Jag såg ju faktiskt en av pod people-adaptionerna på bio när det begav sig (how old am I?!). Imorgon kommer svaret om filmen likt ett undermåligt vin kunnat vila sig i form.

Publicerad i Västerbottens Kuriren i maj 1995

***

Puppet mastersDet måste ha gått ett visst mode i science fiction, ty efter ett antal år av tystnad har två SF-filmer haft premiär på lika många veckor – Stargate och nu senast Puppet Masters.

Ett UFO landar mitt i en dunge nära ett litet samhälle och efter ett kort tag är hela landet på fötter för att titta på fenomenet. Sam och Andrew Nivens (Thal och Sutherland) är dock närvarande av en större anledning än bara nyfikenhet. De är övertygade om att det verkligen handlar om ett UFO med utomjordiska varelser och blir än mer misstänksamma när lokalinvånarna försöker att tysta ner det hela så fort som möjligt. Sanningen visar sig vara en hel del grymmare än man någonsin skulle kunna tro. Utomjordingarna är en slags avancerad parasit som kastar sig likt en rocka upp på värdens rygg ( i detta fallet människans), hakar sig fast med små krokar och får kontroll över värden via en sond rakt in i hjärnan. Genom detta förfaringssätt är deras spridning är högeffektiv,de förökar sig snabbt och snart blir det mycket svårt att stoppa dem.

Jag måste säga att detta är en film som gjorde mig besviken. Förvisso hade jag inga höga förväntningar men inte ens de infriades. Efter ett tag sitter man och blir direkt irriterad på de idiotiska huvudprsonerna som inte fattar vad som är uppenbart i åskådarens öga. Uppenbarligen krävs det inget högre I.Q. för att få jobb på ”vetenskapliga säkerhetstjänsten”… Aliens* var äckligare och Invasion of the Body Snatchers** var hemskare, dock har ambitionen tydligen varit att försöka överglänsa dem båda. Det hjälper inte att Donald Sutherland är med och att Eric Thal (från En främling mitt ibland oss) visar sin vältränade muskler. Till sist slutar man överhuvudtaget att bry sig om ifall de kommer att rädda mänskligheten eller inte och detta beror till stor del på att det verkar som om regissören inte har kunnat bestämma sig för vilket slut som skulle få vara med, det finns nämligen cirka femton stycken.

Men naturligtvis så lyckas de efter ganska många förutsägbara intriger och världen är åter skyddad för små tanter i turkos velour-dress.

kurre

*Jag måste ha menat Alien.

** Jag måste ha menat Body Snatchers från 1993. Förvirringen var tydligen total… Jag tror i alla fall att jag var nykter vid premiären. Men jag kan förstås inte garantera att jag inte hade fått en parasit på ryggen, den kanske inte hade hittat rätt i alla hjärnvindlingarna ännu…

