I slutet av sommaren 2014 var det dags att besöka en annan värld. Nej, det handlade inte om ett studiebesök bland campingsemestrare med portabelt staket eller köpa en egen sommarstuga. Vi hade i samband med science fiction-världskonventet i London passat på att också boka in en tripp till evenemanget med det egentligen inte alls spänningsskapande namnet Warner Bros. Studio Tour London: The Making of Harry Potter.

Och det fattar ju alla människor att de ju inte går an att besöka Harry Potters värld utan att vara rejält uppdaterad på både bok- och filmserie. I likhet med bloggkollegan Henke på Fripps filmrevyer som gillar projekt var därmed även 2014 års sommarprojekt givet för min del.

Under de två närmaste veckorna delar jag med mig av vad jag tyckte om bok- och filmserien, med försök till sammanfattningar av de olika medierna plus en guidad visning av Harry Potter-världen. För böckernas del blev det ytterligare en i raden av förhållandevis många omläsningar medan de två sista filmerna fortfarande var osedda för min del. Inlägget om hur lille Harry kommer till Hogwarts för första gången samt träffar kompisarna Ron och Hermione kommer senare under dagen. Hänger du med? (Kanske det ändå kan vara på sin plats att redan här varna för grova spoilers, vilket inte borde komma som någon överraskning om du är det minsta van vid den här bloggen.)

Som vanligt är jag inte först på plan, inte ens på min egen blogg. I samband med ett skoltema har jag redan lagt ut texten om Hogwarts som skola. Annars kan jag i väntan på mitt eget första inlägg rekommendera att ni surfar in hos exempelvis Flmr, Jojjenito eller Fripps filmrevyer som alla har gjort olika försök att sammanfatta filmserien. Särskilt Henke hos Fripps filmrevyer har tagit ett ambitiöst spadtag och tillhandahåller förutom texter också mängder med underhållande listor. Mycket nöje både här och annorstädes!

Den eminenta headern kommer som vanligt från Dogday Design.

Harry Potter picHarry Potter pic 3

