Tja, baserat på titeln torde det väl inte utgöra någon större överraskning vad filmen handlar om — en mördare smyger omkring i ett lägenhetskomplex och använder borr, spikpistol, skruvmejsel och hammare på inte särskilt innovativa sätt. Själva skräckelementet ligger snarare i det faktum att han smyger omkring och tar sig in i alla lägenheter utan några större problem, än i det blodiga och våldsamma öde som möter hans offer. Att alla offren är ensamstående kvinnor som straffas för sitt syndiga ensamleverne (vad gör de i badet egentligen?!) görs också ganska uppenbart.

Det är inte utan att man närmar sig The Toolbox Murders med en viss förväntan. En annan av dessa filmer som figurerade i 80-talets videovåldsdebatt och totalförbjuden i Storbritannien till för bara tio år sedan. Filmen fick till och med äran att hamna på detta lands lista över så kallade video nasties tillsammans med bland andra The Anthropophagus Beast och Gestapo’s Last Orgy (som enligt Wikipedia fortfarande inte fått officiell release).

Lite kommer denna förväntan på skam. Möjligen beror det på att trots att mitt videoomslag hävdar att innehållet ska motsvara alla originalets 93 minuter menar Svensk Filmdatabas att The Toolbox Murder släpptes på svensk video nedklippt till ynka 90 minuter. Slashermomenten är nämligen inte särdeles våldsamma med dagens mått mätt, man ser mest en massa blod. Då är de explicit sexuella komponenterna i en av scenerna desto mer överraskande.

Det som är intressant med The Toolbox Murders är istället att den ganska tydligt är uppdelad i tre akter eller genrer. Den första delen är slasherfilmen (vissa lama försök görs också att spela på det faktum att folk numera är så främmande för varandra att man inte ens vet hur grannen ser ut), den andra blir mer en mysterieplot där Joey försöker hitta sin syster Laurie som misstänks ha blivit kidnappad av mördaren. Den tredje delen, som tidigt börjar vävas samman med den andra, försöker mest av allt vara en slags studie i mänsklig galenskap där mördarkidnapparen hasplar ur sig standardfraser om sina försök att bevara det som är rent och oskyldigt (alltså Laurie) i en värld nedsolkad av synd och ondska (i form av badande ensamstående kvinnor).

Slutligen vänder The Toolbox Murders sig till detta tröttaste av kittlingsförsök; att hävda att filmen egentligen bygger på en ”sann historia” men det går inte att hitta något som stödjer det påståendet. Möjligen körde man detta spår för att rida på Motorsågsmassakervågen eftersom den filmen, släppt fyra år tidigare, hade gått oväntat bra.

To be continued…