För ungefär en månad sedan fick jag draghjälp från bloggkollegan Jojjenito att stifta lite närmare bekantskap med klassiska kostymdramer och systrarna Brontë: Charlotte, Emily och Anne. För egen del blev det ett utmärkt tillfälle att återknyta bekantskapen med böckerna som var filmernas upphov, särskilt då superkändisarna Jane Eyre och Wuthering Heights.

Men ni vet hur det är, när man läst en victoriansk kärleksroman vill man ju läsa en till. Eller, nähä, inte det… Nå, själv blev jag i alla fall rejält biten av Brontë-flugan och eftersom både Emily och Anne såg till att trilla av pinn tidigt i författarkarriären är det nu inte så värst många böcker vi snackar om. Allt som allt sju stycken, och med en förnämlig sajt som LibriVox nära till hands behövde jag inte fundera särskilt mycket innan jag gjorde slag i saken.

På onsdag kommer alltså min fortsättning på Brontë-bonanzan som jag och Jojjenito drog igång (med vissa avbrott när så krävs). Först tänkte jag lägga ut texten om Brontë-systrarnas böcker i kronologisk ordning och sedan vända blicken mot lite fler filmer. För som vi påpekade när vi skrev om filmatiseringarna av Wuthering Heights och Jane Eyre från 2011 finns det en stor och välfylld tunna att ösa ur när det gäller just de två berättelserna. Själv lyckades jag hitta och hinna med ytterligare tre Wuthering Heights och fyra Jane Eyre. Who will stand victorious? Only time will tell…

Så om ni har lust får ni gärna leta reda på de där krinolinerna igen och avnjuta fler brittiska klassiker tillsammans med mig och bloggen. Och som vanligt när bloggen flashar med en tjusig temaheader är det förstås Dogday Design som varit i farten.

bronte-pic

