Jag är det första att erkänna att produktionsbolaget The Asylum från gång till annan och under rätt omständigheter kan klämma ur sig hyfsat underhållande filmer. Men ändå är det som om man mentalt stålsätter sig när namnet tonar fram i förtexterna och den här gången visade det sig vara välbehövligt…
The Asylum tycks inte bara vara ett produktionsbolag utan i många fall också en massiv virusinfektion som besmittar vem som än hamnar i dess malströmmar. För i Rise of the Zombies har vi ett förvånansvärt stort antal skådisar som i vanliga fall inte alls är främmande för att göra ok prestationer men vilka nu som sagt druckit sig berusade på rödtjut à la Asylum. För så här usla, träiga och osynkade (nå, ett dåligt pålagt efterhandsljud är väl i ärlighetens namn inte deras fel) har jag sällan sett vare sig Mariel Hemingway, Danny Trejo (ok, gränsfall där…), LeVar Burton, Ethan Suplee, Chad Lindberg eller French Stewart.
Ett virus har gjort åtminstone San Franciscos gator till obeboeliga zombiejaktmarker men en liten grupp har förskansat sig ute på fängelseön Alcatraz. En bra idé tills dess att zombiesarna, som ju inte behöver andas på, typ…någonsin, har knallat ut på havsbottnen till det färska smörgåsbordet.
De som inte blir dödade i den första attacken tar sig tillbaka till fastlandet men konflikten mellan forskare och militärer som tagit sin början på ön fortsätter. Ska man ta sig till kustbevakningens evakuering vid Petaluma eller söka efter forskningsresultaten från Dr. Arnold som eventuellt var ett botemedel på spåren?
Förutom halvdant skådespeleri vet jag dock inte om Rise of the Zombies var särskilt mycket sämre än många andra zombiefilmer som kommit de senaste, säg tio, åren och det har ju blivit ett par stycken kan vi lugnt konstatera. För att vara en Asylumrulle är det ovanligt många fysiska effekter som levererar rejält med gore och ett gäng glada zombiewalk:are. Däremot ligger CGI:n kvar på samma uselhetsnivå som man är van vid.
Problemet med alla dessa ”nya” zombiefilmer är ju att eftersom själva monstret inte är så värst spännande i sig självt (särskilt när det gäller långsamma zombies handlar det mest om hur pricksäkra protagonisterna är) hänger det på att manuset ska kunna stå pall. Och det gör det inte här.
Smittan sägs först vara vattenburen, ändå blir alla bitna eller klösta smittade för det ”måste” man ju bli. Beacuse of…zombie. Beroende på vad historien kräver tar det dock alltid olika lång tid innan smittan bitit sig fast ordentligt. Också because of zombie är det faktum att det enda som tar död på zombiesarna är en rejäl huvudskada då filmens andra smitteorier egentligen inte förklarar varför just bara det skulle funka.
Ingen tycks kunna stänga till dörrar riktigt ordentligt. För att vara på den säkra sidan ska man annars gärna stå så pass nära en dörr med en lägligt placerad glasruta så att zombiesarna kan krossa den och hugga tag i en arm eller ett ben. Det enda sättet att hantera öppna köttsår tycks vara att kauterisera dem med hjälp av öppen låga, ett vårdalternativ som väl bör ha försvunnit i höjd med sekelskiftet i den verkliga världen.
Den korta inledningen innan vi får stifta bekantskap med Alcatraz-gänget är egentligen helt meningslös och filmen försöker också prångla på oss ett oerhört ytligt och krystat (heh…, you’ll see what I mean) barn-föräldra-tema som aldrig kan slå rot i den magra myllan. Överhuvudtaget försöker filmen förmedla desperation, förtvivlan och lidande men eftersom den inte lyckas skapa något som helst känslomässigt engagemang för sina rollfigurer spelar det ingen roll hur många slow motion-scener den trycker in.
Hur roligt det nu än var att se Star Trek-LeVar skära ut ett skålpund kött ur sin egen arm för att göda hans enda dotter eller Manhattan-Mariel utrustad med cammo-brallor och patronbälten räckte det knappast för att göra Rise of the Zombies till en bra film. Inte ens om man bedömer den efter Asylum-standard.
Zombietyp
Oklart, tycks finnas både snabba (i alla fall halvsnabba) och långsamma zombies.
Omfattning
Total apokalyps vad det verkar.
Vapen
Man använder alla till buds stående medel: huggvapen, stickvapen och skjutvapen. Huruvida elektricitet påverkar zombiesarna mer än vanliga människor är dock oklart hela filmen igenom.
Fristad
Alcatraz borde kunna få godkänt av Max Brooks men det känns ändå som om zombiesarna väldigt enkelt tar över stället när de väl tagit sig dit. Så: bra byggnad men dåliga förberedelser av de som befinner sig där.
Gör mitt bästa för att undvika dessa Asylumfilmer jag har gått på alltför många nitar.
Jag får skylla på blindköp 🙂