Bill Compton picMen om Sookie Stackhouse är arbetarklass, kan man då påstå att Bon Temps vampyrer tillhör överklassen? Egentligen inte. Å ena sidan kan man hävda att de till och med står för en ytterligare nivå av underklass eftersom många människor fruktar och föraktar vampyrer. Å andra sidan är det många människor som beundrar dem och förnedrar sig å det grövsta för att umgås med dem, ha sex med dem eller bli en av dem. Vampyrerna tillhör definitivt en annan social grupp jämfört med Sookie men kan alltså inte sägas tillhöra en överklass i egentlig mening. Förvisso kan de rent fysiskt dominera en människa. Men i allt väsentligt (samhälleligt, juridiskt, ekonomiskt) är det människorna som har makt och vampyrerna tillåts endast existera på människans villkor. De är fortfarande det främmande, den andre. De måste underordna sig det välkända och etablerade.

Men trots denna tydliga uppdelning är klassgränserna mer flytande hos Bon Temps-vampyrerna jämfört med Bram Stokers sena 1800-tal. Greve Dracula tillhör en gammal aristokratisk blodslinje. Däremot kan exempelvis vampyren Bill Compton inte kan sägas utgöra någon renodlad överklass, även om hans familj knappast var utblottad. Harris utnyttjar inga yttre överklassmarkörer (välklädd, raffinerad, förfinad) när hon beskriver Bill, utan använder snarare temporala markörer. Bill kommer från en annan tid och det är i denna tid han bland annat lärt sig hur man interagerar med kvinnor. Harris tycks vara mer intresserad av att beskriva olika typer av manlighet än att beskriva klasstillhörighet hos männen som utgör Sookies älskare.

Working class picStephanie Meyers klassgränser är i sin tur mer markerade än Charlaine Harris. Författarens huvudperson Bella Swan tillhör en tydligare definierad arbetarklass jämfört med Sookie, kanske främst beroende på att Sookie faktiskt inte behöver bekymra sig om pengar. Bellas situation beskrivs annorlunda. Hon anländer till Forks med de få tillhörigheter hon och hennes mor skramlat ihop till och möts av sin pappa Charlie, en ganska okomplicerad man som gillar sport, öl och pizza. Charlie är visserligen lokal polischef men han kör sin polisbil även privat, eventuellt på grund av att han inte har råd med en egen bil.

Familjen Cullen utgör däremot Forks överklass. De har enormt gott om pengar och tillhör också en social överklass i den meningen att de är kulturellt bevandrade, välartikulerade, välutbildade och självbehärskade. Självbehärskning är central för Meyer och blir i sig en klassmarkör. Carlisle Cullen är exempelvis utbildad och praktiserande läkare. Att som vampyr dagarna i ända vara omgiven av blödande människor utan att attackera utgör förstås den yttersta självbehärskningen. Att Carlisle är läkare understryker också den roll familjen Cullen själva anser sig spela – de är en samhällets stöttepelare istället för att dricka dess blod. Cullens är inga parasiter på samhällskroppen.

Aristocracy picDen här välvilliga överklassen kontrasteras mot de italienska Volturi-vampyrerna. Det är uppenbart att Volturi tillhör en aristokrati vars blåa blod delas, om än inte kroppsligt så åtminstone andligt, med Stokers greve Dracula. Volturi utgör närmast en nidbild av europeisk aristokrati. De är rika men har egentligen inte förtjänat sin förmögenhet. De har makt och inflytande men mest av hävd och tradition, inte för att de är de bäst lämpade. Cullens är en positiv amerikansk self-made överklass medan Volturi är en degenererad europeisk överklass som bygger på tradition snarare än meriter.

Som synes är står vampyren redo att inta alla möjliga olika klassegment, det handlar bara om vilken typ av poäng eller budskap de olika författarna vill förmedla genom dem.

Annonser