Seddok, l’erede di Satana (1960)

Atom Age Vampirealt. titel: Atom Age Vampire

Den ”exotiska dansösen” Jeanette får ovälkommet logebesök efter sitt vanliga nummer. Personen i sig är förstås välkommen eftersom det är Jeanettes älskare Pierre men hans besked får henne att totalt tappa fattningen. Han deklararerar frankt att han nu kommer att kasta loss från Jeanette både bokstavligt (han är sjöman) och bildligt. Detta eftersom den unga kvinnan trots uttalat ultimatum från Pierre fortsatt med sitt ”so called profession”.

Hysterisk av förtvivlan rusar Jeanette ut till sin bil, sladdar iväg och hinner köra en bit innan hon börjar veva med ratten och med ett högfrekvent ”Aaaaaarrrgghhhhh” kör av vägen. Som på beställning fattar bilen eld ett par meter från vägbanan.

Jeanette är nu inte bara ett psykiskt vrak efter Pierres dumpning och olyckan, utan dessutom vanställd (vänstra kinden och en bit av halsen ser ut som om hon pressat dem mot ett grillhalster). Med andra ord ett perfekt offer för professor Alberto Levin som länge letat efter en försökskanin till sin uppfinning Derma 28,  ett cellregenereringsserum (vilket absolut inte ska förväxlas med det tidigare försöket Derma 25, som istället skapar fruktansvärda anomalier och abnormiteter).

Men professorn kan inte genomföra sina försök med Jeanette utan hjälp från sin trogna assistent Monique. Och Monique, en glasögonprydd brunett, börjar ärligt talat bli lite less på sin arbetsgivares uppenbara passion för det blinda bombnedslaget Jeanette. Förstår han inte att det är hon som verkligen älskar och förstår honom?

Atom Age Vampire är en film som gör tappra försök att spela på rädslan för kärnvapen och strålning. Professorns laboratorium med diverse elektroniska manicker och någon slags strålningsring anses uppenbarligen inte tillräckligt. Därför slänger man också in autentiska bilder på Hiroshima-offer och en backstory som förlägger upphovet till forskarens intresse för området till samma händelse.

Med tanke på filmens kvaliteter i övrigt känns just det tyvärr mest snaskigt i sammanhanget. Filmen är från början italiensk och har sedan dubbats till engelska med förväntat horribelt läppsynkresultat. Dessutom har jag en känsla av att den måste ha klippts på ett skumt sätt, antingen redan i Italien eller också när filmen gjorde hoppet över Atlanten, för det är ett par händelseutvecklingar som blir mer eller mindre obegripliga.

När exempelvis Jeanettes operation ska genomföras slocknar alla lampor. Professorn rusar som en vettvilling ned i källaren för att få igång generatorn för nu är det bråttom, bråttom! Ändå tar han sig tid till att inte bara undersöka utan dessutom ställa sig och utvidga ett hål som helt plötsligt dykt upp i källarväggen innan han åter står vid operationsbordet i sin (nu inte särskilt rena?) läkarrock.

Det är kanske heller inte så förvånande att till slut kunna konstatera att, i likhet med The Vampire Bat, seglar Atom Age Vampire under falsk vampyrflagg. Istället blir det i slutänden mer av en Jekyll/Hyde-historia där professorn skyller sina egna dåd på japanska immigranter. Fysiskt och emotionellt ärrade har de kanske börjat riva ut innanmätet på oskyldiga flickor (som synes händer det en hel del i filmen efter själva operationen) i syfte att hela sig själva, ”a sort of vampire of the atom age”.

Effekter
Även om de ser ganska fejkade ut kommer och går Jeanettes ärr förhållandevis sömlöst. Särskilt om man jämför med professorns förvandling där både övergången och slutresultatet är beyond kackigt.

Coolhet
Kategorin utgår.

Vampyrtyp
Kategorin utgår

Förövare
Som sagt, inte ens skymten av en läderlappsvinge (förutom en animerad sådan i inledningen som får bilda V:et i ordet ”Vampire”) men väl en Galen Vetenskapsman. Sedan är också frågan om man inte ska inkludera den olycksalige Pierre i den här kategorin. Jeanette genomgår alla operationer under professorns kniv eftersom hon tror att Pierre inte kommer älska henne med en massa ärr. Och det tycks hon ha helt rätt i eftersom han inte är sen med att flörta upp hennes kollegor när han kommit i hamn.

star_half_full

4 reaktioner till “Seddok, l’erede di Satana (1960)”

  1. Haha skön rec! Förvånande (eller inte kanske?) att man ofta sålde in rullar under falsk flagg förr! Jag menar, de som väntat sig en sorts blodsugare…måste ju ha blivit gruvlig besvikna..!
    Galen vetenskapsman till trots! (kan just det epitetet rentav hålla någon slags topplacering i bad-ass- kategorin för 40-60-talets mystiska typer…? 😉

  2. Tack, men du vet ju… Texter om den här typen av filmer skriver nästan sig själva (*host* Rage of the Yeti) 😉

    Den galne vetenskapsmannen har väl alltid varit rätt poppis ända sedan Mary Shelley, men det verkar ligga något i din tidsuppskattning om man ska tro Wikipedia i alla fall. Vilket hänger ihop med den allt mer stukade synen på vetenskap och teknik gissar jag.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Mad_scientist

    https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Mad_scientist_films

  3. Än en film som seglar under falsk flagg – dessa filmmakare!!! Filmen i sig verkar docj vara ganska underhållande och visst den text lockar som alltid när det rör kvalitetsberättelser av detta slag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: