En vampyrisk fredagsfemma

Dracula picÅrets enda fredagsfemma på den här bloggen rör (surprise, surprise…) vampyrer. Folkloristiskt kommer den vampyr som vi känner igen från litteratur och film från sydöstra Europa och där finns förstås mycket nyttig vampyrkunskap som man aldrig vet när den kan komma till användning. För att kunna täcka in det här överflödet blir inlägget en fredagsfemgångerfemma, alltså fem stycken listor bestående av fem punkter vardera.

Fem sätt att bli vampyr (förutom att bli biten men det alternativet är så trist uppenbart…)

  1. Cat picFödas med redan utvecklade tänder eller någon annan missbildning eller fysisk abnormitet
  2. Dö ogift
  3. Dö som en karaktärslös eller osedlig människa
  4. Dö utan att vara förlåten av sina föräldrar (för karaktärslöshet eller osedlighet månne?)
  5. En katt eller hund går över en död kropp innan begravningen

Fem saker som vampyrer gillar att göra

  1. Dog picÅtervända till hemmet samt nära och kära
  2. Plåga och/eller döda nära och kära, gärna genom att äta deras hjärtan
  3. Plåga närstående i form av en hund
  4. Orsaka regn- eller hagelstormar
  5. Döda boskap

Fem sätt att upptäcka en vampyr

Grave pic

  1. Den begravda kroppen är svullen och/eller rödrosig
  2. Den begravda kroppen är varm
  3. Den begravda kroppen luktar illa
  4. Hår och naglar har fortsatt att växa efter döden
  5. Den begravda kroppen ger ifrån sig ljud när den pålas (förslagsvis med en hagtornspåle, se nedan)

Fem vetenskapliga förklaringar till ”vampyrbevis”

  1. Pumpkin picEn död kropp svullnar på grund av gaser som bildas vid föruttnelseprocessen och livor mortis (likfläckar) kan misstas för rödrosighet
  2. Föruttnelseprocessen kan generera oanade mängder värme
  3. Well, duh…
  4. Vid döden krymper huden, vilket får det att se ut som om hår och naglar har ”växt”
  5. En påle som sticks i en gasfylld kropp kan få luft att passera stämbanden och därmed skapa ljud

Vampyrjägarens fem bästa vapen

  1. Hawthorne stake picBegrav den misstänkta vampyren med en flaska whiskey
  2. Begrav den misstänkta vampyren med en flaska vin i närheten av graven och drick den med den misstänkta vampyrens släktingar sex veckor senare
  3. Gräv upp den misstänkta vampyren, skjut den, hugg av den huvudet och begrav den igen.
  4. Gräv upp den misstänkta vampyren, ta ut dess hjärta, koka det i vin, lägg tillbaka det och begrav vampyren igen
  5. Spetsa den misstänkta vampyren i graven med en påle av hagtorn och fyll kistan med halm som man sätter eld på

Se där, allt ni behöver veta om vampyrer och hur man skyddar sig mot dem i fem gånger fem enkla punkter. Vem behöver sitta igenom ett gäng vampyrfilmer?

Självklart har Fiffis filmtajm och Filmitch också snott ihop varsina fredagsfemmor.

7 reaktioner till “En vampyrisk fredagsfemma”

  1. Wow, 5×5 det var mäktigt. Jag roas av dina listor och måste då erkänna att jag inte läst alla dina revyer i temat. Men nu fick jag en bra sammanfattning för några viktiga kompetensområden i ämnet. Det blev lite som de sista dagarnas tentapluggning detta då man tryckte in en hel termins kursinnehåll under de sista dagarna… 😀

  2. @Henke: Vi kanske kan konstatera att du roas av listor, punkt? 😉 Och lite sanningsenlighet är bra för själen, det är trevligt att ha dig här när du hinner. Och då är det ju bra att det är effektivt 🙂

    @Steffo: Make sure to use ‘em 🙂 Trevlig fredag!

  3. Wow, vilka listor! Det blev ett ”Vampyrer for dummies”-inlägg – menat som en stor komplimang! Jag tror inte att jag någonsin kommer skriva om en vampyrfilm igen, jag ser helt enkelt filmerna och sen länkar jag bara till dig 😀

  4. @Fiffi: Vilket fint Halloweenberöm — tack 😀 Men jag tror nog att dina läsare skulle bli besvikna om de tvingades läsa mina inlägg istället för dina. De ligger långt ifrån den unika Fiffi-stilen!

  5. Intressent och underhållande – nu vet jag att du går/har gått en kurs – vilket verkar vara intressant. Varför stoppade de inte in sådana kurser i utbildningen när jag läste på universitetet 😉
    Det var många av tipsen som var nya för mig och jag trodde att jag kunde min vampyrologi. Tydligen finns det mycket att upptäcka.

  6. @Filmitch: Tack — alltid kul att kunna tillhandahålla något nytt 🙂 Vill du läsa på mer är alla exemplen tagna från antologin The Vampire: A Casebook redigerad av Alan Dundes. Uppe i Umeå fanns det alltid en eller ett par intressanta extrakurser om man bara hade tid. Men detta med ortsoberoende kurser är da shit tycker jag!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.