1986 års tio bästa filmer

Listdags! Idag tar vi oss tillbaka till det anrika årtalet 1986 men trots att jag var 14 hade jag ännu inte hunnit börja bli någon större filmkonsument, varför utbudet av sedda filmer känns lite magert. Men den övre halvan av min lista bedömer jag ändå som pålitligt stark. Men vad har vi innan vi kommer dit, då? Det är bara att börja scrolla…

10. Star Trek IV: The Voyage Home

En förvånansvärt underhållande del av filmserien som presterar sina bästa filmer i jämna nummer. Kirk och gänget ska leta efter valar på 80-talet, vilket bland annat leder till att Walter Koenig går omkring och med rysk brytning frågar efter vägbeskrivningar till närmsta amerikanska flottbas. You gotta see it to understand it… ”No, I’m from Iowa. I only work in outer space.”

Star Trek 4 pic

9. From Beyond

Ok, det är tydligen väldigt svårt att få till en vettig Lovecraft-filmatisering men as far as Lovecraft-filmatiseringar goes är ändå From Beyond rätt underhållande. Mycket slafs och naket (vi snackar ju ändå Brian Yuzna här) , men å andra sidan också en hel del Jeffrey Combs. ”It ate him… bit off his head… like a gingerbread man!”

From Beyond pic2

8. Little Shop of Horrors

Frank Oz musikalversion på Roger Cormans 60-talsfilm. Härlig technicolor (hade den varit lite trashigare hade man kunnat tro att det var John Waters som stod bakom den) och ett skönt soundtrack. ”I’m just a mean green mother from outer space and I’m bad! ”

Little shop of horrors pic

7. Platoon

Den kanske första ”riktiga” Vietnam-filmen för oss som inte växte upp med The Deer Hunter och Apocalypse Now. ”Excuses are like assholes, Taylor, everybody got one.”

Platoon pic

6. Highlander

Jag tror jag helt enkelt citerar mig själv: ”Christopher Lambert är precis lagom sliten, Sean Connery precis lagom elegant och Clancy Brown precis lagom läskig. Ett soundtrack signerat Brian May och Queen svider inte det heller. ”Hi. I’m Candy. Of course you are…”

Highlander pic

5. Der Name der Rose

Umberto Ecos stundtals lite tungrodda bok blev en rafflande medeltidsthriller. En barnstjärtshyad Christian Slater mot en silverryggig Sean Connery. Vem väljer du? ”Yes. That’s it. I was inspired by the Devil! I am… inspired by the DEVVVVILLL! Lucifer! I summon you!”

Name of the rose pic2

4. Top Gun

So sue me… Jag faller lika hårt för Tompa och Val som många andra i min generation. ”You can be my wingman any time.”

Top gun pic2

3. Stand By Me

En ultimat coming of age-film där River Phoenix överglänser Wesley Crusher (yay, metakoppling med film #10) med hästlängder. ”I never had any friends later on like the ones I had when I was twelve. Jesus, does anyone?”

Stand by me pic

2. Aliens

En lika bra film som originalet om man nu kan jämföra en actionrökare med en krypande skräckthriller. Tillsammans med T2 är representerar Aliens allt det bästa med 80-talets actionfilmer. Och förstås standardfrågan: för eller emot Pt. Hudson? ”What do you mean, ‘They cut the power’? How could they cut the power, man? They’re animals!”

Aliens pic

1. Henry: Portrait of a Serial Killer

Syrablodiga utomjordningar får ändå se sig slagna av något mer realistiskt. Än idag har jag svårt att se Michael Rooker som något annat än världens läskigaste seriemördare på film. ”You can use a gun. I’m not saying you can’t use a gun. Just don’t use the same gun twice.”

Henry pic

Bubblare: No Retreat, No Surrender, Pretty in Pink, Labyrinth, Peggy Sue Got Married

Jag gissar att jag inte är ensam om mina topplaceringar, men man kan aldrig så noga veta. Filmspanarna är ett oberäkneligt gäng…
Spel och film
Fiffis filmtajm
Fripps filmrevyer
Filmitch

Vår vän Movies-Noir kör sitt eget årsrace och har redan gjort sin lista.

11 reaktioner till “1986 års tio bästa filmer”

  1. Nej men kära nån, du glömde Blue Velvet! 😉 Skämt åsido, många bra val. Henry är en film jag fattat först på senare tid att den måste ses. Tror det var ett gammal billigt DVD-omslag som gjort att jag avfärdat den som en C-film i alla år, vilket å andra sidan är lite lustigt med tanke på hur mycket skräp jag kollar på mellan varven…

  2. Jag blev så GLAAAAD när jag såg din etta (hur man nu kan bli glad av världens vidrigaste seriemördare?)!

    Som vanligt är det jättekul att se spridningen av filmer på dom olika listorna men den där Aliens verkar ha smugit sig in hos nästan alla. Och From Beyond säger du….kanske dags för en återtitt för egen del nu.

  3. Det verkar som att du ser 1986 som ett svagt år? Jag tycker att det är ett överflöd av riktigt bra filmer. Ett av de starkare på länge (i listvärlden).

    Det som skiljer oss åt verkar vara komedierna från detta år.

    Vi har dock hela fem överlapp plus några till på våra bubblare.

    Själv har jag inte sett Henry, eller Blue Velvet för den delen, men Aliens är vi helt ense om. Bra Du.

    Största överraskningen på din lista var Star Trek!

    Plus From beyond som jag inte ens kände till.

  4. 10. Star Trek har jag inte sett, men kul val.

    9. Inte heller sett From Beyond. Kanske när jag blir sugen.

    8. Little Shop of Horrors har jag nog sett för länge, länge sen.

    7. Plutonen ligger på min lista, fast högre upp.

    6. Highlander har jag också med, lite längre ner.

    5. Rosens namn är också given inne hos mig.

    4. Top Gun kom inte med, men jag är sugen på att se om den.

    3. Stand by Me är ganska mysig, men har aldrig älskat den.

    2. Aliens tappar placeringar hos mig, men är fortfarande med på listan.

    1. Överraskande etta minst sagt. Henry såg jag för länge sen och minns den då som ok. Dock skulle det behövas en omtitt. Får se om jag känner för det när det vankas 80-tal i Decennier…

    4 av 10 överlapp 🙂

  5. Fyra överlapp här också – fantastiskt kul! Och en hög placering för Aliens!

    Jag håller med Henke om att 1986 var ett grymt starkt filmår, få år slår -86. Plutonen, Top Gun och Little Shop hade jag också kunnat ha med, men TG är för sliskig och Plutonen är uttjatad. Little Shop låg bättre till, även om den inte riktigt orkade komma med.

  6. 10 Minns att den var åtminstone underhållande
    9 Bör nog tas och ses om
    8 Ej sett
    7 På min lista
    6 Meh – gillade den då men nu? Funkade inte alls vid senaste omtitten
    5 Bubblare
    4 har aldrig lyckats se hela filmen somnar jämnt och ständigt
    3 För skrikiga ungar men början o slutet är bra
    2 Emot och det räcker mer än väl att den inte klarar listplacering
    1 Bubblare länge sedan jag såg den sist.

  7. @BRC: Alltså, jag är ju inget jättefan av Lynch. Han är lite av hit or miss för min del och Blue Velvet är än så länge miss. Men det är väl ytterligare en av alla de där filmerna jag borde se om… Men Henry kan jag så klart rekommendera!

    @Fiffi: Det var väl bara Filmitch som helt dissade pt Hudson? Och visst kan det vara dags för lite Lovecraft-slime kombinerat med lite mjuk-SM-erotik? 😉

    @Henke: Jo, jag tyckte det var svårt att hitta tio riktigt bra filmer, kanske därav överraskningarna lite längre ned 😉

    @Movies-Noir: Henry tycker jag håller bra, trots att jag totalt oförberedd när jag såg den första gången. Sådana överraskningar är ju inte säkert att de håller i långa loppet.

  8. @Magnus: Top Gun sliskig?! Kan jag väl aldrig tänka mig — Val Kilmer som är så coooool 😉 Och det är klart att pt Hudson måste få en hög placering.

    @Filmitch: Pssst, ska jag berätta en hemlis? Det är rätt länge sedan jag såg Highlander också… Den fick ta nostalgispåret den här gången 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.