Bad Teacher (2011)

Temat är skolfilmer och den film som jag valde (mitt dumma nöt) var sommarens ”komedi” Bad Teacher.  Redan här har jag avslöjat vad jag tyckte om filmen men den är inte helt ointressant trots att den torde höra till en av årets sämsta biofilmer.

Läraren (?) Elizabeth (ja om hon är utbildad eller inte framgår faktiskt inte i filmen) ser sig tvingad att fortsätta att jobba som lärare då hon dumpas av sin rike fästman innan bröllopet. För att kunna snärja en ny rik man behöver Elizabeth pengar till att förstora brösten för män är inte intresserade av kvinnor som har för små bröst, åtminstone inte rika män. Pengar till operationen fixar den inte speciellt seriösa lärarinnan b.la genom att försnilla från elevernas olika insamlingar samt att ta emot mutor från föräldrar i utbyte mot högre betyg till deras barn.

Filmen är intressant då den visar på vilka stora problem Hollywood har nuförtiden med att hitta vettiga manus. Om det är berättelser av den här kvalitén som hamnar på filmbolagsbossars bord är det kanske inte så konstigt med alla nyinspelningar, remakes och reboots.  Bad Teacher är även intressant ur den aspekten hur ett så uselt manus kan ha lockat så pass bra skådisar; Cameron Diaz, Lucy Punsch, Jason Segel och Justin Timberlake. Ja det kanske inte är gräddan av skådespelareliten men filmen har definitivt en bättre casting än vad den förtjänar.

Bad Teacher kom troligtvis till när någon insåg att filmen Bad Santa gjorde ganska bra från sig på biograferna. Varför inte spinna vidare på samma tema med någon som har ett respektabelt yrke men missköter det grovt? Kan tro att man brainstormade fram  t.ex. Bad priest, Bad doctor, m.fl innan man fastnade för Bad teacher. Uppenbarligen ansåg man sig vara klar med manus redan där och satte igång att filma direkt.

Filmen hade kunnat bli mycket rolig om man ansträngt sig en aning. Det finns frön till idéer men de får tyvärr inte chansen att blomma ut; Rektorn som låser in sig på toaletten för att få vara ifred (har varit med om liknande i verkligheten), den jobbigt överpedagogiske läraren (finns minst en på varje skola), den försynte läraren etc, etc deras liv och historier är avsevärt intressantare än Elizabeths jakt efter större bröst. Och det är tack vare dessa små glimtar som filmen räddas från ett bottenbetyg.

Betyg: 2/10

Skrivet av Johan från Filmitch.

6 reaktioner till “Bad Teacher (2011)”

  1. Nu blev jag sugen på en riktig lärarfilm, som fångar alla dessa karaktärer du beskriver. Den här var jag nära att se på bio, men lyckligtvis blev det aldrig så. Dessutom gillade jag inte Bad Santa så värst mycket heller.

  2. @filmitch: Just det, Boston Public var rätt underhållande vill jag minnas. Stackars Anthony Heald får spela surbyråkrat som vanligt, i alla fall i början.

    Men du, jag undrar, hade Bad Teacher blivit något lite bättre om Elizabeth skulle ha samlat pengar till något annat än just plastik? När jag läser om den är det just det jag hänger upp mig på. För när det gäller dåligt lärarskap känns det inte som det är som himla stor skillnad på den här och tex School of Rock? Och Bad Doctor finns ju redan 😉

  3. Ha ha ha Dr Giggles en klassiker 🙂
    Mjna kanske hade filmen varit aningens bättre om hon samlat in till ngt annat, bröstförstoringen gav hela filmen en sorts unken känsla men den var helt enkelt inte rolig eller engagerande. Men om jag finge välja lärare skulle jag definitivt ha valt Elizabeth framför de överpadagogiska Mrs Squirrel så det finns värre alternativ.
    Anthony Heald är lite av en småfavorit hos filmich trots att han oftast får spela samma roll. Fick upp ögonen för karln i Silence of the Lambs.

  4. Tyckte faktiskt inte den här var så otråkigt faktiskt, kanske bara jag som hade en bra dag när jag såg den – men gillade Bad Santa insyltad i skolmiljö faktiskt. Så i mitt tycke en ganska underhållande och lyckad mainstream-komedi faktiskt. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.