It (2017)

alt. titel: Det

För min egen, personliga, del hade jag gärna sett att det varit lite mindre buzz runt filmatiseringen av Stephen Kings (magnum opus?) It. Min ”hemmabio” var nämligen så fullsmockad som den inte varit sedan En man som heter Ove (vilket förstås är roligt – film är bäst på bio eller hur det nu var…). Tyvärr var det samtidigt helt uppenbart att en majoritet av publiken inte var på plats för att avnjuta en bra film.

Nej, de hade istället hostat upp en hundring (samt minst det dubbela för läsk, godis och snacks) för att kunna snacka med sina kompisar, instagramma sig igenom upplevelsen och springa på toa. Jag fick känslan av att om det inte funnits en klar risk att man varit hjälplöst ”out of the loop” om man inte sett It, oavsett om man verkligen var intresserad av den eller inte, hade visningen varit betydligt lugnare.

Nåvälan, jag fick vackert sitta och jäsa i min fåtölj samt ett par gånger agera queen bitch of the movie year (till liten nytta ska tilläggas) och låta filmen göra sitt bästa för att ändå involvera mig i berättelsen om The Losers’ Club samt Pennywise the Dancing Clown.

Vilket den med tanke på omständigheterna ändå måste sägas lyckades riktigt bra med. I alla fall bättre än väntat. Manuset skiljer sig förstås en hel del från boken, både vad gäller tidsperiod, händelseutveckling och rollfigurer men de flesta av de där förändringarna hade jag inga större problem att köpa i dramaturgins namn.

När King skrev sin bok var 80-talets mitt nutid och han försatte som vanligt inga chanser att blicka tillbaka på sitt älskade 50-tal. Nu ligger istället 80-talet 30 år bakåt i tiden och det kändes naturligt att se Belch Huggins med en Anthrax-tischa istället för brylcreeme i håret. På det hela taget lyckas It balansera en lagom mängd tidsmarkörer och musik utan att vi hela tiden blir bombarderade med allt från Alf-dockor och Modern Talking till Iron Maiden och Tim Burtons Batman-film.

Vad som däremot rullar på biografen i Derry är A Nightmare on Elm Street 5: The Dream Child vilket förstås är en uppenbar referens i sammanhanget. Dels eftersom It och Freddy Krueger båda är monster som spelar på sina offers svagheter och rädslor, kanske till och med kräver fruktan och dödsångest för att kunna överleva. Dels eftersom Bill Skarsgård i form av Pennywise, på samma sätt som Robert Englunds Freddy, visar upp något mer än bara monstermakeup. Jag tyckte att Skarsgård gjorde en hyfsat otäck clown med sina Nosferatu-tänder och det hängde på mer än kostym och CGI.

Jag tycker också att denna version av It gjorde helt rätt som gav mycket uppmärksamhet till The Losers’ Club och betydelsen av gruppens gemensamma förmåga att besegra ondskan. Som så ofta annars i (ungdoms)skräckfilm är vuxenvärlden mer eller mindre frånvarande och inte sällan en del av hotet mot barnen. Det här perspektivet funkar förstås tack vare fin casting av alla inblandade, även om det är svårt att undvika känslan av att It nog har Stranger Things en hel del att tacka för. Och då inte bara för att vi återser Finn Wolfhard (så jäkla coolt namn!!) som Ritchie ”Trashmouth” Tozier. Det här är ett gäng som jag gillar och hejar på.

Däremot är det synd att manuset gör Ben Hanscom till Historikern istället för Arkitekten eftersom det innebär att Mike Hanlon reduceras till ”the home schooled kid”. Visst, Mike jagas av Henry Bowers och hans gäng men filmen har utelämnat bokens anledningar till varför Henry skulle hata just Mike med extra glöd. I nuläget går mobbarna på alla tillgängliga småglin med lika glatt humör.

Jag sade att jag kunde köpa de flesta av skillnaderna mellan bok och film men en av dem kändes riktigt, riktigt tråkig och det är förstås att Beverly Marsh måste bli en damsel in distress för att trigga igång den avgörande fajten.

Allt är som bekant relativt. För att vara en skräckfilm var It fullt godkänd och för att vara en Stephen King-filmatisering var den freakin’ awesome. Jag ser absolut fram emot en omtitt under lugnare omständigheter.

Filmspanaren The Nerd Bird, aka Cecilia Burman, var syrligare i omdömet men landade ändå på samma betyg för It. Hon har dessutom varit ambitiös nog att skriva ett omdöme till. Andra som tyckt till är Fiffis filmtajm, Flmr och Pappa älskar film.

18 reaktioner till “It (2017)”

  1. Verkar intressant film.

    Himla trist med ungdomar som förstör för andra. Det är inte första och kommer inte vara sista gången man hör om sådana problem…

  2. Skulle säga att det är The Dark Tower som är Kings magnum opus. Men efter den är det väl The Stand och It som gäller.

    För j-vligt med gäng som medvetet förstör visningar. Apropå det och Det:

  3. @Henke: Jag hoppas förstås att det är sista gången jag måste tjura över sådant i Arboga iaf 🙂

    @Jojjenito: Där sade du något — Dark Tower. Frågan är om den är utom tävlan pga serie 😉 I min störda visning tror jag inte att det var medvetet förstörande vilket väl gör saken både bättre och sämre…

  4. Snygg spaning om Elm Street (och kopplingen mellan Det och Kreuger)! Jag missade det, trots att jag bara hade en massa lättskrämda recensenter att tas med under visningen 😉 Däremot var jag inte alls förtjust i Skarsgårds ”Alien”-tänder som liksom växte fram i gapet. Det var i mina ögon bara onödigt skräck-fläsk som förtog spänningen och som jag nämner i min recension, ”mänskligheten” i clownen. Kul att du länkade till min recension också, jag har faktiskt även gjort ett inlägg på bloggen nu! Ställde en fråga till dig där 🙂

    Beverly Marsh fick ta mycket skit i filmen, inte bara som damsel in distress, utan som 11-årigt sexobjekt. Fräscht? (Fast hon känns mer som en 14-åring i filmen, medan pojkarna ser yngre ut).

  5. @Cecilia: Jag tänkte inte så mkt på Skrasgårds stora käft, utan de där små spetsiga framtänderna han hade när han pratade med Georgie i avloppsbrunnen. Kollade åldrarna och hon som spelar Bev var lika gammal som åtminstone ett par av killarna, men det är ju det vanliga — tjejer i den åldern ser ju generellt äldre ut. Svårt det där med sexobjekt — ska man tycka att det är skräp att 11-åringar är nyfikna på jämnåriga tjejer?

    Ska hoppa över till bloggen och länka därifrån också!

  6. Nej absolut inte skräp att 11-åriga pojkar är intresserade av jämnåriga tjejer – eller som här; gängets enda tjej – utan jag syftar på att framställningen av dynamiken mellan pojkarna och Beverly var något over the top. Med tanke på Beverlys utsatthet i hemmet hade det väl varit fint om hon sluppit bli avklädd med kamerans blick (ur pojkarnas perspektiv), det var mest det jag tänkte på. Deras hantering av henne som en alien hade kanske varit försvarligt om filmen utspelat sig på 50-talet men på 80-talet var väl inte könen så separerade att pojkar blir så här stirriga av att hänga med en tjej – oavsett tönt-stämpel och slamp-rykte.

  7. @Cecilia: Jag tror vi bägga är av fel kön för att veta vad 11-åriga grabbar blir stirriga av 🙂 Men visst hade man kunnat göra badscenerna annorlunda. Samtidigt kan jag tänka mig att man ville (övertydligt) konstrastera den inledande blygseln/nyfikenheten från grabbarnas sida med den stabilare kompisrelationen som sedan utvecklades. Fast inte heller jag var särskilt förtjust i valet att göra kärleksrelationen till något slags andra klimax, det blev ganska fånigt.

  8. Bra recension som alltid. Jag gillar Det, både i bokform och den gamla 90-talsversionen. Måste se den här också – ännu mer nyfiken nu.

  9. Filmen var ok vare sig mer eller mindre – en del bra saker skådisarna men filmen var förvånansvärt ospännande 5/10 ung.
    Cecilia du ska vara glad att du slapp The Ritual of Chud – men den lär vi aldrig få se på film 😉 och det tackar vi för det räckte mer än väl att läsa om den 😉
    Störde mig en aning på badscenen men tänk också på att filmen är amerikansk de har en annan moralsyn där, därav stirrandet. När jag var där på 80-talet ansågs det lite lösaktigt av en hel del att ha bikini.

  10. @Magnus: Tack Magnus, du är lika generös med beröm som vanligt. Det uppskattas förstås 🙂 Jag har verkligen dragit mig för att se om miniserien för jag minns den som erbarmligt dålig men nu kanske man skulle ha den i ett slags nostalgiskt skimmer…

    @Filmitch: Haha, nä, Chüd är kanske inte den mest cinematiska scenen som King författat 🙂 Det ospännande upplevde jag kom från att man så väl visste hur historien var så då blev spänningen istället att se hur de löst vissa grejor i filmen.

  11. Ha ha kanske det, fast en måste ju inte vara av pojkkön för att ha en åsikt om hur deras syn på flickor framställs på film? Om man säger så här, med tanke på Beverlys utsatta position hade det kanske varit mer intressant att visualisera ”kontrasten” ur hennes perspektiv.

    Jag förstår också varför man gjorde så, det är bara det att man hade kunnat göra det på ett roligt och smart sätt, i stället för (50-tals)-skolboksexemplet med stirrande blickar, blossande kinder, visst för att understryka hur tafatt pojkarna är i hennes sällskap, men inte särskilt trovärdigt tror jag.

  12. @Cecilia: Nä, åsikter är helt fria att inneha, oavsett diskrimineringsgrund 😀 Och visst håller jag med dig, det hade kunnat beskrivas betydligt mindre stereotypt. Ett tecken på hur pass etablerade den typen av scener är, är kanske att jag inte ens hade en tanke på att ifrågasätta den?

  13. @Sofia: Sedan är ju jag en jobbig jävel som alltid tjatar om genus 😉

    @Filmitch: Ok 🙂 Fick lov att googla. Verkar ju onekligen som en typisk King-grej dvs funkar TROLIGTVIS inte på film, vilket man ju skulle kunna säga om ganska många King-böcker 😀

  14. Jahupp! Låter som om vi båda är ganska eniga i vårt tyckande om den här rullen. 🙂
    Trivsamt…är kanske ordet..?

    Trevlig helg! 🙂

  15. @Steffo: Till viss del eniga (jo, visst är den mer trivsam än läskig…) men det var ju en viss podd som hade en massa konstiga åsikter som jag måste reagera på 😉

    Trevlig helg tillbaka!

  16. Haha, helt sjukt att vi båda nämnde jobbiga tonåringar och ALF-dockor i våra recensioner! Ungefär samma betyg blev det med.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.