Men in Black 3Men in Black 3 (2012)

Den fruktade bogloditiske mördaren Boris the Animal flyr sitt fängelse och ger sig på mannen som en gång i tiden inte bara fängslade honom utan också sköt av honom armen: agent K. Utan att partnern J förstår vad som händer lever han plötsligt i en värld där K inte bara dött för flera år sedan utan där jorden också hotas av en bogloditisk invasionsarmé.

Det tar ett tag innan J hänger med, men till slut inser han att det enda sättet att rädda både K och jorden är att resa tillbaka i tiden och återigen sätta Boris the Animal bakom lås och bom. Alternativt någon ännu mer slutgiltig lösning.

Men in Black 3 gör vad den ska och underhåller för stunden. Tommy Lee Jones börjar se rätt sliten ut och det är frågan om tidsresekonceptet främst motiveras av att det är ett rätt bra sätt att pigga upp en filmserie eller om det helt enkelt var så att Jones inte orkade med att springa runt i en hel film till och skjuta alienskallen av Jeebs.

Hur som helt har man hittat en fullgod ersättare i stenansiktet Josh Brolin som den unge K. En K som inte hunnit bli riktigt lika rigid som sitt äldre jag och som ibland faktiskt kan tänka sig att ta ett råd eller två från Will Smith.

Men när filmen tar slut gör också underhållningen det. Det dröjer inte många timmar innan jag knappt kan dra mig till minnes vad som hände i Men in Black 3. Lite längre hållbarhet än så kräver jag nog av en film.

star_full 2star_full 2

The CampaignThe Campaign (2012)

Så här i valtider (det var det när jag såg The Campaign i alla fall) känns det förstås extra aktuellt med en film som handlar om smutsiga taktiker och hur the almighty dollar åtminstone försöker styra utgången.

De giriga bröderna Motch tar chansen att lansera en egen kandidat när den populäre kongressmannen Cam Brady gör bort sig rejält. De plockar upp den oansenlige och timide Marty Huggins och gör honom till ett politiskt vilddjur med hjälp av spinndoktorn och politiker-coachen Tim Wattley. Inledningsvis underskattar Cam sin motståndare men snart tvingas han inse att han måste uppamma ett tuffare artilleri än det tidigare så pålitliga mantrat ”America, Jesus, freedom”.

Eftersom jag inte är något jättefan av Hangover-filmerna (har ju bara sett den första i och för sig) är jag heller inte särskilt bekant med Zach Galifianakis. Men i The Campaign tycker jag nog att han överraskar mer än Will Ferrell som i och för sig aldrig missar en chans att vara grov i munnen och korkad, helst på en och samma gång. Galifianakis spelar en karaktär som för att vara den här typen av komedi avslöjar förvånansvärt många olika lager.

The Campaign sjönk i och för sig i glömska nästan lika snabbt som Men in Black 3 men jag minns i alla fall att jag skrattade mer när jag såg den förra filmen samt att den fick fler och bättre oneliners. En underhållande bagatell helt enkelt.

star_full 2star_full 2star_half_full

