Uppmuntrad av det faktum att Creepshow 2 ju faktiskt var bättre än originalet kastade jag mig raskt över seriens tredje del. Ren logik stipulerade ju att den borde vara ännu bättre, eller hur?!

Eller kanske inte… Av någon anledning kunde de glada filmmakarna Ana Clavell och James Dudelson (agerar både regissörer, producenter, manusförfattare och skådisar. Som alltid ett varningstecken…) utnyttja namnet nästan tjugo år efter tvåan trots att de knappast ens försökt förhålla sig till vare sig den eller originalet.

Ok, det är en antologi-film men så mycket mer finns inte kvar. Ramen har förbytts från serierutor till någon slags collagevedervärdighet som knappast borde få ha något existensberättigande i ett civiliserat samhälle. Datorn som skapade det hela måste vara konstruerad av Satan själv.

Det enda som talar för filmen är att vissa delar av den rent statiska make upen var helt ok men knappast i en klass som skulle rendera beröm från domartrion i Face Off. Vi har en monstermask som tycks vara klart inspirerad av Flesh Eating Mothers men som inte kan röra käkleden. Monstret tycks av allt att döma ta kål på sina offer genom att pressa de orörliga käkarna mot halsen och sedan via någon slags magi göra så att blod börjar spruta fram.

Filmen ”bjuder” på fem olika berättelser som var och en dras med sin egen lilla problematik. Ibland blir det bara surrealistiskt för surrealismens egen skull. Ibland händer det saker väl snabbt utan att man riktigt fattar hur medan andra delar drar ut orimligt mycket på tiden. Speltiden landar på modiga 110 minutrar och det är minst dubbelt så många som jag borde ha härdat ut.

Att kalla detta för en skräckfilm känns övermaga. Första filmen ”Alice” är mest av allt konstig och med en kläggig var-make up som blir allt kläggigare. Näst på tur står ”The Radio” där en radio plötsligt börjar prata med en sexig kvinnoröst och övertyga Jerry om att han borde ta och stjäla lite pengar. ”Call Girl”, där en seriemördare möter sin monsteröverman, skulle kanske ha kunnat vara otäck om filmskaparna varit kompetenta nog att bygga någon slags stämning. Jag gissar att ”The Professor’s Wife” ska vara mer makabert rolig än läskig men för att uppnå någotdera måste det finnas ett manus som är skrivet av någon annan än en ofokuserad chimpans. Det hela avslutas med ”The Haunted Dog” som till viss del försöker åkalla tvåans ”The Hitch-Hiker”. Too little, too late är väl det snällaste man kan säga om det försöket.

Gör inte som jag, lyssna istället på den vise Pappan och gör en Creepshow-halt vid del 2.

Annonser