The Big Lebowski (1998)

Publicerad i Västerbottens Kuriren i september 1998

Bröderna Coen är något av ett unikum i filmvärlden, sedan undergroundsuccéen Blood Simple 1984 har Ethan och Joel slagit in fullträff efter fullträff. Triumfen Fargo vann både bästa regi och bästa originalmanus i Cannes.

I The Big Lebowski möter vi som vanligt ett mer eller mindre egenartat persongalleri, exempelvis John Goodmans hetlevrade Vietnamnveteran, John Turturros sliskige bowlare och inte minst Jeff Bridges The Dude. The Dude, som egentligen heter Jeff Lebowski och, som det sägs i inledningen antagligen är den lataste mannen i Los Angeles, lever ett ganska avslappnat liv som mest tycks bestå i att dricka White Russians och bowla med sina kompisar. Denne mildsinte mans liv ändras ganska drastiskt när han träffar på ett par torpeder som påstår att en icke-existerande fru är skyldig deras boss pengar och dessutom kissar på hans matta. Förvisso ingen speciellt dyrbar matta, men några gränser får det trots allt finnas!

Coenbrödernas senaste film är en riktigt godbit som ger en klart njutbar filmupplevelse, framförallt genom den fantastiska historien som liksom den tidigare Arizona Junior hämtar mycket av sina komiska poänger från en kidnappning med förväxlingar men som också imponerar med sina infallsrika miljöer och scenografier. Vem som helst som kan få den så allvarlige Peter Stormare att ikläda sig en klarröd skridskodräkt med huva är värd all beundran. Bisarr och absurd? Javisst! Fantastiskt rolig? Tveklöst och definitivt!

Omdöme 2011:
Eftersom jag nu redan varit inne och nosat på Coens den här veckan, kan jag ju passa på att skryta med att jag tyckte The Big Lebowski var top notch redan när den hade premiär. Fast så mycket att skryta med är det kanske inte, som jag själv noterar tillhörde ju Coens vid det här laget i princip mainstream.

Efter jag vet inte hur många omtittningar håller filmen fortfarande lika hög kvalitet, både vad gäller absurdism, karaktärer och humor. John Goodman är lysande eftersom man hela tiden längtar efter att ge hans odräglige Walter en fet smäll och John Turturro har aldrig varit roligare. Som Fiffi mycket riktigt påpekade under sin PSH-helg är Philip Seymour Hoffman som bäst när han får vara svettig och nervös och det är han här, om än lite mer polerad än han brukar få vara. Jeff Bridges är…The Dude, ‘nuff said!

28 reaktioner till “The Big Lebowski (1998)”

  1. Här är vi in full agreement. Mästerverk rakt igenom. En av få komedier som faktiskt blir roligare och roligare.

  2. Även vi är överens, Sofia. Fantastisk komedi, eventuellt en av de bästa genom tiderna. Och jag är jag jävligt kräsen med min komedier! 🙂

  3. Länge sedan jag såg men den var riktigt rolig. Stormar, Bridges, PSH ja överlag en höjdare. Ett toppbetyg från Sofia det är inte illa 😉

  4. @TiK: Borde väl vara något av ett grundkrav för komedier kan man tycka. Vilka fler komedier får toppbetyg av dig?

    @filmitch: Jag märker allt eftersom att jag faktiskt är jäkligt snål med femmorna, men Coens tar i alla fall hem två och det är starkt jobbat. Tom. Fargo fick bara 4,5 ser jag…

  5. En vacker dag, eller en regnig, ska jag skriva ihop en recension om den här. Tills dess säger jag…ingenting 😉

  6. Jag blir lite orolig av Fiffis kommentar. Finns det någon godhjärtat människa i den här världen som inte älskar Lebowski? Jag känner ingen sån iaf. Hoppas jag tolkar fel.

  7. @Fiffi: Du vet verkligen hur du ska fånga vårt intresse 😉

    @Pladd: Jag räknar kallt med att Fiffi också har insett storheten med filmen och the Dude. Jag menar, vem kan motstå Sam Elliott?!

  8. Svårt, Sofia. Komedier är inte riktigt min grej. Men Young Frankenstein hamnar uppe i toppen. Precis som Dr. Strangelove. Något av Tati platsar också. Och så gillar jag Superbad som fan. 🙂

    Jag kan nog klämma fram fler nån annan gång. Nu ska jag kolla på hockey.

  9. @TiK: Ouch, bara Mel Brooks och Kubrick jag kan hålla med om där. Superbad var riktigt usel tyckte jag. Inte är jag särskilt förtjust i hockey heller 😉

  10. Jag var faktiskt själv förvånad över hur kul jag tyckte Superbad var (vilket jag absolut inte trodde den skulle vara). Den hade det jag letar efter i en komedi; den fick mig att skratta.

    Kan inte påstå att jag är någon vidare hockey-kille precis (jag är skåning = vi kollar på fotboll!), men det är ju hockey-VM och då får man dra sitt strå till stacken.

  11. @TiK. En får slita på det nationella sportaltaret 😉 Återigen kan det ha att göra med förväntningar, jag såg Superbad för att jag hade hört att den skulle vara väldigt rolig. Å andra sidan har jag lite svårt för subgenren ”killar som vill ligga”, typ Porkys, Am Pie och den här, tycker ingen av dem är särskilt underhållande.

  12. Avskyr den där jävla subgenren. Det som Superbad lyckas med (som inte de andra filmerna du nämner kommer i närheten av) är att faktiskt låta som folk gjorde när jag gick på högstadiet. Jag vet att den utspelar sig på High School, men det har jag överseende med. Amerikaner är ju lite efter. 😉

  13. Ja, man får vara lite snäll mot de stackarna 😉 Det kanske är det som är felet, högstadiet är ingen period som jag direkt längtar efter att göra om.

  14. Japp, en superskön film. Det blir nästan till att bryta min regel att inte se om filmer bara för att kunna skriva en ordentligt recension som komplett till min Coen-genomgång. Den saknas ju där! 🙂

    Apropå PSH så såg jag honom svettig och nervös i 25th Hour ohc oj vad bra han är (och den filmen är, i alla fall det jag såg, mest på den där klubben).

  15. @Jojjenito: Ja, lite av ett hål tyckte jag allt att det fanns… Och det är ju en film som det är ett rent nöje att se om.

    Huh, var tvungen att kolla upp 25th hour på IMDb för säkerhets skull men jag har sett den, har bara_noll_ minne av den. Och då gillar jag ändå Norton. PSH kommer jag inte ens ihåg…

  16. Jag är kanske lite sent ute, men väl skrivet! Tänker varje gång jag ser den att den är en av mina absoluta favoritfilmer. Tycker Steve Buscemi, som alltid, förtjänar ett omnämnande också, Donnie är så fin! 🙂

  17. @G: Det är aldrig för sent att lägga en kommentar 🙂 Kul att du gillade texten och du har helt rätt, Donnie är bra. Mest lågmälda Buscemi tillsammans med Ghost World?

    Det låter skumt, din profil borde ju hänga med automatiskt…

  18. Va skönt, man kan ju inte alltid vara hetast på gröten. 🙂

    Ja, Buscemi är ju sällan så högljudd, men det är nog bland de mer nedtonade rollerna i alla fall. Gillar hans märkliga hotellreceptionist i Barton Fink också, även om det inte är en så stor roll.

    (Hoppas profilen hänger med nu!)

  19. @Gustav: Kanske inte högljudd men rätt speedad ändå burkar han ju oftast vara.

    Ser tyvärr inte ut som den gjorde det den här gången heller 😦

  20. Upptäckte att jag bara inte fyllt i adressen på ett ställe. Nu borde den vara där. Hoppas jag. Verkligen. 🙂

  21. Hmm, märkligt angående din frånvaro av minnen av 25th Hour. Men det kan hända att det är ”grabbbfilm”.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.