RingworldNackdelen med att söka sig bakåt i science fiction-historien är upptäckten att allt fler koncept som vid första anblicken framstod som påhittiga och fräscha egentligen är snattade från en tidigare källa.

Ta exempelvis sydafrikanen Neill Blomkamps Elysium. Tack vare Robert Heinleins Starship Troopers var jag på det klara med att exoskelett knappast var Blomkamps egen uppfinning. Men när jag tagit mig igenom Larry Nivens Ringworld blir det också tydligt att det här med en cirkulär, artificiell, rymdvärld, vilken dessutom rymmer närmast magiskt effektiva medikamenter inte heller var något som Blomkamp drömde ihop på egen hand under en ectasy-tripp i tonåren.

Niven berättar historien om hur två aliens (från mänsklig synvinkel sett) och två människor reser genom rymden för att undersöka en nyligen upptäckt ringvärld. En enorm artificiell värld som cirkulerar runt en solliknande stjärna och som skapats av okända krafter.

Eftersom ett stort problem för både människor och aliens av alla de slag är överbefolkning (självklart är Niven märkt av sin samtid; makarna Erlichs The Population Bomb publicerades exempelvis 1968) är man förstås sugen på att utforska denna ringvärld både för att se om den kan befolkas och om det är något man kan reproducera.

Men rymdskeppet de reser med krashlandar och nu handlar det inte bara om att utforska ringvärldens ursprung utan också förhoppningsvis stöta på någon högtstående teknologisk finess som kan putta ut skeppet i rymden igen.

Jag borde väl vara van vid det här laget, men av någon anledning finner jag mig alltid lika överraskad när det blir så här uppenbart att science fiction-författare rör sig i sin framtida genre för att kunna berätta något om sin samtid. Larry Niven använder Ringworld för att sticka ut pekpinnar mot både genetiskt experimenterande och artificiella världar. Ingetdera skapar någon hållbar utveckling eftersom de ger en illusion av kontroll som förr eller senare krackelerar och löper amok.

Niven presenterar de här problemen i ett persongalleri som jag känner mig löjligt nöjd med att ha hittat nyckeln till. Han har nämligen i sin tur snattat gruppdynamiken mellan de fyra protagonisterna från Frank L. Baum och The Wizard of Oz. Den fege Nessus (en tvåhövdad Pierson’s Puppeteer) är lejonet som behöver mod, den idiotiskt djärve Speaker-to-Animals (en panterlik Kzinti) är fågelskrämman som behöver intelligens för att balansera sitt mod och kvinnan Teela Brown är plåtmannen som behöver ett hjärta eftersom hennes genetiskt framavlade tursamhet gjort henne tom inombords.

Den ende som inte passar in i det här mönstret är huvudpersonen, den uttråkade tvåhundraåringen Louis Wu. Till skillnad från Dorothy är han exakt densamme när vi lämnar sällskapet som när vi introducerades till honom på hans extravaganta födelsedagskalas. Å andra sidan passar hela ringvärlden med sin artificialitet perfekt i rollen som trollkarlen själv, vilken styr sitt pråliga rike genom chimärer.

På ett sätt är Ringworld oväntat fräsch eftersom händelseutvecklingen skapar en förhållandevis mållös stämning. Rymdfararna har ingen aning om vad som pågår inom ringvärlden, utan kan bara spekulera utifrån de få ledtrådar som de kan samla ihop. Samtidigt känner jag att jag blir lite otillfredsställd av avsaknaden av ett tydligt mål. Vägen dit får gärna bli hur krokig som helst, men det blir något av ett ”jaha” över det hela i slutänden.

Dessutom pepprar Niven gärna utforskarnas spekulationer med fysikaliska utläggningar om hur ringvärlden kan tänkas fungera och där blir jag ärligt talat en smula uttråkad. Sedan må det vara hur mycket hard-core science fiction som helst. Och visst, boken har dryga fyrtio år på nacken men jag kan ändå inte låta bli att irritera mig på det faktum att bägge de kvinnliga karaktärerna inte bara blir dödligt kära i Louis Wu, utan givetvis också är perfekt timglasformade och mer än gärna tar sig en svängom i sänghalmen.

Niven lyckas på ett bättre sätt än Robert Heinlein balansera budskap och historia, men för min del blev Ringworld mer en intressant utflykt i science fiction-historien än en fulländad läsupplevelse.

star_full 2star_full 2star_full 2

 

