Korparna (2017)

alt. titel: Ravens

Hade jag varit LRF-ordförande hade jag sett till att till varje pris stoppa premiären av Korparna, för maken till anti-reklam för bondeyrket var det länge sedan jag skådade.

Det är sent 70-tal och Agne brukar samma mark som hans farfarsfar en gång bröt. Som en modern version av Utvandrarna tycks en stor del av slitet bestå i att släpa bort enorma gråstensblock från åkrarna. Nu arrenderar Agne förvisso marken istället för att äga den själv men med en så handfallen arrendator som Krister tycks familjen inte sväva i någon större fara att förlora gården. Agnes sturiga vägran att hoppa på sådana nymodigheter som potatissättare och slå höet med något annat än lie resulterar inte i mer än halvlama hot om att avsluta arrendet i förtid.

För Agne är det givet att äldste sonen Klas ska ta över gården medan Klas själv hellre traskar runt i skog och mark med sin fältkikare och spanar in fåglar. Eller tjejer. Vad som helst som låter honom fly det bistra hemmet där arbetet på gården mest framstår som ett vardagsslit utan dess like. Hustrun Gerds försynta förslag att de kanske ska ”ta lite fritt” när den värsta vårhetsen är över, med sådd och allt, möts av en tjurig kommentar om att det minsann fortfarande finns att göra ”så det räcker och blir över”.

Nej, Agne är ingen lustigkurre och snart förstår man också att det fattas honom något mer än bara en generellt solig syn på världen.

Alltså, psykisk ohälsa är inget man skämtar bort (särskilt inte så nära inpå E.A. — Efter Avicii) men så här tråkigt kan det bara inte få vara. Korparna visar upp en gravallvarlig parad av brungrå scener inomhus, i ladugården eller ute på åkrarna. Scener vilka i sig sällan tillför något ytterligare när de två grundstråken — Agnes dåliga mående och Klas längtan bort — väl blivit etablerade. Tyvärr lyckas inte filmen uppamma tillräckligt intresse för att jag ska ha något tålamod med ivrigt zoomande, intetsägande landskapsbilder, klagande fioler i scoret, bondebestyr eller tystlåtet och monotont inlassande av falukorv och rotmos vid matbordet.

Kanske är det den här allt övergripande tristessen som gör att jag heller aldrig riktigt orkar bemöda mig med att få någon rätsida på filmens kronologi. Eftersom scenerna inte på något tydligt sätt hänger ihop i det avseendet (sker den kärlekslösa avrunkningen eller påsättningen under hösten eller våren?) kan det ha gått en dag, en vecka eller en månad mellan dem och jag har svårt att avgöra vilket som gäller. Agne dras med en svår skada som han fortfarande har bandagerad i slutet av filmen trots att det måste ha gått minst ett halvår sedan han ådrog sig den. Det skulle väl ändå föreställa ett svenskt 1978, inte 1878? Någon slags samhällsfinansierad vårdapparat måste ändå finnas även ute på landet?

Agne spelas av Reine Brynolfsson och hans speciella leverans gör inte mycket för att lända Agne vare sig naturlighet eller lätthet. Jag måste säga att jag är något förbryllad över Brynolfssons guldbaggenominering – i mina ögon skapar hans skådespel inget mer än en grinig gubbe som känns relativt välbekant.

Även den unge Jacob Nordström som Klas är nollställd eller avstängd, men jag kan mycket väl tänka mig att det är i enlighet med anvisningarna från regissör Jens Assur. Om Assur siktade på att göra en film som präglas av samma lättsinniga sorglöshet som hos Agnes gråstenar är det bara att gratulera – mission accomplished! Förutom i ett par undantagsfall tror jag banne mig inte att en enda av filmens medverkande någonsin ler. Yes, it’s THAT kind of movie.

Om inte annat blev Korparna en bra anledning att åter mässa mitt filmtittarcredo: hellre en dålig film än en tråkig film. Hellre en Cannibal! The Musical än en Korparna.

Annons

5 reaktioner till “Korparna (2017)”

  1. Bra betyg! Rimligt betyg! Heja dig, nu är vi snart en liten klunga som inte fattar grejen med den här filmen 🙂
    Trevlig helg!

  2. Jag höll på att bryta ihop när jag såg den nere i Malmö. Trodde (nästan) ett tag att det var en parodi, en misärparodi. Statisk tristess. Jag hade konstigt nog svårt att hålla mig för skratt för att det var så likt en parodi. Det är kan liksom inte vara sant, tänkte jag. Vad ÄR det här? Och sen när Fiffi och jag pratade med damen bredvid hos så tyckte hon filmen var mycket bra. Vi två sa inte riktigt vad vi tyckte utan duckade lite. 🙂

  3. @Jojjenito: Ja, jag minns ju att ni pratade om den efter Malmö. Och självklart blev jag därmed sugen på att se detta mästerverk 😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: