Die Welle (2008)

En bil kör genom förorten med rockmusiken dånande ur högtalarna. Väl framme vid en skola kliver dess skinnpajsbeklädde förare ut — är det en ligist? En upprorsmakare? En överårig student? Läraren Rainer Wenger berömmer sig med att vara den coola killen som med sina Ramones- och The Clash-T-shirts (tillräckligt slitna för att vara äkta vintage) kan relatera till eleverna. Det ska dock visa sig att han är lite av en slacker och van att få som han vill — utan en genomarbetad plan för skolans demokrativecka går hans älskade anarkiämne till en annan lärare (han som ockuperat hus!) och själv blir han satt att lära kidsen något om autokrati. Inte särdeles engagerad kör han igång med uppgiften och snart är klassen framme vid det uppenbara: Tredje riket.

De flesta tycker att ämnet är söndertjatat, att de inte ska behöva känna ansvar och skuld för något som hände innan de föddes och att något sådant aldrig skulle kunna hända igen, men nu flyger fan i Rainer. Han startar ett litet socialt experiment bland ungdomarna som beklagar det faktum att det i 2000-talets skyddade värld inte längre finns något att revoltera mot, det enda som återstår är att supa och festa. Det dröjer bara ett par dagar så har experimentet och rörelsen Vågen totalt gått honom ur händerna.

Trots att det inte var särskilt länge jag såg Die Welle förra gången och trots att man ju redan första gången man såg den visste på ett ungefär vad som skulle hända är det hela riktigt bra. Man blir snabbt fångad av historien, de psykologiska implikationerna av experimentet och ett par andtrutna actionscener av bland annat en något våldsam vattenpolomatch. Rainers successiva introduktion av koncept som “kraft genom disciplin och gemenskap” är snyggt gjort och elevernas reaktioner och diskussioner känns trovärdiga om än något snabba. Indvidualism blir snart betraktat som egoism och bland idel vita skjortor blir ett litet ignorerande av en uppsträckt hand av en röd tröja en tydlig markering av uteslutning från gemenskapen.

Just betoningen på gemenskap är stor och jag tror att det är en viktig komponent. Upplevelse av uteslutande och utanförskap är starka drivkraften och något man inte ska ta alltför lätt på. Med snabba penseldrag får vi oss till livs ungdomar med frånvarande, ointresserade eller alltför laissez-fairiga föräldrar som bara vill höra hemma någonstans. Den hemmahörigheten finner de i Rörelsen. Gemenskapens styrka tillåter de tidigare nedtryckta att slå sig till en plats i gruppen, gärna på de nedtryckandes bekostnad.

En sådan är Tim. Han är den där killen som så desperat gärna Vill Vara Med och bland annat därför aldrig får det. Han är den som alltid sjunger lite för högt eller dansar lite för vilt och aldrig tycks greppa när det är dags att lägga av. Frederick Lau gör en oerhört fin porträttering (hans förkrossade uttryck när han tror att allt är förbi är fullkomligt hjärtskärande) men karaktären som sådan blir tyvärr lite överdriven, liksom den ifrågasättande Mona med dreads.

Die Welle får naturligtvis extra (historisk) tyngd av att vara förlagd till Tyskland men dess ämne är allmängiltigt och angeläget.

13 reaktioner till “Die Welle (2008)”

  1. Nu skummade jag igenom texten med ett öga för att försöka hålla mig ovetandes. Har inte sett filmen men planerar verkligen att se den. Har hört en del blandat om den. Är det Die Welle som är baserad på en verklig händelse? Eller blandar jag ihop den nu med Mellan Väggarna…?

  2. Tack för tipset. Har skrivit lite (alltså verkligen lite) om ämnet i min blogg (1945)
    Trevlig blogg, sätter upp den på min följalista
    Hälsning

  3. Bra recension på en bra film. Gillade denna bättre än den amerikanska versionen man tvingades på i skolan under 80-talet.
    BRC experimentet har utförts i USA så filmen är löst baserad på verkliga händelser.

  4. Jag har sett Das Experiment och den amerikanska nyversionen nyligen som ju bygger på lite samma upplägg, men även om båda har var helt okej (speciellt den tyska) så har jag saknat det psykologiska spelet. Det blev för mycket muskler och för lite hjärna i slutet på båda. Därför verkar Die Welle väldigt intressant. Bra text! 🙂

  5. @BRC: Die Welle bygger på en verklig händelse i en skola i Kalifornien under 60-talet, så jag kan inte se att den hänger ihop med den franska filmen. Bland annat tar den sig nog mer poetiska friheter än vad Mellan väggarna tycks göra.

    @filmitch: Tack — det var faktiskt din recension som gjorde att jag blev sugen på att se om den. Den amerikanska versionen har jag inte sett, jag börjar misstänka att vi blev cineastiskt svältfödda i mina skolor 🙂

    @Pladd: Ja, särskilt mycket muskler är det inte här. Vad roligt att du gillade den.

  6. @Cilax: Varmt välkommen, hoppas du ska trivas. Jag måste säga att jag gillar din blogg också, trevligt poetisk och betydligt mer kortfattad än jag lyckas vara. Det är en konst.

  7. Ska genast försöka leta upp den här. Verkar ju helt klart intressant.

    En annan grej jag funderat på mest hela dagen är denna: har någon film fått full pott av dig? Jag har tänkt och tänkt som värsta Baltazar men jag kom inte fram till någon lösning… 😉

  8. @Fiffi: Haha, jag är en snål jävel… Men om man går på kategori ”Betyg 5” syns att där ligger hela sju inlägg och två av dem gäller i alla fall filmer — The Full Monty och Strictly Ballroom. Jag misstänker att det kommer att drösa in några fler när jag hinner ta itu med den lilla japanska boxen också.

  9. Jo jag är också betygssnål, tror att jag bara delat ut en 10/10 sedan jag startade bloggen, jag räknar inte med filmer som jag sett om. Stricktly Ballroom hörde inte till den gruppen men vilken bra bra film det är 🙂

  10. @Sara: Huh, visste inte ens om att man hade gjort en kortfilmsversion. Egentligen är det ju ”experimentet” i sig som är intressant, men Die Welle är en väldigt bra tagning på det.

    @filmitch: Och rent sannolikhetsmässigt borde det ju vara mycket svårare att få 10/10 än 5/5. Jag undrar om det är nostalgifaktorn som spelar in, det är sällan man ser en film helt fräsch där man inte har några invändningar alls känns det som.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.