Anything GoesTiteln på den här musikalen hade kunnat vara Bill and Ted’s Excellent Adventures. Bara med en sådan förändring och popkulturell referens hade den kunnat bli bra mycket mer underhållande än vad som nu var fallet.

Anything Goes är en påkostad musikal i bjärta technicolorfärger och filmad i VistaVision. Med musik av den briljante Cole Porter, framsjungen av croonernas crooner Bing Crosby himself med benäget bistånd av lustigkurren Donald O’Connor. Vad skulle kunna gå fel?

Egentligen inte särskilt mycket. Historien om hur den kände showmannen Bill Benson teamar upp med stigande TV-stjärnan Ted Adams innehåller inga större fel på pappret. Frikostigt beströdd med scener där de var och en för sig är övertygad om att just han är den kommande showens big shot är humoristiska på det där rätt övertydliga sättet som jag kommit att förvänta mig av den här typen av filmer. Därmed är det inte särskilt förvånande att de var och en på sitt håll också fixar varsin leading lady.

I London hittar Bill den amerikanska Patsy som i paljettbeströdd och höftgenerös scendräkt proklamerar den nya tidens skörlevnad i den pigga låten Anything Goes. Samtidigt hittar Ted den utmanande Gaby i Paris som i franskt moderiktig garçonfrisyr och svart kroppsstrumpa smeker fram I Get a Kick Out of You. Nu står alltså herrarna med två kontrakterade damer som av en lycklig slump har kärat ned sig i varsin showman.

Bill och Ted är dock lyckligt lottade eftersom de lever i en tid när det enklaste sättet att ta sig mellan Europa och USA var via atlantångare. Nu har de i alla fall lite tid på sig för att försöka lista ut vilken tjej som ska bli arbetslös och vem som ska ge henne det trista beskedet.

Som sagt, inga större fel på pappret, bara kanske lite…tunt. Storymässigt hade det behövts något betydligt smaskigare än kontraktsförvirringen som ärligt talat är måttligt spännande. I ett första manusutkast från 30-talet ska det tydligen ha förekommit både förlisningar och lustiga upptåg på en öde ö men när det gäller den här filmverisionen är det synd att påstå att manustvättaren Sidney Sheldon har förtagit sig… Tappra försök har gjorts för att dra ut på det hela men Patsys pappas skatteskulder (vilka dessutom behandlas häpnadsväckande nonchalant) och ett fullkomligt lösryckt dansnummer där Gaby drömmer om hur det är i New York gör varken till eller från.

Det här är en barskrapad historia som inte ens Cole Porters låtar kan rädda (dessutom är många av dem borttagna jämfört med scenoriginalet). Särskilt som deras stil verkligen inte passar den skönsjungande Bing. Hans sirapsröst är utmärkt för White Christmas men Cole Porter kräver lite mer sting och attityd enligt min mening. Bing är mycket, men särskilt fräck kan man inte direkt skylla honom för att vara. Det är talande att jag hört bättre arrangemang av alla filmens låtar i helt andra sammanhang (Porter-biografifilmen De-Lovely till exempel).

Anything Goes har ett högt produktionsvärde och visar upp en ansenlig dans- och sångskicklighet men är i slutänden alldeles för händelsefattig med alldeles för många nummer som inte hänger ihop med den övergripande historien.

star_full 2star_half_full

Idag har Filmitch tagit sig an en färgstark klassiker som förhoppningsvis hållit bättre än Anything Goes.

Annonser