1998 års tio bästa filmer

Listdags igen. Inte mycket att snacka om, nu kör vi!

10. Armageddon
Ett gäng individualistiska oljeborrare på en potentiellt världsförstörande asteroid. Och så William Fichtner på det? You had me at oljeborrare…

Armageddon pic

9. Little Voice
Underbar liten juvel med ett fantastiskt soundtrack. Inte minst eftersom Jane Horrocks sjunger hela härligheten själv.

Little Voice pic

8. Gods and Monsters
En bra film om en fantastisk regissör. Utförandet lämnar kanske en del övrigt att önska men Ian McKellen är så bra som den åldrande James Whale att den utan problem förtjänar sin plats på listan.

Gods and Monsters pic

7. Fucking Åmål
Årets mest positiva överraskning med tanke på de förväntningar jag hade på en svensk film från mannen som kallades ”Malmös Raimbaud”.

Fucking Åmål pic

6. Pleasantville
Även om filmens symbolik och moraliska lektion är nog så övertydlig kan jag ändå inte låta bli att gilla den myspysiga stämningen som tack vare sin färglöshet minner om en klassisk sci-fi från 50-talet. Årets raraste par är utan tvekan Joan Allens frihetslängtande hemmafru och Jeff Daniels dinerägare med konstnärsdrömmar. Men skulle eventuellt kunna utkonkurreras av paret på platsen innan.

Pleasantville pic

5. American History X
Unge Ed Norton hade förvisso gjort bra ifrån sig i psykothrillern Primal Fear, men här tog han både kroppsbyggande och intensitet till en ny nivå. Hans misshandelsscen är fortfarande obehagligare än många betydligt mer explicita skräckfilmer.

American History X pic

4. The Truman Show
Se på fan, kunde Jim Carrey vara bra i en allvarlig film också?! The Truman Show gör tillsammans med Eternal Sunshine… att man önskar att Jim Carrey skulle ha ägnat lite mindre karriärtid åt grimaser och att vikariera för Gud.

The Truman Show pic

3. The Big Lebowski
En av Coenbrödernas absolut bästa – knäppa karaktärer med den oförliknelige The Dude i spetsen. Ett ymnighetshorn av obetalbara one-liners.

The Big Lebowski pic

2. Elizabeth
Cate Blachett är magnifik i rollen som den unga flickan vilken i takt med storleken på halskragarna växer in i rollen som Elizabeth Regina. Både hennes hållning och filmen är i sanning regal och hon spelar skiten ur sin manliga medskådisar.

Elizabeth 2 pic

1. Out of Sight
Utan konkurrens Steven Soderberghs bästa film i min bok. Det här är filmen då George Clooney slutade vara Dr. Doug Ross och hans avslappnat laddade kemi med Jennifer Lopez är underbar. Men Steve Zahns stissige småfifflare står inte långt efter.

Out of Sight pic

Bubblare: Dark City, A Simple Plan, There’s Something About Mary, Enemy of the State, Blade, Hilary and Jackie, Primary Colors

Ta gärna en titt på de andra filmspanarnas listor också:
Fiffis filmtajm
Film och Spel
Fripps filmrevyer
Filmitch

12 reaktioner till “1998 års tio bästa filmer”

  1. Kul! Tre likadana val, fast på olika placeringar. Din etta funderade jag på att ta med, men jag fixar inte Clooney i Out of Sight (eller någon annan film heller för den delen, förutom i O brother…).

  2. Ian McKellen var gammal redan 1998, hur gammal är han då inte nuuuuuu?

    Intressant lista för övrigt, din nummer 1 var den enda filmen jag var säker på att du skulle ha med (och jag hade gissat på nummer 1, och med Truman som tvåa).

  3. Fin lista. Vi har två överlapp i Åmål och Lebowski. Var är Festen? Har du inte sett den eller tyckte du att den var lort?

    Just det, du är en av dem som ser Out of sight’s storhet. Jag är avis. Såg om den för några år sedan för att söka efter den där feelingen som jag förstår att ni får av filmen och hey, den är helt ok, men jag ser inte den absoluta storheten i filmen. Men visst Clooney och Lopez är ett schysste par och visst, Steve Zahn är som alltid bra. Jag får hoppas att nästa gång jag ser den blir tredje gången gillt och jag ser sanningen!

    Dina 8 och 9 känner jag inte ens till. Tack för tipsen.

  4. @Magnus: Oj, vadan detta Clooney-hat? Jag tycker han kan vara helt ok, tycker inte om honom lika mycket i någon annan film som Out of Sight. Skulle vara O, Brother… då.

    @Fiffi: Han är nog lika gammal som Gandalf… Hehe, Leboooowski kom in lite från hörnan där då i dina gissningar.

    @Henke: Har inte sett Festen (än). Står på samma lista som Never Let Me Go 😉 Åhå, det är två små fina filmer. Särskilt Little Voice tror jag du skulle kunna gilla, mkt bra soundtrack som sagt.

  5. 10 En omtitt av denna rulle skulle ge mig blödande magsår men smaken är olika
    9 Tack för påminnelsen ska definitivt se
    8 Sett delar av troligen bra verkade åtminstone så
    7 Inte sett
    5 Klurig och originell men fastnade inte hos mig
    4 Check!
    3 Check!!
    2 Snygg men liiite trist om jag minns rätt
    1 Jovars trevlig bagatell men glömt en hel del kanske dags för omtitt?

  6. Skönt att se Elisabeth så högt! Jag hade nog haft med tunna röd linjen och Idioterna… Pleasentville var ju också fin!

  7. @Mikael: Kul med ännu en Elisabeth-kramare! Ouh, Tunna Röda Linjen funkade inte alls för mig och Idioterna har jag faktiskt inte sett.

  8. Tre överlapp och så har du med några av mina bubblare på din lista.

    Haha, har du lagt till American History X nu? 😉

    Kul att se att Gods and Monsters fick vara med. Den var med på lista ett tag men slutade som bubblare.

    Oj, en lite oväntad etta kanske men det är nog mest för att jag inte sett den själv.

    Har du sett Festen nu?

  9. @Jojjenito: Haha, där ser man, det gick nog lite snabbt när jag skulle kolla igenom den 🙂 Ettan får bara genom magen. Och det är klart att jag inte sett festen ännu, det är ju inte ens två år sedan jag gjorde den där listan… 😉

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.