Blue Caprice (2013)

FilmspanarnaDet var dags för filmspanarträff, som för andra året i rad sammanträffades med tre filmer inom ramen för Stockholms filmfestival. Först ut var en krypskytts-BOATS.

***

SFF picTrebarnsfadern John kommer till USA på jakt efter sin familj sedan hustrun fått vårdanden om de gemensamma barnen och flyttat till okänd ort. Med sig har han den tonårige Lee som övergivits av sin mor och som nu i allt väsentligt ser John som sin far.

Men det ska visa sig att Johns faderskärlek levereras till ett högt pris. Lee mer eller mindre enrolleras i Johns tvåmannaarmé som ska kollapsa det system som mannen upplever har svikit honom så i grunden. Johns växande paranoia och Lees hängivenhet för dem allt närmare ett närmast obegripligt vansinnesdåd.

År 2002 sköts tio människor ihjäl i vad som kallats Beltway sniper attack innan polisen lyckades ta fast de skyldiga, vilka färdades i en blå Chevrolet Caprice. Spaningsarbetet försvårades av att offren syntes så totalt slumpmässiga.

Blue CapriceAtt det är John och Lee som i slutänden ska bli dessa förövare är ingen större hemlighet eftersom Blue Caprices förtexter rullar mot en bakgrund av autentiska nyhetsutsändningar och larmcentralssamtal.

Just att inleda med det lika oundvikliga som tragiska slutet känns som en väl beprövad BOATS-teknik. Tanken är väl att få publiken med en gång engagerad och nyfiken på att få veta vilka händelser som ledde fram till våldsamheterna. Men även beprövade tekniker måste användas med ett visst mått av finess och det saknas tyvärr i Blue Caprice. För när filmen är i full rullning bryr man sig ändå märkligt lite om både John och Lee.

Att det förhållandevis långsamt blir uppenbart att John inte bara är en vanlig farsa som vill ha en bättre relation med sina barn, utan komplett paranoiagalen, funkade riktigt bra. Däremot blir steget från att vilja hämnas på de individer som enligt honom gjort hans familj illa, till att vilja skapa total anarki och kaos i hela samhällsapparaten överrumplande hastigt.

Efter att ha läst på lite om dådet tycker jag att manusförfattaren R.F.I. Porto faktiskt gjort ett bra jobb med att sovra i John Allen Muhammeds alla galenskaper. Men som vanligt med BOATS kan man förstås med facit i hand fundera på om det kanske hade varit till hjälp att veta att Muhammed 1987 hade gått med i Nation of Islam och ändrat sitt efternamn eftersom mycket av det reella bevismaterialet bland annat refererade till ett ”Jihad” mot USA.

Problemet är nog i alla fall till viss del att vi har sett paranoiathrillers förut, varav åtminstone ett par varit avsevärt bättre i utförandet, exempelvis The Assassination of Richard Nixon. Å ena sidan blir berättandet väl fragmenterat när Blue Caprice väl kommer till själva attackerna, å den andra känns det faktiskt rätt skönt att ha sluppit detaljerade beskrivningar av exempelvis alla de gånger som John och Lee stoppades av polisen för att strax släppas igen. Blue Caprice innehåller för mycket av drama för att bli en bra thriller och för mycket av thriller för att bli ett fungerande drama. Den övertydliga musiken (av Sarah Neufeld och Colin Stetson) signalerar ofta thriller medan symboliskt (dock oklart symbol för vad) vajande flaggor säger drama.

Förhållandet mellan John och Lee förblir märkligt filmen igenom, men samtidigt måste jag erkänna att Greys Anatomy-veteranen Isaiah Washington faktiskt gör en bra insats som John. Tequan Richmonds Lee är mer svårbedömd, bland annat eftersom han inte säger särskilt mycket och man inte alltid blir klar över varför karaktären agerar som han gör.

Det känns som att Blue Caprice innehåller fröet till en bra film, men att det inte fick chans att fullt ut grodda och slå rot.

Naturligtvis är det fler som passade på att pricka festivalfilmen:
Fiffis filmtajm
Fripps filmrevyer
Jojjenito
The Velvet Café
Har du inte sett den?
Movies-Noir

11 reaktioner till “Blue Caprice (2013)”

  1. BOATS? Jag fick fundera en stund innan jag kom på vad förkortningen stod för. Jag har nu inte läst på om de verkliga händelserna, men det låter ju som att krigsbilderna och flaggan kanske har nån poäng ändå. Men det känns i så fall lite som att regissören förutsätter att man är väl insatt i den här händelsen. Själv hade jag ärlig talat inget som helst minne av det. Det är ju tyvärr inte helt ovanligt med masskjutningar i USA.

  2. Någon poäng fanns det säkert, det var bara lite luddigt exakt vilken det skulle vara. Tycker jag i alla fall. Av någon anledning mindes jag faktiskt just detta, kanske för att det var så slumpmässigt och pågick under en förhållandevis lång tid.

  3. Jag kommer ihåg dådet och jag har läst lite på wikipedia. Enligt artikeln startade deras killing spree före de kom till Washington D.C. (detta visas ju i filmen också) och de dödade totalt 17 personer och skadade 10.

    Inte ens efter polisutredningen och efterföljande rättegångar tycks motiv vara klarlagt. Jag tycker inte att filmen lyckas speciellt väl med att förklara det heller. Förutom att han var ett praktsvin.

    Nej, tyvärr valde de att inte fokusera på det som kunnat göra denna film till en spännande thriller. Det blev ett ointressant drama istället.

    Ack, jag tänker på en film som ”Martha Marcy May Marlene” som också hade hotfulla vibbar och tung stämning. Vilken skillnad dem emellan! Den senare beskriver också ondska, men den försöker inte skriva oss på näsan, vi förstår ändå…

  4. @Henke: Jag har ju inte sett MMMM, men det känns som om vi är rätt överens vad gäller Blue Caprice. Det svåra när det gäller motiv är väl att de säkert var knivskarpa för Muhammed själv men naturligtvis är svåra att förklara begripligt för någon annan. Ännu hellre förmedla på film.

  5. Motiv är svårt. Därför borde de fokuserat på händelsen och procedur, och vävt in (sina åsikter om) motiv i berättelsen lite mer sublimt. Tycker ja’rå.

    Jag tipsar om MMMM. Vore mycket intressant att läsa din text om den filmen. Och du skulle i processen få se en superfilm.

  6. @Henke: Tycker kanske inte att de prompt borde ha fokuserat mer på själva händelseutvecklingen, men det borde ha gjort ett mer tydligt val. Känns som att vi alla är inne på att filmen liksom inte riktigt kan bestämma sig. Om man nu ville göra en mer touchy-feely-film borde man ha gjort det bättra än vad fallet nu blev.

    Har absolut med mig en liten sugenhet efter MMMM med tanke på allt beröm den fick efter förra festivalen (eller var det tom förrförra?).

  7. Lustigt, jag hade ingen koll alls på att de var John och Lee som skulle bli förövarna. Var ganska säker på att de nån av de båda som skulle bli skjutna. Å andra sidan kände jag inte till de verkliga händelserna filmen bygger på.

    Håller med om han som spelade Lee. Inte mycket till skådespel där. Han gick bara omkring och var sur (vilket iofs är förståeligt med tanke på hans situation).

    ”Blue Caprice innehåller för mycket av drama för att bli en bra thriller och för mycket av thriller för att bli ett fungerande drama.”

    Där tror jag du slog huvudet på spiken.

  8. @Jojjenito: Välkommen tillbaka från festivalbubblan 🙂 Helt uppenbart att det väl inte att det var John och Lee som skulle bli förövare men eftersom jag visste att det skulle bli en BOATS och hade något vagt minne av mannen de till slut tog fast kände jag att det var rätt klart.

  9. @Sofia: Tack. Ja, det har varit lite hektiskt så jag har inte riktigt haft tid att kommentera hos andra som jag velat. Men nu så! 🙂

    Jo, om man hade koll på den verkliga händelsen så var det nog ganska tydligt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.