Innan jag tar itu med året 2004 måste jag be året 2005 om ursäkt. Av någon anledning fick jag för mig att indie-filmen Mysterious Skin var från det senare året och inte det tidigare. Därmed fick en av 2005 års bubblare stryka på foten för att Mysterious Skin skulle få plats på listan när den egentligen skulle ha hamnat här. Nåvälan, gjort är gjort men rätt ska också vara rätt.

2004 känns som ett rätt starkt år för min del, särskilt i toppen. Sedan visar det förstås upp en hel del bottennapp också, som 2046, Catwoman, Troja och Coenbrödernas remake av Ladykillers. Men strunt i dem, nu fokuserar vi på de bra filmerna.

10. The Aviator
Den första i raden av ett antal biografisamarbeten mellan herrar Scorsese och DiCaprio och i mina ögon den bästa av dem. Outsägligt snygg flygplansporr i början och filmen som gjorde mig sugen på att se The Outlaw.

“I want ten chocolate chip cookies. Medium chips. None too close to the outside.”

11_aviator_bluray

9. Un long dimanche de fiançailles
De allra flesta tycks föredra Le fabuleux destin d’Amélie Poulain, men jag är mer böjd åt den långvariga förlovningen. Mer bitterljuv och inte lika krystat quirky.

“If I don’t break the peel, Manech is alive.”

Förlovning pic

8. The Assassination of Richard Nixon
Jag är inget jättefan av Sean Penn, men han är fantastisk som losern Samuel Bicke. Se filmen för Samuel.

“Zebras. You see, they’re black, and they’re white. The Black Panthers become The Zebras, and membership will double.”

Assassination of Richard Nixon pic

7. Hotel Rwanda
BOATS-filmer måste alltid utföra en intrikat balansakt men jag tycker att Hotel Rwanda är en av dem som faktiskt klarar av det. Angelägen, intressant och berörande. Sedan kan man förstås ha åsikter om att filmens huvudroll innehas av en amerikansk Hollywood-skådis.

“Why are people so cruel?”

Hotel Rwanda pic

6. Shrek 2
Uppföljare måste kryssa i samma grund-infesterade vatten som BOATS-filmer men Shrek 2 klarar den färden lika galant som det ovanstående exemplet. Utvecklingen av Shrek och Fionas relation hos svärföräldrarna i Far Far Away är briljant underhållande när man tar perspektivbytet på klassiska sagor ett steg längre.

“I mean, how good looking could this Prince Charming guy be anyway?”

Shrek 2 pic

5. Shaun of the Dead
En lika rolig som kärleksfull hyllning till zombiegenren och kan kanske tillsammans med Zach Snyders Dawn of the Dead-remake ses som början på zombievågen? Humor på så många nivåer och en klart stabil inledning på Simon Pegg, Edgar Wright och Nick Frosts Cornettotrilogi.

“The zed-word. Don’t say it!”

Shaun of the Dead pic

4. Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events
Jim Carrey gör en av sina senaste riktigt fina prestationer som de olycksaliga syskonen Baudelaires onde onkel Count Olaf. Är man väldigt förtjust i böckerna kan jag tänka mig att Olaf och hans skurkgäng kanske framstår som lite väl humoristiskt klantiga, men jag älskar det!

“Beef, yes. Roast beef. It’s the Swedish term for beef that is roasted!”

Lemony snicket pic

3. Hellboy
Filmen som jag desperat får hålla mig fast i för att kunna hävda att jag vill leva i Guillermo del Toros huvud, för det börjar bli svårare och svårare att säga med någon slags trovärdighet i behåll. Men 2004 hade regissören El espinazo del diablo i ryggen och El laberinto del fauno framför ögonen och inget syntes kunna gå fel.

“You call that thing a cigar?”

Hellboy pic

2. Vera Drake
Finaste Imelda Staunton gör en helt fantastisk rollprestation som den hjälpsamma Vera Drake. Tillsammans med The Assassination… en film som hamnar på listan främst tack vare sin huvudrollsinnehavare och inte själva historien. Som i och för sig är både angelägen och berörande på ett sätt som The Assassination… inte riktigt når upp till (därav en högre position på listan, duh…). Stillsamt brittiskt när det är som bäst. Och så finaste Eddie Marsan på det, whatever could go wrong?!

“Right then dear, first thing we’ve got to do is put the kettle on.”

Vera Drake

1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Listans tredje kärlekshistoria (kan det vara rekord för min del?). En fysisk manifestation av minnen och kärlek som inte liknar något annat och för min del ett tydligt exempel på att Michel Gondry gör sig bättre när han får visualisera andras material. Kate Winslet har fortsatt att vara stabil, men det här är tillsammans med Lemony Snicket’s… Jim Carreys sista riktigt fina roll. Kanske förtog han sig där 2004?

“Constantly talking isn’t necessarily communicating.”

Eternal Sunshine pic

Bortglömda pärlor
The Woodsman
Millions
Beautiful Boxer

Bubblare
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Finding Neverland
Anchorman
Day After Tomorrow
Der Untergang

Edit 150414:
Efter att ha scannat av allas listor känner jag att jag måste uppdatera bubblarlistan med The Bourne Supremacy, Dawn of the Dead och The Village.

Hur har de andra filmspanarna rankat sina 2004? Only one way to find out…
Fiffis filmtajm
Movies-Noir
Jojjenito
We could watch movies
Spel och film
The Nerd Bird
Fripps filmrevyer
Filmmedia
Filmitch
Flmr

