Dial M For Murder (1954)

alt. titel: Slå nollan till polisen

Dial m for murderTony Wendice misstänker att hans fru Margot har en affär. När han följer efter henne upptäcker han att hon mycket riktigt är otrogen med deckarförfattaren Mark.

Ungefär här brukar en vanlig film ha nått halvtid, men Alfred Hitchcock stökar undan den lilla detaljen på cirkus 10 minuter. Grejen är att Tony är en hal jäkel och dessutom beroende av Margots pengar (han har det mest ultimata av alla moocher-yrken: tennisproffs). Han lyckas sätta klorna i en gammal Oxford-kompis vars mjölpåse också har ett rätt solkigt innehåll och utpressa denne till att ta livet av Margot.

Tony har en plan, tajmad och klar in i minsta detalj (och då snackar vi minsta detalj). Frågan är nu om Margot kommer att överleva sin mordiske makes illistiga ränker.

Efter att ha sett Grace of Monaco insåg jag att jag hade extremt dålig koll på Grace Kelly. Bortsett från enstaka glimtar av Rear Window tror jag inte att jag har sett en enda film med kvinnan. Men bra filmbloggare reder sig själv och i hyllan stod lämpligt nog Dial M For Murder och väntade.

En filmad teaterpjäs och ett av Hitchcocks mest kända verk. Största delen av historien utspelar sig i Tony och Margots mycket engelska lägenhet (Heltäckninsgmattor! Tunga sammetsgardiner! En ur säkerhetssynpunkt fullkomligt meningslös altandörr!) i Londonstadsdelen Maida Vale. Bara filmens titel har blivit en klassiker i sig, även om jag inte är helt säker på att Hitchcock eller pjäsförfattaren Frederick Knott skulle ha uppskattat varianter som ”Dial S for Sassy” från serien My Little Pony: Friendship is Magic.

En kul detalj är också att filmen ursprungligen filmades för visningar i 3D. Men den tidiga fascinationen för det tricket hade redan hunnit klinga av när Dial M For Murder nådde biograferna och på de flesta håll visades den i vanlig, jäkla 2D.

Men även 3D förutan var Dial M For Murder rätt rolig att se eftersom filmen snarare tog sig uttryck i en tankenöt än en helgjuten historia. Tony har tänkt ut ett vattentätt förlopp men tvingas improvisera, samtidigt som en klurig poliskommissarie på sant Sherlock-manér deducerar fram hur det hela egentligen gick till.

Eftersom vi snackar filmad teaterpjäs och tankeverksamhet finns ingen annan råd än att kommissarie Hubbard tvingas återberätta hur han tänkt sig det hela för den ivrigt lyssnande Mark. Som naturligtvis inte är en sämre deckarförfattare än att han har en teori eller två att dra ur rockärmen vid lämpligt tillfälle.

För Grace Kellys del vet jag däremot inte om just den här filmen gav optimala förutsättningar för att stifta bekantskap. Det enda man egentligen får veta som kanske säger något om Margots personlighet är att hon haft någon form av kärleksaffär med Mark under mer än ett år men verkar trots det fortfarande inte vara det minsta beredd att skilja sig från Tony.

Det är hennes make i form av Ray Milland som hela tiden står i centrum, själv har hon inte särskilt mycket att göra och blir därför aldrig en karaktär med någon form av innehåll. Hitchcock bygger upp sin historia så att det man bryr sig om är huruvida Tony ska klara sig undan eller inte, inte huruvida Margot ska göra det. Det som driver filmen framåt är fascinationen inför en djävulskt smart skurk, inte omtanken om hans presumtiva offer.

Dial M For Murder är lite lagomt spännande och puttrig med en faderlig poliskommissarie som röker pipa och stryker sina mustascher. Tony är förvisso en imponerande smart skurk men hela tiden så övertygad om sin egen förmåga att genomföra det perfekta brottet att han aldrig blir särskilt skräckinjagande.

Däremot bjöd filmen på ett tidsdokument som inte alls var lika puttrigt som själva deckarhistorien. Kommissarie Hubbard ska skicka en polisman till stationen med ett viktigt bevismaterial – Margots handväska. Den unge polismannen hänger väskan över handleden och är på språng innan hans överordnade hejdar honom med utropet ”You can’t walk down the street like that, you’ll get arrested!” En snabb men icke desto mindre tillnyktrande påminnelse om att i det stora Britannien var manlig homosexualitet totalförbjuden förskräckande länge.

star_full 2star_full 2star_full 2

6 reaktioner till “Dial M For Murder (1954)”

  1. Var länge sen jag såg den men jag minns den som en av mina Hitchcock-favoriter. Minns nåt om nån nyckel som spelade en (ehe) nyckelroll.

    Obehagligt det där om handväskegrejen som du nämner i slutet. Filmen gjordes väl ungefär samtidigt som Alan Turings liv gick i bitar (apropå The Imitation Game).

  2. Även i det stora USA (filmens produktionsland) var manlig homosexualitet förbjuden länge: fram till 2003 fanns sodomilagar kvar i vissa delstater. Fast det är förstås sant att det är en brittisk pjäsförlaga och regissör (låt vara Hollywoodbaserad sedan länge)…

    Hitch själv menade att Dial M var ett kompetent rutinjobb för att dra in pengar, varken mer eller mindre. Vilket inte hindrar att filmen är underhållande. 🙂

    Har inte heller sett så mycket med Grace (och hon gjorde väl inte så förfärligt många filmer heller), men Rear Window, Sheriffen och High Society (med Bing Crosby och Frank Sinatra!) tål att ses och ses om.

  3. Detta är en av mina Hitchcock-favoriter. Det är få filmer som lyckas vara så intressanta och spännande på så liten yta som denna är. Såg själv om den för några år sen och då blev det en stark fyra.

    Bra humor, några roliga 3D-ögonblick (när kameran går förbi bordslampan) och en smart story. Jag gillar den och Hitchcock en hel del 😉

  4. @Henrik: Det har du förstås rätt i, att det ”bara” var förlagan som var brittisk. Han gör bra rutinjobb, Hitch 😉

    @Movies-Noir: Jag hade nog hoppats bli lite mer tagen av den här, men så är det ju ibland.

    @Filmitch: Där sade du något, filmen hade kunnat vara ett bra avsnitt i en TV-deckare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: