Lady in the Water (2006)

M. Night Shyamalan som regissör är ett intressant fenomen. När The Sixth Sense kom i slutet på 90-talet tycktes det som om den unge indier-amerikanen inte kunde göra något fel. Filmen som sådan har blivit något av en pop-kulturell ikon, från Haley Joel Osments darrande stämma ”I see dead people” till den smått revolutionerande upplösningen.

Därefter har Shyamalan under tio års tid primärt ägnat sig åt att med film efter film gräva sig djupare och djupare ned i sin egen konstnärliga grav. Imdb:s user ratings har sjunkit stadigt och The Last Airbender (med förbehåll för dess relativa färskhet) når knappt ens upp till hälften av tilldelningen till The Sixth Sense.

Cleveland Heep är fastighetsskötare i ett lägehetskomplex i Philadelphia, men har tidigare varit läkare (spoiler: han bär på ett Trauma). Alla hans lägenheter innehåller flera mer eller mindre udda individer som de fem spanska systrarna, de maja-rökande britterna eller killen som av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att bara bygga upp halva kroppen. En natt räddar han den vattenlevande, najadliknande Story från ett hotfullt monster och får veta att hon är skickad av havsfolket för att Rädda Mänskligheten.

Genom en av sina hyregäster, en Deus ex machina av bibliska mått i form av en hysteriskt rolig (not!) tjurig japanska, får han veta att Story måste bistås av ett antal karaktärer för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Kan det vara så att alla dessa karaktärer finns i lägenhetskomplexet? Nej, det vore ju alldeles för osannolikt…

Jag förstår inte vad Shyamalan tänkte när han skrev den här storyn. Den påhittade mytologin med, ärligt talat, ganska fjantiga namn på allt skulle möjligen ha sin plats som en halvdåligt dataanimerad serie på Barnkanalen men är lite väl grund och skissartad för till och med ett sådant öde. Hur han bara kom på tanken att ge sig själv rollen som författare av Världsräddaren?

Jag undrar vad han tänkte när han satte repliker som ”I’m so lost without you” i munnen på sina karaktärer och kan inte annat än bli förundrad över att han lyckas snärja Paul Giamatti att uttala dem. Shyamalans uppenbara fascination över den bleksiktiga Bryce Dallas Howard är ett annat mysterium, här är hon ännu mindre och tunnare och blekare och lättglömd än i The Village.

Blott två saker räddar Lady in the Water från total kapsejsning ned i en cineastisk Marianergrav. Bob Balabans metanärvaro som surmulen och bitter film- och litteraturrecensent får det i alla fall att rycka lite i skrattmusklerna (även om det är svårt att inte se honom som en känga till alla kritiker som fått Shyamalan att gråta sig till sömns med taskiga recensioner). Och James Newton Howards musik lyckas framförallt mot slutet suggerera fram en betydligt bättre film än vad man i verkligheten har framför sig (även om allmusic.com menar att han snott kanske lite väl mycket från Morricones score till Days of Heaven).

13 reaktioner till “Lady in the Water (2006)”

  1. Fina fredag! Den här filmen har jag hört en hel del delade meningar om, allt från usel till att den inte alls är så dålig som det påstås. Själv har jag inte sett den och kan heller inte påstå att den står högt på prioriteringslistan… det jag börjar undra med regissörens senare verk är om Sjätte Sinnet egentligen var så bra. Den kräver nog en omtitt inom en snar framtid!

  2. Det är som du säger, man börjar tveka lite när det gäller Sjätte sinnet. Det var ett bra tag sedan jag såg den också. Kanske var det bara twisten som var skön?

    Det finns i alla fall ingen som helst anledning för dig att göra några ändringar i din prioriteringslista utifrån den här 😉

  3. Ahh…sommarfredag med tillhörande motorsåg och dess sköna ljud…

    Alltså, jag tillhör väl den skaran som gillar att självplåga mig med Night-grabben…men jag dras hela tiden mot hans karriär och alster.
    Trots sina ständiga djupdyk känns det alltid som han är värd en ny chans i mina ögon. Talangen finns ju bevisligen där.

    Min Night-favvo är utan tvekan den utskällda Signs! 🙂

  4. Att karln började på topp och har arbetat sig nedåt stämmer mycket bra. 6:e sinnet har jag sett otaliga ggr men den håller faktiskt än trots att man vet om tvisten. Dagens film har jag bara sett en gång och bra är den inte men det finns ngt som jag gillar och sällar mig till ”SÅ dålig var den faktist inte” kören.. MS lugna tempo, relativt bra skådisar, att han vågar sig på att berätta en naiv berättelse och gå sin egen väg är tre saker som jag gillade. Filmen sticker åtminstone ut lite och det förtjänar en aning beröm även om utförandet inte är det bästa.

  5. Även sjätte sinnet var lite överreklamerad, men räddades av Brucan. M Night Shambalamalamaba är en skräckmästare – hans filmer är förskräckligt dåliga!

  6. @Steffo: Motorsågen känner inga årstider 😉 Men visst är allt inte rent skräp som den gode M. Night har gjort, den här och Airbender var nog de sämsta. Signs är riktigt fin, men jag håller nog på Sjätte sinnet i alla fall.

    @filmitch: Nä, jag tycker att jag är ganska förlåtande mot Shyamalan, men det här var verkligen inte bra. Kan dock hålla med om epitetet ”naiv”…

    @Henke: Njae, så förskräckligt dåliga tycker jag inte alla är. Som sagt var, mest den här och Airbender. The Happening hade inte så många försonande drag den heller…

  7. Det har bara gått neråt efter The Sixth Sense. Lady In The Water är ju ett bottennapp. The Last Airbender har jag inte ens sett.

  8. @Henke: Gör inte det! Man blir bara sorgsen av eländet. Däremot blev ju Devil lite av en renässans, vilket var trevlig att se.

  9. @Henrik Lång: Tack för tipset om en filmblogg jag totalt lyckats missa, även om han nu missar rejält genom att gilla Lady in the Water 😉 Fast Balaban är rätt skön, det kan jag hålla med om.

    Så AI var ingen hit för din del då? 😀

  10. Njaee, jag minns att jag rätt ihärdigt försvarade AI när den kom – men att kalla den ”fantastisk” vore väl att ta i 🙂

  11. Den här är hysteriskt dålig men The Happening är också en klar kandidat som mest meningslösa film som någonsin gjorts. Den är verkligen poänglös sett till hur den slutar och vad konflikten handlar om.

  12. @Henrik: Det håller jag absolut med om 😉

    @Joel: Jag gillar byggställningsscenen i början av The Happening men som du säger, storyn håller inte för fem öre. Shyamalan kan inte ha haft en aning om hur han skulle avsluta det hela…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.