Profondo rosso (1975)

alt titel: Deep Red, The Hatchet Murders

Musikläraren och jazzpinisten Marcus Daly skäller på sina medmusikanter. Stycket de tränar på utförs för perfekt, genomförandet ska vara trashigare. Vad som däremot inte är det minsta trashigt eller ofullständigt är Dario Argentos Profondo Rosso. Det skulle till ett halloween-tema för att jag äntligen skulle komma mig för att se detta portalverk inom giallo-genren.

Alltnog, när Marcus knallar hem om kvällen hör han först ett skrik och ser sedan sin granne Helga bli mördad i sin egen lägenhet. Förutom att vara Marcus granne är Helga också ett medium som under dagen haft en uppvisning. Hon har en telepatisk förmåga (publiken, säg hej till efterföljaren till Cat… och Four Flies…!) som låter henne uppfatta kvardröjande tankar i ett rum, ”like cobwebs”. Den här dagen har hon emellertid satt en sten, modell Indiana Jones, i rullning genom att identifiera någon i publiken som en pervers mördare. För att vara riktigt säker på att jaga upp vederbörande så mycket som möjligt skriker hon ut mot auditoriet ”You will kill again!”

Och ja, det gör förstås mördaren. Särskilt som hen (återigen anledning att notera detta ypperligt användbara ord när det gäller förövare i giallos!) hört Helga säga till sin vän Professor Giordani att hon vet vem mördaren är.

Tack vare sin inblandning får Marcus spendera ett par timmar på polisstationen och identifieras dessutom i en tidningsartikel som ett ögonvittne av journalisten Gianna Brezzi. Allt detta gör att han bestämmer sig för att själv försöka ta reda på vem mördaren är, om inte annat för att skydda sitt eget liv.

Lika bra att lägga korten på bordet med en gång – jag förstår mycket väl varför Profondo rosso ses som en klassiker, för detta är bra giallo-skit. Argento har lyft sig rejält i håret jämfört med sina djur-giallos, både vad gäller det visuella och historia.

Jag tyckte mig ju se ett förstadium till Argentos spännande kameraarbete i de tidigare filmerna men här är det som om han äntligen hittat hem på riktigt. Eller också är det bara att han förfinat sina grepp så att de nu kuggar i och kompletterar varandra ännu snyggare. Kärleken till extrema närbilder finns kvar, men når en ny nivå när de inte bara gäller mordoffer och mördarparafernilia utan också Helgas högst levande mun när hon i ren skräck inte ens kan svälja en klunk vatten.

Men inte ens i de här närbilderna är Argentos kamera helt statisk – den smyger och kryper och sveper över bordsskivor, notpapper och pianotangenter. Blickfånget på till synes triviala ting i märkliga vinklar, men framförda genom en hackig thrillerklippning skapar en del av Profondo Rossos alldeles särskilda stil.

Vad som också hunnit bli mer utvecklad är Argentos förmåga att förena de här (ofta klaustrofobiska) elementen med omfångsrika bilder där kameran befinner sig högt upp eller långt ifrån och som tillåter filmen att dra djupt efter andan. Även här finns både stillastående vinklar och rörelse; själv blev jag särskilt fångad av hur en långsam utzoomning följer hur en person rör sig bort från en annan samtidigt som de för en konversation om sanningens relativa natur.

Tillsammans med den visuella finessen får vi förstås också rejäla mängder grafiskt våld och brutala dödsscener. Allt är inte supersnyggt och motiveringen till att slå sönder tänder mot en spiselkrans eller försöka skålla ihjäl någon när det skulle ha räckt att sticka kniven i vederbörande är inte alltid tydlig. Samtidigt skulle jag säga att det blir ganska uppenbart att poängen primärt är en kontrasterande effekt och som sådan funkar den alldeles utmärkt.

Andra kontraster som blir oerhört effektiva är det intimt invaderande killer-o-vision-perspektivet tillsammans med regissörens förkärlek för stora fönster, vilka förvandlar det privata till obehaglig exhibitionism. Den djupt röda teatern där Helgas uppvisning äger rum (publiken, säg hej till Scanners!) ger en föraning om att det vi ser blott och bart är en föreställning. Hennes frivilliga medverkan i det fallet blir sedan till en högst ofrivillig sådan när hon, halvdöd och blodig, trycks upp mot sitt eget upplysta panoramafönster.

Såvitt jag kan förstå tycks det finnas två huvudsakliga varianter av Profondo rosso. En (director’s cut?) på ca 120 minuter och en bioversion på ca 100 minuter. Jag skulle vilja påstås att de extra 20 minutrarna har ett mervärde, både visuellt, relations- och historiemässigt. Eftersom jag såg den långa versionen med italiensk dialog och den korta med engelsk var det också intressant att notera skillnaderna i språk mellan den talade och översatta dialogen. I undertexterna säger exempelvis Helga att mördarens tankar är som ”a knife in my flesh” men det hon på ren engelska säger är ”prick of a thorn”.

Dags att göra halt innan detta blir allt för (”ännu mer” är kanske ett korrektare uttryck) långdraget. Och då har jag inte ens hunnit fram till vare sig förtexterna eller Argentos första lyckosamma samarbete med Goblin. Inte heller Marcus och Giannas jämställdhetsdiskussioner (med efterföljande armbrytning), Giannas skruttiga bil eller comic relief-poliserna. Är ditt livs mission att se enda giallo, skulle jag i nuläget starkt rekommendera att satsa på Profondo rosso. Det ska bli spännande att se om jag får anledning att revidera den åsikten allt eftersom temat lider.

12 reaktioner till “Profondo rosso (1975)”

  1. Kul med långdraget och gärna ”ännu mer”!

    Jag tror att jag bara känner till två filmer av Argento och detta är en av dem. Har dock bara sett Suspiria än så länge. Du gör mig sugen på denna också…

  2. Tack — roligt att du orkar läsa mina drapor 🙂 Suspiria är på ingående men jag kan redan nu spoila: jag tycker bättre om den här. Så absolut en stor rekommendation

  3. Trodde jag sett denna men det var tydligen Tenebre jag sett – och gav en 1/10 – tydligen var jag riktigt grinig 😉
    Lägger denna på listan

  4. @Filmitch: Ja, gör det! Och så kanske jag kan övertala dig till en omtitt på Tenebrae om ett par dagar 😀

  5. Alltså, Profondo Rosso är PORR för mig. Så äckligt snygg och skicklig. lätt Argentos bästa. Och musiken sen… MUSIKEN! Ae, blir nog en titt till nu i oktober.

    P.S. 1/10 till Tenebrae? WTF!

  6. @Pappan: Kan inte annat än hålla med om PR, helt otroligt läcker. Vi får hålla tummarna för att Filmitch kommer till sina sinnen gällande Tenebrae vid en omtitt 🙂

  7. Argento har jag sett en del av, bl a denna. Riktigt bra. Musiken framförallt. Suspiria tycker jag är snäppet bättre.

    https://jojjenito.wordpress.com/2012/05/11/profondo-rosso/

    Hur ställer du dig till det de usla skådespelarinsatser, lövtunt manus och den vidriga dubbningen? Har du varit inne på det här med det italienska otyget att dubba alla skådisar i nån av dina tidigare texter kanske?

    ”Och ja, det gör förstås mördaren. Särskilt som hen (återigen anledning att notera detta ypperligt användbara ord när det gäller förövare i giallos!)…”

    Man hade väl iofs även kunnat använda ”den” här.

  8. @Jojjenito: Suspiria återkommer jag till nästa vecka men kan redan nu avslöja att jag faktiskt tycker bättre om Profondo rosso. Manuset är ju inte superstarkt i Suspiria heller 🙂 Skådisinsatserna kan jag inte påminna mig att jag tänkte något särskilt på och dubbningen… Nej, jag har nog inte adresserat dubbningen i någon särskild utsträckning, det är väl bara att konstatera att man kan vänja sig vid det mesta 😉

    ”Den”? You lost me…

  9. Tänkte att det hade funkat lika bra med ”den” istället för ”hen” i den meningen. Men det är klart, om man vill sätta genusperspektivet i fokus så är ju hen ett starkare ord.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.