”Where no man has gone before”

FilmspanarnaIbland faller allting på plats så självklart och elegant. Efter att ha våndats över fokus för detta senaste Filmspanar-tema fick jag vad som närmast kan liknas vid en uppenbarelse. Inte för att det saknats kandidater till ett så fruktbart ämne som film och manlighet, men jag kände att jag hade svårt att hitta den där lusten. Visst skulle jag kunnat se om Die Hard (” Yippee ki-yay”), First Blood (”It wasn’t my war!”) eller Scent of a Woman (”Hoohah!”) eller nästan vilken som helst av de många filmer som finns i min omedelbara närhet. Problemet var bara att jag inte hade någon lust.

Men filmsjälen fick sig en rejäl vitamininjektion av Star Trek Into Darkness (Just you wait…) och där blev det också helt uppenbart vad manlighetstexten skulle handla om. Plus att det dessutom blev en bra avrundning på de första sex Star Trek-filmerna som vi hittills hunnit ta oss igenom.

Numera är det (förhoppningsvis) ingen som höjer på ögonbrynen när någon av kvinnligt kön uttrycker en faiblesse för science fiction. Vi har ju för tusan haft kvinnliga rymdskeppskaptener i Star Trek! Men på det glada 60-talet var Mannen normen, vilket bland annat märks i titelcitatet som pryder detta inlägg. I filmserien var det först i Star Trek VI: The Undiscovered Country som tittarna i början på 90-talet blev serverade det mer könsneutrala ”where no one has gone before”.

Checkov picDet jag började fundera på där i biomörkret medan unge Kirk och Spock bländades av J.J. Abrams lens flares, var om inte alla stadigvarande karaktärer från TOS (och de sex första filmerna förstås) skulle kunna ses som olika mansroller, snarare än enskilda individer. Var och en kan de framstå som endimensionella (förutom när de påverkas av ondsinta energimoln eller berusande rymdsmittor förstås), men tillsammans utgör de en i vissa avseenden fascinerande komplex manlighet.

Scotty picPavel Chekov är den naive och impulsive gossen, ständigt lika entusiastisk och rask till mer eller mindre förhastade slutsatser. Montgomery Scott är den lösningsinriktade fixaren, en rymdens McGyver som med hjälp av en strippad communicator, några grafitskärvor och lite dilithium kan bygga en warpkärna. I det här perspektivet skulle då både Uhura och Hikaru Sulu kunna stå för en mer kommunikativ, aningens mer sorglös, sida hos den annars strikte 60-talsmannen.

Uhura picYtterligare fokus och utveckling ligger förstås hos Dr. Leonard ”Bones” McCoys tes och Spocks antites, vilka får ses som de två viktigaste karaktärerna i denna besättningsuppsättning. Bones är känslosam och ibland nästan lika impulsiv som den unge Pavel. Det är förstås något som skär sig mot Spocks briljant analytiska men känslolösa sinnelag. Sulu picSpock har inga problem med att i varje ögonblick avgöra vilka av massans behov som bör får övertaget över de behov som bara fåtalet – eller den enskilde – har.

McCoy picSyntesen av inte bara McCoy och Spock, utan hela besättningen, återfinner vi föga förvånande i kapten James T. Kirk. Trots lång och trogen tjänst inom Stjärnflottan är han fortfarande barnsligt entusiastisk och nyfiken på allt vad den oändliga rymden har att erbjuda. Det okända innebär spänning. Det obegripliga, däremot, innebär frustration. Behovet att förstå (istället för att lugnt konstatera att fakta ibland är otillräckliga för en tillfredsställande slutsats) är stort och i detta avseende är Kirk betydligt mer McCoy än Spock.

Spock pic 2Kirk är nästan lika kompetent som sin chefstekniker när det handlar om Enterprise och kan vara lite lagomt uppsluppen när situationen så kräver. En superintelligent robot är ingen match för kaptenens logiska övningar men han charmar också brallorna av både människor och de utomjordingar som i minsta möjligaste mån kan ses som kvinnliga.

Men vår ärade kapten inte bara en lover, utan givetvis också en fighter. Han tvekar inte en sekund att skydda både sig, sin besättning och inte minst sitt skepp när så krävs. Och även om Federationens syfte allt som oftast kontrasteras mot klingonernas hänsynslösa erövringar, går Kirk inte sällan aningens självgod in i relationer med andra arter, bergfast och tryggt förvissad om att hans och mänsklighetens väg är den enda riktiga.

Tålamodströskeln för halsstirriga forskare, byråkratiska behov eller juridiska spetsfundigheter är låg och närvaron av både akademiker och diplomater på Enterprise ses oftast som ett nödvändigt ont. Inte sällan strular de till mer än de hjälper. Som tur är finns ju Kirk där för att reda i röran.

Kirk picSumma summarum är 60-talsmannen rakryggad och bestämd, säker på rätt och fel samt snar till beslut men sällan obetänksam. Omtänksam utan att bli mesig, intuitiv utan att bli velig och leder med fast hand utan att för den skull bli fyrkantig.

I filmerna framställs dessutom särskilt Kirk som en bevarare av det traditionella, det verkliga och fysiskt påtagliga, i en hypermodern värld. Han läser Dickens i bokform och bestiger berg för hand. Frågan är dock om det inte snarare ska ses som längtansfulla ögonkast tillbaka mot det (inte minst för Mannen) i många avseenden enklare 60-talet. Filmerna förstärker också i högre grad än serien familjekänslan – besättningen är även i detta avseende inte enskilda karaktärer, utan delar i en helhet, och över dem vakar patriarken Kirk.

I Star Trek måste denne man handskas med två olika kvinnligheter. Enterprise är den trygga (liv)modern (tack för idén, Henke!), som i sin tur måste beskyddas av sin herre och mästare. Besättningen styr henne och i utbyte mot lång och trogen tjänst orsakar hon aldrig några problem som inte kan hänföras till yttre omständigheter (beskjutning, magnetisk strålning, klåfingriga aliens eller ofärdiga reparationer).

Enterprise pic 2

I motsats till Enterprises trygghet finns samtidigt den okända, farliga, men ack så lockande rymden. Besättningens grunduppdrag är ju att vara djärv och tränga sig in i dittills outforskade skrymslen och vrår. Rymden är oberäknelig, men kan man ta henne på rätt sätt, lägga hennes mysterier under sig, är belöningen desto större.

Det finns mer skrivet och tänkt om Star Trek-världen än jag ens orkar reflektera över, än mindre sätta mig in i. Detta har alltså varit helt fria funderingar och hugskott. Och visst kan det vara frestande att plocka enkla poänger åt inte minst genus-o-metern när man betraktar denna Enterprises första besättning. Men man ska inte glömma bort att TOS samtidigt stod för en anda av förhållandevis stor respekt och förståelse för det främmande och okända i en tid av permafrost i relationerna mellan två stormakter. Mannen må ha sina brister, men i det här fallet har han åtminstone gjort ett tappert försök.

Hur manliga har de andra filmspanarna varit?
Fiffis filmtajm
Jojjenito
Fripps filmrevyer
The Velvet Café
Har du inte sett den?
Filmmedia
Except Fear
Flmr

15 reaktioner till “”Where no man has gone before””

  1. Vad underfundigt, vad smart, du fick in temat i temat! Snyggt jobbat! 🙂

    Nu har jag ju (fortfarande) inte sett så mycket som en minut av Star Trek i någon form men det känns inte som att manlighet är det första ord som poppar upp i skallen när jag ser någon av karaktärerna på bild. Dom känns väldigt könlösa, både männen och kvinnorna.

  2. Damn!
    Rymden måste ju nästan vara det ultimata stället att leta efter manlighetskarikatyrer i! 🙂
    Smart tänkt!

  3. Festlig vinkel. Nu går ju det mesta om Star Trek rakt över huvudet på mig, men jag uppfattar det som att hela besättningen är en man, men olika delar av hans personlighet. Det är nästan mer spejsat än vad jag trodde! Och skeppet och rymden är kvinnan, livmodern och drömmen om ett bättre liv? Jag blir nästan yr av tanken.

  4. @Fiffi: Ja, jag kan inte låta bli att vara lite nöjd med hur det gick ihop sig 😀 Du tror inte att könlösheten mest beror på 60-talets TV-estetik? De här promotionbilderna är ju ofta lite plastiga.

    @David: Finns det något mer manligt än Star Trek? 😉

    @Steffo: I rymden är alla katter grå. Eller hur det nu var 😉

    @Henke: Spejsat var ordet! Du har uppfattat helt rätt och jag hoppas att yrseln var övergående 🙂 Och så får jag tacka för insticket om (liv)modern, hoppas det var ok att jag lade in det i texten.

  5. Nu ser jag fram emot en jämförande analys av ”Galaxy Quest” och ”A Bug’s Life”!

  6. @Agneta: Haha, ja egentligen borde jag ju avrunda det hela med Galaxy Quest. Som faktiskt lyckats bli ännu roligare…

  7. Jag har inte heller sett orginalserien men har ju hört massor om hur banbrytande och progressiva de var för sin tid (iPads, skjutdörrar, svarta kvinnliga karaktärer som inte passade barnen). Synd att de inte fortsatte i den andan.

    De verkar vara himla duktiga på att le på sniskan också de där star trek-dudesen. Väldigt charmant.

  8. @Johan: jag vill definitivt påstå att de fortsatte i den andan. Star Trek Voyager har en badass kvinnlig kapten. Det är synd och skam att det inte gjorts någon långfilm med henne. Men hon är grym och väldigt ovanlig i en genre som tyvärr sällan ligger i framkant i gendertänkande.

    @Sofia: Visst finns det endel minst sagt knepiga stereotyper i originalserien, men i det här fallet är jag benägen att fria hellre än fälla. Förlåtande fan som jag är.

  9. @Johan: Det tekniska har jag faktiskt inte koll på och frågan är väl om Star Trek var de enda i sci-fi-världen som visade upp tex jättesmarta datorer eller vad som till nöds skulle kunna likna en iPad. Jag vet faktiskt inte. En intressant grej tycker jag är att de, liksom många andra, lutade sig tungt mot någon slags universell översättningsmaskin och en sådan är vi ju fortfarande rätt långt ifrån.

    Nichelle Nichols karaktär Uhura var nog däremot mer banbrytande än man riktigt fattar idag. Enterprises besättning är _alltid_ charmant 🙂

    @Jessica: Jag vet väl inte om jag tycker att stereotyperna är så knepiga, snarare att de kompletterar varandra ganska bra. Och vad gäller genus kan är jag iofs beredd att hellre fria än fälla vad gäller TOS, men TNG är ju än så länge inte jättemycket bättre. Särskilt inte sedan Yar försvann.

  10. Mycket trevlig genomgång av de olika männen i TOS och Henkes moderskepp som bonus.

    Rekommenderar att ni ser Voyager efter TNG med tanke på kvinnodominansen där.

    Förresten, ”where no man has gone before”, jag har alltid tänkt att ”man” här är människa, inte man.

  11. @Jojjenito: Känns bra att kunna ha tillfredsställt en av våra två trekkers 🙂 Tror vi ändå kör strikt kronologi, så Voyager får nog vackert vänta. Citatet kan ju tolkas och översättas så, men jag är inte helt säker på att det var meningen på 60-talet 😉

  12. @Jojjenito: Här hoppas ingenting över 😉 Däremot får vi väl se hur lång tid det tar inna vi är klara…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.