Feed (2022)

Jag är den första att tycka att det lätt kan bli krystat när personer i filmer ska droppa referenser till andra filmer. Samtidigt blir det nästan ännu märkligare när ett hippt influencer-gänget lämpas av på en liten ö mitt ute i Kittelsjön med blott en walkie-talkie till kommunikation (på ön finns ”ingen täckning”) och ingen börjar skämta om klassiska slasher-troper.

Men för all del, de är ju fullt upptagna med att glampa livet ur sig och dessutom filma hela härligheten. Dealen är att de i sina flöden ska göra bra reklam för ”Kittelsjöns ekocamping”. Och för att slå två flugor i en smäll ska detta också utgöra grunden för att avsluta nät-förhållandet mellan Jossan och Dimman. I verkligheten har bägge två nämligen gått vidare till andra partners – Jossan är ihop med producenten och managern Jens medan Dimman har hittat den betydligt mer jordnära AT-läkaren Elin. Tillsammans med Jossans kompis Kirsten och hennes tjej Ava är det dessa sex som befinner sig ute på ön.

Och så går det förstås som det brukar gå – till en början är det happy, happy, joy, joy med bad i sjön och grillmiddag (även om Elin får pikar för sin veg-burgare). Men snart kommer sammanbrottet allt närmare med skrik och panik. Något attackerar sjö-badarna med resultatet att Avas fot blir alldeles söndertrasad. Kan det vara Märit i sjön som är ansvarig?

I marknadsföringen tycks Feed gått lagt exakt alla äggen i en korg som heter Joakim Lundell, tidigare känd som Jockiboi. Enligt Wikipedia en ”artist, formatskapare, regissör, programledare, författare och Youtube-profil”. Han är kreativ producent för filmen och kan väl kanske sägas redan vara inne i branschen med programmet Spökjakt.

I mina ögon stjälper den marknadsföringen Feed mer än den hjälper. Att det ens förekommit en rejäl marknadsföring gör att jag uppfattar projektet som något med en hög svansföring. Här har det ändå funnits en hel del cash att sänka i produktionen. Cash som främst synes ha gått åt till att dels betala Molly Nutleys lön, dels bekosta kläggiga effekter. Jag skulle ha kunnat tänka mig att vara betydligt mer generös gentemot Feed om den istället varit ett tydligt kärleksprojekt där ett gäng amatörer spenderat otaliga helger och semestrar på att, med minimala medel, skrapa ihop en svensk slasher. Nu har jag svårt att undgå känslan av att Feed haft en budget som borde ha resulterat i en bättre produkt.

Det ständiga omnämnandet av Joakim Lundells namn gjorde sannolikt också att jag trodde att jag skulle få se något som var mer insiktsfullt när det kommer till influencerkulturen. I nuläget motsvarar allt som kan kopplas till just det temat i princip exakt den extremt grunda nidbild som jag själv har. Influencer-”yrket” framställs som ytligt, falskt, plastigt och beroende av att kunna säga ”fett” i var och varannan mening. Jag hade välkomnat en historia som gått lite mer på djupet kring de dilemman som influencerkulturen kan innebära men i stället bjussar inte Feed på så mycket mer än en förenklad inramning.

Tillsammans med Joakim Lundell har manusförfattarna Paolo Vacirca och Henry Stenberg, samt regissör Johannes Persson, pysslat och scrapbookat ihop en film som blir lite för fragmentariskt Frankensteins monster-aktig. På rak arm kan jag se se drag från The Blair Witch Project, Friday the 13th, The Raft och The Innkeepers. Det går säkert att hitta typ sjuttielva till men jag orkar inte rannsaka mitt minne efter dem. Jag tror att Feed hade tjänat på att renodla någon av dem – antingen influencer/teknik-skräck eller folkhorror-vibbarna från legenden om Märit i sjön. I nuläget blir det varken hackat eller malet rent tematiskt. Ovanpå det en i mina öron smått parodisk dialog och en rätt dum plot. Tydligen var inte mitt tålamod med klassiskt korkade slasher-troper riktigt så stort som jag trodde.

Synd, jag hade faktiskt vissa förhoppningar om att Feed skulle bli en i alla fall helt ok (om än traditionell) skräckis men det här höll inte ihop. Störst cred bör utan tvekan gå till makeup- och specialeffektsteamen.

Annons

4 reaktioner till “Feed (2022)”

  1. Håller med fullständigt. Det är märkligt att allt har så låg trovärdighet när det enda säljargumentet är att det är producerat av en riktig contentkille. Men det kanske betyder att rollfigurerna är realistiskt platta och klichéiga. Det betyder väl dock att det inte finns någon vidare anledning att göra en film om eländet.

    Om man nu ändå måste det så hade det ju varit naturligt att göra det mer i form av found footage för att få till någon sorts USP. Att göra filmen som en behind-the-scenes found footage blir varken hackat eller malet.

  2. Ja, fast visst blir man alltid lite misstänksam när rollfigurer ser ut och låter exakt som en egna förutfattade meningar? 🙂 Jag är ingen stor älskare av found footage, men du har helt rätt. Det hade nästan varit bättre om de kört mer helhjärtat på den linjen

  3. Är lite nyfiken men väntar till stream. Tydligen blir nästa rulle från gänget rm skräckis som utspelar sig på Liseberg

  4. @Filmitch: Lycka till 🙂 Då kanske man kan hoppas att de lyckas få tag på någon som faktiskt kan något om Liseberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: