Ambassadörssonen Billy Watson hittas infryst i en damm i Beijing och polisen Liu Hulan blir satt att utreda mordet. Snart visar det sig att Billy Watson inte dog av vare sig dränkning eller kyla, utan av ett märkligt gift som brutit ned alla inre organ. Det gör att Billys mord kan kopplas ihop med en annan kropp som hittades i vattentanken på ett illegalt flyktingskepp med destination USA. När rättvisan dök upp hade smugglarna redan övergivit både skepp och last och det blir upp till bland andra åklagaren David Stark att ta hand om flyktingarna och dessutom upptäcka den starkt nedbrutna kroppen.

Det visar sig att även detta offer varit en högt uppsatt man son, affärsmannen Guang Mingyun som gjort sig stora förmögenheter i det nya och kapitalistiska Kina. Internationella kontakter etableras och snart befinner sig David i Beijing för att tillsammans med Hulan lösa morden på de två ungdomarna. Vilket inte visar sig vara särskilt enkelt eftersom brotten har kopplingar till såväl triaden Rising Phoenix som mörka delar av Kinas kommunistiska förflutna. För att komplicera saken ytterligare är David och Hulan redan bekanta, där hon för flera år sedan krossade hans hjärta genom att hastigt och lustigt lämna USA utan förklaring eller vidare kontakt.

Flower Net är första delen i kines-amerikanska författaren Lisa Sees Red Princess-trilogi. ”Red Princess” hänvisar till Liu Hulan själv, vilken inte bara är döpt efter en kommunistisk spionhjältinna som levde mellan 1932 och 1947, utan också är medlem av en så pass inflytelserik familj att hon anses vara en ”röd prinsessa” av vanliga kineser. Som synes består trilogin av deckar-thriller-historier men See har i övrigt främst verkat vara inne på att skriva historiska romaner som utspelas i kines-amerikanska miljöer.

Men en stor del av Flower Net landar också i beskrivningar av och resonemang kring både internationella USA-Kina-relationer samt Kinas problematiska historia. Jag kan absolut inte avgöra om de är realistiskt eller sannolikt skildrade, men känner förstås igen en allmän bild av kulturrevolutionen och den paranoida atmosfär som uppstår i ett samhälle där alla i någon mening är varandras poliser. Romanen utspelas under vårvintern 1997 och avslutas med Deng Xioapings död den 19 februari samma år, vilken förstås innebär att en ny period av Kinas nutidshistoria tar vid.

Det torde vara den kinesiska bakgrundshistorien, bland annat speglad i Hulans personliga dito, som gör att Flower Net skiljer sig från dussintalet andra deckar-thrillers av ungefär samma skrot och korn. Jag kan inte påstå att jag fäste mig särskilt mycket vid varken själva mysteriet eller Hulan och Davids relation. En kapabel thriller, med andra ord, varken mer eller mindre. Lagom för en långresa eller, för att vara lite mer aktuell, en halvtrist pandemi-helg utan särskilt mycket annat som upptar tankarna.