Bookshelf banner

En läslista kan vara trist…och tråkigt…och alldeles, alldeles…underbar. Sent omsider försöker jag sätta ihop en AttLäsa-lista för 2017 som egentligen är läslistan som är kvar från 2016. Plus lite till förstås.

  • George R.R. Martin: Tuf Voyaging (samlingen Dreamsongs innehöll en novell om rymdköpmannen Haviland Tuf och det var tillräckligt för att jag skulle bli sugen på mer)
  • George R.R. Martin: Dying of the Light (det är GRRM, mer anledning än så behövs inte)
  • George R.R. Martin (ed.): Wild Cards (samlingen Dreamsongs innehöll även delar från Martins mutantantologi Wild Cards. Klart jag blev sugen på mer där också)
  • China Miéville, Mateus Santolouco & Alberto Ponticelli: Dial H (med en nyväckte nyfikenhet på serier måste jag förstås försöka mig på en som har manus av min ovanstående favorit)
  • Cina Miéville: Three Moments of an Explosion (yay!)
  • Lev Grossman: The Magicians Trilogy (en så populär fantasytrilogi som dessutom håller sig till att bara bestå av tre delar måste man förstås testa)
  • Charles Stross: The Traders’ War, The Revolution Trade (The Bloodline Feud var tillräckligt bra för att jag skulle vilja hänga kvar i serien om the merchant princes)
  • Sergei Lukyanenko: Day Watch (föregångaren Night Watch var tillräckligt intressant för att jag skulle vilja hänga med ett tag till)
  • Lisa Tuttle: The Silver Bough (Lisa Tuttle arbetar inte sällan tillsammans med George R.R. Martin, klart man blir nyfiken på vad hon gör på egen hand)
  • Tom Pollock: The City’s Son (en författare som gjorde mig mycket nyfiken i den paneldiskussion där han deltog på LonCon 2014)
  • Scott Lynch: The Lies of Locke Lamora (otippad present, sådana måste man ju läsa)
  • Jan Morris: Hav (när favoriten China Miéville anger en inspirationskälla måste man så klart kolla vad det är)
  • Rosalie Ham: The Dressmaker (filmen var så pass fantasieggande att boken blev ett måste)
  • Neil Gaiman: Neverwhere, Anansi Boys, Stardust, The Ocean at the End of the Lane (dags att ge roman-Gaiman ett försök)
  • Stephen King: Black House, Mr Mercedes, Finders Keepers, Blaze, Joyland (ingen AttLäsa-lista utan King)
