillnad från förra filmen) i Madeleine Stowe och Alan Rickman.

    3. T2 – yay! Vilken rush det var att se den på bio i Los Angeles under premiärveckan…

    2. Delicatessen – inte sett, inte varit lockad heller trots att den verkar vara lite eljest

    1. Sile… whaaat – The fisher king – yay! Du överraskar mig. Då börjar jag tro att den kanske håller upp tidens tand ändå! 🙂

  2. Haha, du kör det asiatiska spåret återigen som gissning för mig. 1991 hade jag nog inte sett en enda asiatisk film. Nu hade jag iofs kunnat se den mer nyligen men just Den röda lyktan har jag inte sett.

    10. Drop Dead Fred – Inte hört talas om.

    9. Point Break – Helt ok men förstår inte hyllningarna riktigt.

    8. Hot shots! – Ja, minns den som rejält kul.

    7. Backdraft – Kan ha sett den men minns i princip inget förutom att det gick hett till…

    6. Thelma & Louise – Faktiskt inte sett.

    5. Frankie and Johnnie – Inte sett. Känns som en mysig film och håller inte med Henke om att Pfeiffer skulle vara en isdrottning.

    4. Closet Land – Inte hört talas om.

    3. T2 – Även på min lista.

    2. Delicatessen – Hade kunnat lura sig in på min lista men det blev bara en bubblare. Av nån anledning var jag helt säker på att den skulle hamna högt på din lista. Kändes som en Sofia-film.

    1. The Fisher King – Kul etta!

    Hook, bubblare? Huh? Är inte den rätt fånig? Nåväl. Och ingen JCVD på listan, bara som bubblare. Nu gjorde du honom ledsen tror jag. 😉

  3. @Henke: Personligen är jag inget jättefan av filmen som jag trodde att du skulle gilla ( 🙂 ) men jag borde förstås ha tagit med i beräkningen att det är en biografi/BOATS… Och tack för uppmärksammandet av den dumma numreringen, det ska vara åtgärdat nu. Tror nog att du skulle kunna gilla Closet Land och faktiskt också Delicatessen, den är så härligt knasig. Klart Fisher King håller för tidens tand!

    @Jojjenito: Hook är möjligen lite av ett guilty pleasure för min del men det hänger nog till viss del ihop med att jag gillar premissen — hur Peter växt upp och tappat alla sina skills. Haha, jag försöker sensei-träna JCVD i att ta besvikelser och motgångar.

  4. Backdraft-Sofia!! Hurra!!! Som sagt, det är vi och Ronny mot alla andra! 🙂

    Fiskarkungen i topp! Fast den ”bara” blev 10 hos mig…kan jag inte säga emot där…på något märkligt jäkla sätt.

    Och Hot Shots!! Lite förvånande! Men kul!!

  5. @Steffo: Vad kan jag säga, jag har en soft spot för den här sortens komedier. Abrahams-humor, ftw 🙂

  6. Spännande att se Closet Land på listan. Jag vet ju att du tyckte den var bra men att den var SÅ bra att När lammen tystnar inte ens fick plats DET trodde jag inte 😉

    Och du gissade ju helt rätt med Frankie and Johnny 😉

  7. Har sett fyra av tio här och du påminner mig om att jag nog löper viss ”risk” att tycka om Delicatessen och The Fisher King som jag pinsamt nog inte sett ännu. Så bra topp på listan antar jag, i en intressant helhet. Ska fixa en egen lista om någon dag då 1991 var ett starkt år breddmässigt enligt mig.

  8. 10. Drop Dead Fred – Ej sett

    9. Point Break – Mjae minns som lite småtrist

    8. Hot shots! – Lättviktig men kul för stunden

    7. Backdraft – Jodå helt ok bör nog ses om

    6. Thelma & Louise – Har aldrig fastnat för denna film

    5. Frankie and Johnnie – Mjae lite småtrist tyckte jag allt

    4. Closet Land – ej sett

    3. T2 – check

    2. Delicatessen – Ligger i ska se högen

    1. The Fisher King – Funkade aldrig riktigt för mig
    Rekord tror jag med endast ett överlapp – olika falla smakens lotter 🙂

  9. @Absurd Cinema: Jag kan absolut hålla med om bredden, tyckte det fanns många stabila filmer från det här året.

    @Filmitch: Det ska bli extremt spännande att se vad du tycker om den franska vegetarianfilmen!

  10. @Magnus: Jag tror att det kan ha gjort viss skillnad att jag såg Fisher King på bio utan att riktigt veta vad det var och blev golvad

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.