Hotell (2013)

HotellVar man inte vaken innan Hotell kör igång med skakig handkamera och dunder och brak (eller snarare skrik och ångest), är man definitivt det efteråt. Själv satt jag kapprak med dunkande hjärta och försökte intala mig att det ju faktiskt inte var jag som låg i det där sjukhusrummet och såg min noggranna planering och alla mina förhoppningar om det perfekta familjelivet falla sönder likt en trasig moderkaka omkring mig.

Istället är det Alicia Vikanders Erika som får bära alla känslor som följer på att föda en syrebristskadad son. Hon har svårt att ens titta på honom, än mindre hålla i honom. Det rent praktiska bärandet, av både son och vardagsliv, måste skötas av sambon medan den traumatiserade modern drar sig undan på soffan eller i sängen. Han försöker ha tålamod och vara förstående men ibland brister det även för honom.

Vändningen kommer när Erika får sitta med i en samtalsterapigrupp som inte har något alls med förlossning eller skadade barn att göra. Här sitter istället människor som behöver prata om olika sorters ångest, att konfrontera otillräcklighet och skam.

Skuld känner man inför något man gjort, skam känner man inför den man är. Därför är skam så mycket svårare att hantera, för hur lätt är det att slippa ifrån sig själv, att kunna undfly sin egen person?

Erika och några av de andra gruppdeltagarna hittar dock ett alldeles utmärkt sätt att bedriva en lite egen form av terapi. I anonyma hotellrum och generiska konferenslokaler tar de chansen att omskapa sig själva, att utmana sina rädslor och faktiskt ta det där steget som de hittills aldrig vågat.

Och här känner jag att jag med en gång måste lägga in ett veto mot min egen beskrivning. För just nu tror du antagligen att Hotell är en sådan där vanlig svensk ångestrulle där alla pratar som vore de fastspikade på stora scenen på Kungl. Dramaaaatiska Teaaaatern och att filmen om möjligt slutar ännu mer tragiskt och deprimerande än den började.

För det är ju helt fel! Hotell må börja tungt, men den fortsätter sedan att på ett alldeles utsökt sätt balansera den här svärtan och ångesten med en lätthet i behandling av ämnet och en icke föraktlig del absurd humor.

Ytterligare ett veto för den som omedelbart undrar: nej, Hotell är inte en film där man skrattar åt personer med psykisk ohälsa. Om något (tycker jag i alla fall) låter den oss skratta med den brokiga lilla gruppen eftersom de lyckas förmedla en viss igenkänningsfaktor. De allra flesta har någon gång mått som skit, det handlar bara om grader i helvetet om man behövt söka professionell hjälp för det eller inte.

Vilket ofelbart leder tankarna in på filmens karaktärer och de som är satta att gestalta dem. Samma fina ekvilibrism som filmen i helhet visar upp, får vi oss också till del när det gäller både personer och skådespeleri. Gruppens dynamik svajar inte, den böljar i ett mjukt flöde fram och tillbaka. Alla ges och tar chansen att visa sig både svaga och starka, när en faller igenom tar en annan över, till synes självklart och naturligt precis när det händer. Jag tvivlar inte en sekund på verkligheten i någon av de fem.

Hotell är en film där teknikaliteter får en lite undanskymd roll gentemot karaktärer och handling. Ändå vill jag nämna musiken (av för mig ännu okänd kompositör) som jag blev väldigt förtjust i. På samma sätt tänker man kanske inte så mycket på utsnitt och vinklar, men scenen där David Dencik bär Alicia Vikander nedför trappan på Bjertorps slott iförd en lakanstoga skapade en omvänd Pietà som var sublim.

Det var ett par dagar och ett antal filmer sedan jag såg Hotell men när jag återigen fördjupar mig i minnet av den, sprider sig en värme i kroppen. Lisa Langseths debut Till det som är vackert måste ses snart.

Malmö filmdagar-picEn Malmö Filmdagar-film, vad annars? Nästan alla såg (och gillade) Hotell, men vad var det som de gillade? Kolla in här:
Fiffis filmtajm
Jojjenito
Fripps filmrevyer

Förekommande Har du inte sett den? har förstås redan pratat om Hotell när det begav sig.

8 reaktioner till “Hotell (2013)”

  1. Perfekt beskrivning Sofia. Den scen du nämner var en av många bra. En annan som poppar upp i huvudet på mig är den från bassängen med Vikander och Dencik. Den där Erika vaggar honom som ett litet barn. Absurd och varm på samma gång.

    Skuld och skam. Jo. Kusinerna till självförtroende och självkänsla…

    Höjdarfilm! Bäst på Malmö filmdagar faktiskt. Tjohoo.

  2. Vilken härlig text! 🙂 Att du lyckades kollra bort mig med omvänd Pietá gör ingenting eller jo…..vad är det för nåt? Jag minns ju scenen men du får mer än gärna allmänbilda mig litegrann 😉

    En sak du tar upp i texten är väldans viktig tycker jag, att betona att det här inte är en film där det skrattas åt personer med psykisk ohälsa. Personerna träffas på grund av psykisk ohälsa men att filmen är så rolig/fnissig/dråplig/underfundig har inte med ohälsa i sig att göra. Jag har nog aldrig förr skrattat så mycket _med_ både filmkaraktärerna (i motsats till _åt_) OCH med biopubliken.

  3. Googlade på Pietá och fick reda på vad det var samt att accenten ska vara åt andra hållet. 😉

    Utmärkt sammanfattning av filmen. Hur filmen börjar som svart ångestdrama för att sen plötsligt övergå i absurd och varm humor, ja, det var verkligen uppfriskande. Samtidigt tappar man ändå inte allvaret, en bra balans helt enkelt.

    Gillade även slutet, att det tog slut precis innan ”slutet” så att säga.

  4. @Henke: Tack för berömmet, alltid trevlig när texter uppskattas 😀 Absolut, simbassängen var också en fin scen — om det inte vore lite utslitet skulle jag drämma till med ”ömsint”. Fast jag håller nog fortfarande Mud för aningens lite bättre även om jag inte riktigt kan förklara varför.

    @Fiffi: Åh, vad roligt att du tycker det! Pietà är ju den där Michelangelo-statyn där Maria håller Jesus i knäet, medan det i Hotell är Sonen som håller Modern i famnen. Tolkade jag det som i alla fall…

    http://en.wikipedia.org/wiki/Piet%C3%A0_%28Michelangelo%29

    @Jojjenito: Men det var då förb…., jag ska fanimig sluta med accenter överhuvudtaget 😉 Jo, det var kul att man liksom blev lite ”lurad” med ångesten där.

  5. @Sofia: Haha, sorry. Kan inte låta bli att påpeka accentriktningen om jag råkar se att det är fel. Foka på det positiva, t ex att din text var den som bäst sammanfattade filmen, liksom fick fram dess själ. Nej, inga smileys här, jag menar det.

  6. @Jojjenito: Jamen, jag gillar det ju. Vill att det ska bli rätt! Och det var snällt sagt — jag suger åt mig det positiva och lär mig av mina misstag. Ska jag kanske också fixa en smiley-fri kommentar?

  7. Läste din text igen nu efter att Hotell hamnade etta på din 2013-lista och vill återigen säga att det är en utmärkt sammanfattning av filmen. Just det där med att vi skrattar med (inte åt) personerna i den brokiga gruppen är så rätt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.