The Lighthhouse (2019)

Fyrar används ofta som symboler för det goda här i livet: hopp, upplysning, vägledning, räddning, frälsning. Så då faller det väl sig naturligt att de som är fyren allra närmast, fyrvaktarna, ständigt är fyllda av all denna godhet. Det är ju ändå de som genom hårt och idogt arbete ser till att fyren kan fullfölja sitt betydelsefulla värv.

Det skulle man som sagt kunna tro. Men det står snart tydligt att männen som strandsatts på den gudsförgätna klippavsatsen (att kalla den ”ö” är alldeles för generöst) mitt ute i havet inte härbärgerar särskilt mycket gott i vare sig kropp eller sinne. Livet som fyrvaktare, respektive fyrvaktarassistent, är långtifrån någon dans på rosor.

Relationen är sträv och ordkarg. Det dröjer två veckor innan den yngre mannen uppger sitt namn, Ephraim Winslow, och då bara för att han lessnat på att bli tilltalad som ”laddie” av sin chef. Det dröjer tills kvällen innan avlösning innan den äldre mannen avslöjar att han heter Thomas Wake.

Nej, Thomas och Ephraim är knappast ”di goaste vänner”. Inte blir det bättre av att en våldsam storm skjuter upp avlösningen och strandar paret på obestämd tid. Hade tittaren inte misstänkt det från allra första början, är det nu otvetydigt att förpliktelserna vid fyren inte är något annat än ett successivt nedstigande i ett saltstänkt helvete.

På samma sätt som för The VVitch var lovorden för The Lighthouse så pass överväldigande att jag bara inte kunde strunta i den. Med The VVitch i skeppskistan var jag emellertid ännu lite mer beredd på vad jag sannolikt hade att vänta mig och boy, oh boy, fick jag rätt i mina misstankar! Här finns ännu mindre av någon slags händelseutveckling eller historia. Och jag vill fortfarande med en dåres envishet hävda att ett fåtal snygga bildutsnitt, en hoper halvjästa antydningar och undertextraden [eerie/suspenseful music playing] inbränd på TV-skärmen inte resulterar i en skräckfilm värd namnet. Det svart-vita fotot kan jag köpa i The Lighthouse men greppet att använda det ålderdomliga bildformatet 1,19:1/19:16 känns mest ansträngt och utan poäng. Möjligen är tanken att det ska förstärka klaustrofobin?

Skillnaden mellan Robert Eggers och min andre nemesis-regissör, Jim Jarmusch, torde vara att jag någonstans ändå kan fatta vad det är folk ser med The VVitch och The Lighthouse. Blir man fångad av stämningen, kan försjunka i de vaga anspelningarna, tjusas av bildspråket eller beröras av skådisprestationerna blir det förstås en annan femma. Som synes funkar inget av detta för mig.

Under titten på The Lighthouse lägger jag därför betydligt mer möda på att fundera över hur mycket av ett helvete denna inspelning måste ha varit (fukt och kyla är inte min grej), småskrocka över att Willem Dafoes garvade sjöbjörn skulle kunna dubblera som Jim Carreys Capt’n Sham, i möjligaste mån ignorera hur droppar från den obligatoriska spyan hänger kvar i Robert Pattinsons mustasch samt undra om hur många traumatiserade Twilight-fans det finns där ute efter att ha bänkat sig framför The Lighthouse med löftet om Pattinson på rollistan. Eller också var en ångestrunkande vampyr-Edward exakt det Twilight-fans av lite äldre årsmodell behöver?

Tyvärr faller även dynamiken mellan Pattinsons assistent och Dafoes fyrvaktare platt. Jag kan se att de försöker skådespela skiten ur både berättelsen och sina rollfigurer (vilka kanske eller kanske inte förlorar vettet på kuppen). Men monologerna, orerandet samt skrikmatcherna berör mig inte det minsta och gör mig heller inte nyfiken på förändringarna i deras inbördes relation. Jag tror banne mig att jag gillat Eggers filmer bättre om han satsat mer på rakt upp och ned psykologiska dramer och helt struntat i alla försök att skapa denna evinnerliga ”stämning”.

Möjligen finns det något vagt intresseväckande i det faktum att Eggers andra film i vissa avseenden är en invertering av hans debut. Fortfarande ligger det ett icke oansenligt hot i det faktum att människor är utslängda på vinst och förlust i en ogästvänlig och karg natur. Men familjesituationen är utbytt mot en lågintensiv skyttegravspositionering, de susande träden mot det dånande havet, skogens djur mot ondsinta sjöfåglar, lappsjuka/skogstokighet mot tvättäkta ”cabin fever” och häxan mot en sjöjungfru. Different, but same, same. Och lite sämre…

6 reaktioner till “The Lighthhouse (2019)”

  1. Haha, denna gamla film. Kul att du plockat upp den. Det fick mig att läsa min egen revy och minnas tillbaka. Jag uppehåller mig ganska mycket med Martin Scorseses uttalande om MCU och definitionen av vad som är ”riktig” film. Detta var tydligen aktuellt när vi såg filmen. Filmfestivalen 2019.

    Det var en ganska udda visning. Vi såg den på Rio tror jag. Hälften av publiken verkade älska filmen, hälften förbannade den som usel.

    Jag gav filmen av någon anledning 3/5. Kände ändå att den hade ett unikt id vilket sannerligen inte gäller alla mer ordinära psykologiska dramer. Angående bildformatet tror jag att Eggers pratade om att han ville ha den för att fyren skulle se snyggare ut och fylla bilden mer (kontra widescreen då fyren skulle se liten ut i mitten…).

    Mina tankar om filmen:
    https://fripp21.blogspot.com/2019/11/the-lighthouse-2019.html

  2. Det låter som om du är ganska ensam i att uppleva den som en i alla fall betygsmässigt genomsnittlig film 🙂 Och visst är den unik, det kan man inte säga annat om. Har ändå vissa förhoppningar om The Northman, trailern ger i alla fall intrycket av att här finns en riktig historia

  3. @Jojjenito: Det är verkligen spännande hur minnet kan spela en ett spratt. Jag har märkt flera gånger att jag tycker mig minnas filmer som bättre eller sämre än texten och betyget jag satte efter titten. Men det låter som om visningen sannolikt tog lite uppmärksamhet från den…härliga stämningen 🙂

  4. Jo vi snackade lite om detta med att skapa stämning under Oscarskvällen. Funkar inte detta så faller det ganska så platt. Har inte sett rullen än är lite halvsugen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: