Cirkeln (2015)

Denna lördag hade jag tagit mig ända till hufvudstaden för att se en film som jag faktiskt hade kunnat hugga hemma i lilla Arboga. Men förutom att umgås med trevliga bloggkollegor var det en avslutande fika med ingen mindre än Sara Bergmark Elfgren själv som lockade. Starstruck lite till mans kunde vi ställa tusen och en frågor till Sara om skrivprocesser, manus, filminspelningar, premiärnerver, eventuella uppföljare och fans. Givetvis både trevligt och intressant! Tack till Fiffi som hade arrangerat det hela och så förstås Sara som snällt tillfredsställde våra nyfikna hjärnor.

***

CirkelnEn av de trailers som visade innan Cirkeln-filmen handlade om den senaste versionen av den klassiska sagan om Askungen. Ni vet, from rags to riches, vilket kändes ovanligt passande med tanke på filmen vi snart skulle se.

Inte för att själva berättelsen om sju unga häxor i det mörkaste av Bergslagen varit mobbad av elaka styvmödrar och -systrar, men för att färden från bokidé till hyllad bok till hittills lika hyllad film är en svensk framgångssaga av oanade mått. Inte minst sedan den goda fén Benny Andersson genom sonen Ludvig engagerade sig i projektet.

Författarna Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg fortsatte i sin bok i viss mån på den av bland andra John Ajvide Lindqvist inslagna vägen som leder till en lyckad blandning av vardag och magi. De lät sina gymnasiegamla protagonister inte bara kämpa mot en onaturlig övermakt utan i minst lika stor utsträckning mot en oförstående och dysfunktionell vuxenvärld. Skolmiljön framstod i vissa lägen i gammal god high school-film-anda som en alldeles särskilt djupt liggande krets i Dantes inferno.

Eftersom Sara Bergmark Elfgren (tillsammans med regissören Levan Akin) också skrivit manus till Cirkeln står fortfarande många av bokens teman på stadig fot, även om en hel del förändringar har skett i själva händelseutvecklingen. Anna Karins längtan efter popularitet (hon skulle säkert nöja sig med att bara inte bli mobbad) och betoningen på att det i det sammanhanget sällan finns några quick fixes, inte ens om man är häxa. Magi och vardag hänger inte ihop i så motto att magi inte är något som kan göra vardagen lättare eller mer uthärdlig. Om möjligt gör magin vardagen bara än mer komplicerad.

Betoningen ligger också på vänskap eller åtminstone samarbete för att få något uträttat. En situation som inte är helt enkel eftersom, vilket dramats otäcking mycket riktigt påpekar, ”ni är ju inte ens vänner”. Förutom i vänskapsbiten tycker jag mig också se stråk av J.K. Rowling i protagonisternas insikt om att vuxna inte alltid sitter inne med alla svar. Plus att berättelserna följer gymnasieårens indelning, förstås.

Utsattheten finns absolut kvar (alla ungdomarna är mer eller mindre ensamma om någon tung hemlighet) om än inte i samma utsträckning från vuxenvärlden. Vilket jag på ett sätt kan tycka var lite synd eftersom det för min del är en av bokens största styrkor. En hel del av ”diskbänks”realismen finns kvar men fokus ligger trots allt på häxerierna. Det är som sagt dock ett gäng häxor som lämnat sagoåldern bakom sig, vissa av dem för ganska länge sedan.

När fokus ligger på ett flertal personer hänger mycket av filmens framgång på rollbesättningen och här tycker jag att ansvariga med Victoria Svanell i spetsen gjort ett gediget arbete. Alla medverkande, tjejer som killar, män som kvinnor, motsvarar väl de personligheter jag såg framför mig under läsningen. Inte alltid ett självändamål, förstås, men den här gången funkar det. Alla hittar säkert sin favorit, själv fastnade jag för Miranda Frydman som den i omgivningens ögon trashiga Vanessa. Hon ingjöt både naturlighet och integritet i sin allt som oftast lättklädda uppenbarelse.

Lika gedigna är fotograf Neus Ollé och regissör Levan Akins ansträngningar att skapa en närmast självständig karaktär av bruksorten och de omgivande mörka bergslagsskogarna. Engelsfors (till stor del bestående av Grängesberg fick vi veta) är lika kärleksfullt som noggrant porträtterat i all sin deprimerande och falnade glans från fornstora dagar med nedlagda industrier och gapande tomma skyltfönster med undantag för ett gäng tomt stirrande mannekängdockor.

Överhuvudtaget kändes Cirkeln som en stabil och självsäker produkt. Kanske till och med självklar snarare än självsäker. Allt satt där det skulle, såväl rollbesättning som ljus, foto, score (av Benny själv förstås) och soundtrack. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte blev riktigt så indragen i Cirkeln-världen som jag hade hoppats eller önskat. Tempoväxlingar och ibland stela skådisar satte mig på en åskådarplats allt för långt från händelsernas centrum. Men vem är jag att argumentera med tusentals nöjda fans – it’s not you Cirkeln, it’s me…

star_full 2star_full 2star_half_full

Så till den lika eviga som magiska frågan: vad tyckte de andra filmspanarna?
Jojjenito
Fripps filmrevyer
Fiffis filmtajm
Har du inte sett den?
The Velvet Café
The Nerd Bird

14 reaktioner till “Cirkeln (2015)”

  1. Ja, jag kände nog lite på samma sätt. Jag blev indragen i inledningen men ju längre filmen pågick desto mer drogs jag tillbaka ut och såg på filmen istället för att vara uppslukad av den.

    Håller med om Miranda Frydman, hon kändes helt rätt (precis som de flesta andra).

    Fiffis filmrevy? LOL. 😀

  2. ”stela skådisar”…ajaj..nu börjar varningsklockorna ringa hos mig…
    Detta uttryck, i samband med svenskt, är ingen bra kombo för moi… 😉

  3. @Steffo: Alltså, det verkade mest vara jag som tyckte det av oss och det är absolut inte Bergman-teatraliskt. Men ibland tyckte jag att man fick känslan av två personer som snarare läser repliker ur ett manus istället för att ha en riktigt konversation.

  4. Ja, faktiskt. Bra slutkläm. Filmen är ju riktad till en speciell målgrupp. Vad recensenter eller bloggare säger har ju väldigt, väldigt lite med nånting öht att göra.

  5. @David: Tänker något i den stilen. Det man skulle kunna invända i det här fallet är möjligen att berättelsen eller filmen skulle kunna ha varit bättre om den känts med inkluderande. Men man kan inte få allt här i världen 🙂

  6. @Fiffi, jaaa, börja skriva revyer! Det vore nåt!

    @Sofia, jag fann skådespelarna bra, kommer inte alls ihåg stela skådisar som du klagar på. Konstigt för jag brukar vara ganska känslig för just den skavanken i film, speciellt svensk film som ofta lider av det…

    Synd att du inte blev mer indragen i filmen. Men det var ju ditt fel (av någon anledning), inte Cirkelns… 🙂

  7. @Henke: Det var som jag skrev i mitt svar till Steffo, ibland blev det rätt mycket högläsning över replikerna tyckte jag.

  8. Vilken jättefin ”revy” 😉 Håller med dig om typ allt, och kom att tänka på det ännu mer nu när du nämnde filmfotografens namn… att fan vad snygg filmen är eller hur? Det känns som om det finns hjärta och smärta bakom den här produktionen, som att alla bara: nu gör vi en FET film. Instämmer i att det tyvärr blev högläsning av manus snarare än smidiga replikskiften IBLAND (för vid andra tillfällen flöt det på grymt bra) och jag skyller på nån slags svensk seglivad tradition som vi ännu inte lyckats skaka av oss.

  9. @Cecilia: Tack. Absolut, fotot var snyggt men det är väl ytterligare en anledning att jag lade mig lite lägre i betyg än du — jag kände inte alltid att de snygga bilderna på orten och den omgivande naturen hängde ihop med själva berättelsen.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.