Carl-Ove Molin, CeO kallad, är en man som vant sig vid att ha stil och smak och järnkoll. Firad föreläsare. Uppskattad essäist och på väg att bli utgiven av Atlantis förlag. En liten, men lukurativ, boksmuggelbusiness vid sidan av anställningen vid Kungliga biblioteket. Men när det lackar mot jul anno 2011 börjar det så sakteliga gå åt helvete för CeO.

Den där järnkollen slirar lite när han hamnar i blickfånget hos fler än bara sina vanliga bokköpare. Folk som Ingemar Fredman, som undrar över vilka boksamlingar CeO egentligen kommit åt och vad han egentligen vet. Och så var det ju den lilla detaljen med CeO’s ex Cornelia Karlsson som bränner upp både sig och en husbåt i Karlbergskanalen.

Jag hoppar fram och tillbaka i Anders Fagers författarskap. Efter den senaste romanen, För gudinnan, norpade jag åt mig den tunnare och några år äldre En man av stil och smak. Och jag kan bara acceptera att jag gillar’t. Kanske måste jag börja kalla mig Fager-traditionalist?

Här är vi nämligen tillbaka i den svenska vardagsmystiken kryddad med förbjudna boksamlingar, enligt ryktet uppbrända av kammarskrivaren, militären och arkitekten Erik Dahlbergh för dryga trehundra år sedan. Möjligen fäster jag mig så pass mycket vid den eftersom jag hade lite svårt att ta till mig dekadensen i För gudinnan. Dekandens är ett tillstånd där det extravaganta blivit vardagligt och blasé, vilket i sin tur tenderar till att kännas något ansträngt. För egen del fångas jag mer av ett krälande kaos som bara kan anas i ögonvrån medan vardagen består av arbetsmöten och december-snöslask.

Fager tecknar en svensk mytologi (om än nog så alternativ) som jag köper rakt av. Ibland kan det kännas påklistrat och osannolikt med svensk fantastik, men bakgrundsbeskrivningen i En man… av hemliga ordnar, sällskap och sammanslutningar känns oerhört trovärdig. Varför inte en svensk koppling till den nazistiska blodsmystiken? Varför inte en grannlaga censur av Andrées upphittade dagböcker? Varför inte en Holger Bertholtz som drömmer om att bli lika känd som Sven Hedin? Samtidigt ska erkännas att jag alltid varit en sucker för berättelser om hemliga och förbjudna böcker, exempelvis Arturo Pérez-Revertes The Club Dumas.

Den här bakgrunden kommer också med ett språk som fungerar utmärkt för både vardag och det mer fantastiska. Ibland blir det nästan poetiskt i sin korthuggenhet (”…ett brev fullt av solkors och viljor av stål”) men aldrig på bekostnad av de här bakgrundsbeskrivningarna och vardagsdetaljerna som jag tycker så mycket om. CeO’s nedpinkade kalsingar. Svanparet som fått sina unga uppätna.

Eftersom jag har För gudinnan i färskt minne är det förstås svårt att inte fortsätta att jämföra den med En man… och kanske ändå hitta några paralleller. Fager tycks gilla att försätta sina huvudpersoner i krissituationer, vare sig de heter CeO Molin eller Tiphany Reeder. Kan Cornelia Karlsson vara en svensk Tiphany Reeder som äntligen hittat en gud eller gudinna att lägga ned sitt liv för? Och blir i så fall CeO en faustisk Adam som i slutänden tvingas till allehanda offer (eller betalningar om man hellre vill det) för sina framgångar? Framgångar som när offren ska till att göras synes väga väldigt lätt?

Men en som inte finns med i För gudinnan är Ingemar Fredman som jag däremot känner igen från Samlade svenska kulter. I En man… förefaller han påminna en hel del om X-Files Cancer Man. Såväl en anstiftare som en handgångsman vars agerande dikteras av andra. Sittandes på hans axel får läsaren en nykter och opassionerad ciceron genom både historiska och nutida skeenden. Samt en välbehövlig andningspaus från CeO’s härdsmälta till liv.

I En man… har Fager skapat en nivå och balans som passade mig alldeles perfekt. Mer fantasieggande än För gudinnan. Jämnare i kvaliteten än Samlade svenska kulter. Det, plus dunkla antydningar om mannen som ligger bakom praktverket Suecia antiqua OCH referenser till brittiske skräckmästaren M.R. James greve Magnus. Vad mer kan man begära?

Återigen vill jag passa på att tipsa om intressanta Fager-samtal hos poddarna From Beyond, Vargtimmen och Göthic Thrill.

Annonser