Flags of Our Fathers (2006)

Flags of our fathers”A picture can win or loose a war.” Bilden som skulle komma att vinna andra världskriget för USA:s räkning (i alla fall fanns det många som ivrigt hoppades det) var flaggresningen på berget Suribachi på vulkanön Iwo Jima. Strunt samma att slaget om ön var långt ifrån över när bilden togs. Strunt samma att männen som råkade vara med på just den bilden inte kände sig helt bekväma med att kallas ”hjältar” och få representera alla soldater för ett amerikanskt folk som börjat tvivla på att kriget i Stilla havet någonsin skulle ta slut.

Flags of Our Fathers bygger på boken som Joe Bradleys son skrev om sin far och de andra soldaterna som porträtterades på Joe Rosenthals Pulitzer-vinnande foto. Sjukvårdaren Bradley talade aldrig om sina krigsupplevelser med sin familj och boken blir ett sätt för sonen att försöka komma underfund med vad som egentligen hände, på Iwo Jima och på amerikansk mark efter flaggresningen, men också med de män som överlevde det hela.

Av de sex som syns på bilden överlevde nämligen bara tre tillräckligt länge för att kunna skeppas hem igen: Joe Bradley, Ira Hayes och Rene Gagnon. Väl hemma i USA plockades de snabbt upp av en krigsapparat som var i stort behov av pengar och som därför såg vandrade reklampelare för krigsobligationer snarare än traumatiserade soldater.

Det lämpliga i att exempelvis låta dem ”återuppleva” hela den omänskliga krigssituationen på en papier-maché-bergsknalle som ett jippo för att samla in pengar och dessutom uppmana dem att försöka föreställa sig att deras döda kamrater fortfarande fanns i livet (för ökad realism för åskådarna) tycks inte ha föresvävat politiker och toppmilitärer. Hayes reaktion att i det läget ta till flaskan ses inte som en fullt naturlig reaktion på en bisarr situation; istället undras det syrligt om fylla verkligen är det bästa sättet att hedra alla de som dött för sitt land.

Regissör Clint Eastwood är med födelseåret 1930 för ung för att själv ha upplevt det slag han beskriver i Flags of Our Fathers, men slutresultatet andas ett brinnande engagemang för den enskilde soldaten som på ett rent praktiskt plan aldrig slåss för sitt land, utan för de kamrater som delar den helvetiska krigssituationen. Scenerna på den kala och svartsandiga vulkanön är realistiska, kaosartade och obehagliga medan berättelsen om hur tre män blev cyniskt utnyttjade av krigsbyråkratin är absurd och upprörande.

Flags of Our Fathers är mer eller mindre perfekt rent utförandemässigt – tempot är välavvägt, den komplicerade narrativa linjen med hopp mellan flera olika tidsrymder blir (nästan) aldrig rörig, skådespeleriet är kompetent och visuellt har den allt man kan önska i form av färger, scener och miljöer.

Och ändå… I allt detta påminner filmen för min del exempelvis om Changeling: en vansinnigt intressant och välberättad historia som engagerar min hjärna men aldrig mitt hjärta. En orsak just i det här fallet tror jag är att scenerna från Iwo Jima, hur realistiska och välspelade de än är, inte känns annorlunda från högen av andra krigsfilmer (Saving Private Ryan, The Thin Red Line, Enemy at the Gates), vilka också utmärker sig för sin realism. Det är explosioner, kaos, rader av döda och döende soldater, blod och den enskildes maktlöshet.

Men tittar jag generellt på Clintans regissörsproduktion inser jag att denna känsla återkommer inför ganska många av hans filmer, så det kanske helt enkelt är hans stil som inte riktigt funkar för mig? Med det sagt måste ändå medges att han är en av de regissörer som håller en ruggigt hög lägstanivå. Man kan alltid räkna med att det är välgjort och välberättat, det är bara det där lilla extra som ibland saknas.

9 reaktioner till “Flags of Our Fathers (2006)”

  1. Du skrev ”Måndagsclintan” på Facebook. Innebär det att det kommer en Clintan-film nästa måndag med? Här är en som håller tummen. 🙂

  2. Ledsen att göra dig besviken, inget måndagstema på gång. Men du kan hålla tummarna tills i övermorgon 😉

  3. Hm, undrar vilken film det blir i övermorgon då.. 😉

    Håller med dig om det mesta. Skillnaden är bara att jag hamnar ett betygssteg högre. Annars är känslan av att något saknas alltför frekvent i Clintans senare filmer. Hög lägstanivå håller han alltjämt.

  4. Jag såg Flags of Our Fathers och tvillingfilmen Letters from Iwo Jima på bio och måste säga att jag gillade Flags lite mer än Letters. Båda filmerna var runt svaga fyror/starka treor.

    Grejen är den att jag tyckte Flags hade mycket välgjorda och realistiska krigsscener och detta gjorde filmen för mig. När soldaterna återvände hem till USA var historien och filmen klart svagare. Letters var kanske jämnare sett över hela filmen, men saknade de imponerande krigsscenerna som Flags hade.

    Sen gillar jag Changeling faktiskt. Inte perfekt, men jag blev åtminstone ganska engagerad i det hela. En av det årets bättre filmer tyckte jag när jag såg den. Har dock inte sett om den så vet inte hur jag skulle känna nu 😉

  5. @Pladd: Ja, vad _kan_ det bli för något?! 😉 Av Clintans egna filmer som han gjort sedan 2000-talet är nog Mystic River den jag tycker bäst om, möjligen utmanad av onsdagens film. Men då är det en några jag har kvar.

    @Movies-Noir: Jag är inte särskilt svag för krigsscener, kanske det är det som gör skillnaden? Avstår från vidare jämförelser innan onsdag 😉 Där ser man, Changeling lämnade mig helt kall…

  6. @Movies-Noir: Fast jag tror att det snarare är krigsscenerna än krigsfilmerna som är vattendelaren. En krigsfilm kan ju vara så mycket mer än krigsscener, behöver ju faktiskt inte innehålla en enda egentligen.

  7. Personligen blir jag trött när det pangas på för mycket – skippade Band of Brothers efter ett avsnitt där det gapades, flåsades och pangades i ett HELT avsnitt 😦
    Den här var helt ok no more no less . C.E har en ganska hör lägsta nivå men det var ett tag sedan jag en film som han regisserat.

  8. @Filmitch: Hög lägstanivå kan jag hålla med om. Men de där riktiga topparna kryllar det inte av tycker jag. Kanske har man fått för höga förväntningar?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: