Listdags! Idag tar vi oss tillbaka till det anrika årtalet 1986 men trots att jag var 14 hade jag ännu inte hunnit börja bli någon större filmkonsument, varför utbudet av sedda filmer känns lite magert. Men den övre halvan av min lista bedömer jag ändå som pålitligt stark. Men vad har vi innan vi kommer dit, då? Det är bara att börja scrolla…

10. Star Trek IV: The Voyage Home

En förvånansvärt underhållande del av filmserien som presterar sina bästa filmer i jämna nummer. Kirk och gänget ska leta efter valar på 80-talet, vilket bland annat leder till att Walter Koenig går omkring och med rysk brytning frågar efter vägbeskrivningar till närmsta amerikanska flottbas. You gotta see it to understand it… ”No, I’m from Iowa. I only work in outer space.”

Star Trek 4 pic

9. From Beyond

Ok, det är tydligen väldigt svårt att få till en vettig Lovecraft-filmatisering men as far as Lovecraft-filmatiseringar goes är ändå From Beyond rätt underhållande. Mycket slafs och naket (vi snackar ju ändå Brian Yuzna här) , men å andra sidan också en hel del Jeffrey Combs. ”It ate him… bit off his head… like a gingerbread man!”

From Beyond pic2

8. Little Shop of Horrors

Frank Oz musikalversion på Roger Cormans 60-talsfilm. Härlig technicolor (hade den varit lite trashigare hade man kunnat tro att det var John Waters som stod bakom den) och ett skönt soundtrack. ”I’m just a mean green mother from outer space and I’m bad! ”

Little shop of horrors pic

7. Platoon

Den kanske första ”riktiga” Vietnam-filmen för oss som inte växte upp med Deer Hunter och Apocalypse Now. ”Excuses are like assholes, Taylor, everybody got one.”

Platoon pic

6. Highlander

Jag tror jag helt enkelt citerar mig själv: ”Christopher Lambert är precis lagom sliten, Sean Connery precis lagom elegant och Clancy Brown precis lagom läskig. Ett soundtrack signerat Brian May och Queen svider inte det heller. ”Hi. I’m Candy. Of course you are…”

Highlander pic

5. Der Name der Rose

Umberto Ecos stundtals lite tungrodda bok blev en rafflande medeltidsthriller. En barnstjärtshyad Christian Slater mot en silverryggig Sean Connery. Vem väljer du? ”Yes. That’s it. I was inspired by the Devil! I am… inspired by the DEVVVVILLL! Lucifer! I summon you!”

Name of the rose pic2

4. Top Gun

So sue me… Jag faller lika hårt för Tompa och Val som många andra i min generation. ”You can be my wingman any time.”

Top gun pic2

3. Stand By Me

En ultimat coming of age-film där River Phoenix överglänser Wesley Crusher (yay, metakoppling med film #10) med hästlängder. ”I never had any friends later on like the ones I had when I was twelve. Jesus, does anyone?”

Stand by me pic

2. Aliens

En lika bra film som originalet om man nu kan jämföra en actionrökare med en krypande skräckthriller. Tillsammans med T2 är representerar Aliens allt det bästa med 80-talets actionfilmer. Och förstås standardfrågan: för eller emot Pt. Hudson? ”What do you mean, ‘They cut the power’? How could they cut the power, man? They’re animals!”

Aliens pic

1. Henry: Portrait of a Serial Killer

Syrablodiga utomjordningar får ändå se sig slagna av något mer realistiskt. Än idag har jag svårt att se Michael Rooker som något annat än världens läskigaste seriemördare på film. ”You can use a gun. I’m not saying you can’t use a gun. Just don’t use the same gun twice.”

Henry pic

Bubblare: No Retreat, No Surrender, Pretty in Pink, Labyrinth, Peggy Sue Got Married

Jag gissar att jag inte är ensam om mina topplaceringar, men man kan aldrig så noga veta. Filmspanarna är ett oberäkneligt gäng…
Spel och film
Fiffis filmtajm
Fripps filmrevyer
Filmitch

Vår vän Movies-Noir kör sitt eget årsrace och har redan gjort sin lista.

