Zero Dark Thirty (2012)

Zero Dark ThirtyJu mer jag har funderat på Zero Dark Thirty, desto mer har den blivit en inte-film. En film som trots mastiga 157 minutrar inte innehåller en hel massa. Man slipper en massa övertydliga pekpinnar om vad jag inte bara ska tycka, utan också vad jag ska känna (inledningen med sina 9-11-inspelningar kan man dock diskutera huruvida den är spekulativ eller självklar med tanke på den historia som sedan berättas). Filmen innehåller inte ändlösa förklarande och resonerande utläggningar runt konferensbord eller smutsig underhandslobbying för att få igenom just den egna taktiken.

Man behöver inte bekymra sig om ifall Mayas barn gråter efter sin mamma på kvällarna när hon är posterad utomlands i sin CIA-tjänst (om hon överhuvudtaget har några). Man behöver inte ens fundera över Mayas efternamn eftersom hon inte utrustas med något sådant. Maya själv ser definitivt inte ut som en nymejkad fotomodell varenda minut. Och, kanske bäst av allt, vi har ingen mörk röst som väser in en mikrofon ”We are go at…Zero Dark Thirty…”.

Katryn Bigelows beskrivning av jakten och avdagatagandet av Usama bin Laden levererar på det hela taget inte många tvärsäkra svar men ställer heller inte särskilt många uttalade frågor. Zero Dark Thirty presenteras som en räcka händelser (men förstås ur CIA:s, och, i ett större hänseende, USA:s perspektiv) och det är upp till mig som tittare vilken värdering jag lägger i de händelserna. På ett sätt skulle man nästan kunna se filmen som en dramatiserad dokumentär och vore det inte för att den osar kvalitet, kompetens och subtilitet skulle den kunna ha varit en TV-film.

Zero Dark Thirty är otvetydigt en bra film. Det jag blir lite lur på är om den på grund av allt detta ”inte” också är en bättre film än om den exempelvis hade fokuserat mer på det politiska spelet under Washingtons (eller Langleys) bord istället för det slitsamma arbetet ”på golvet” eller på hur Maya egentligen mår under de åtta år som filmen pågår.

För samtidigt som Zero Dark Thirty vinner på att vara low key och inte innehålla en massa saker kan jag förstås inte låta bli att fundera över många av de där bitarna som Bigelow valt bort, hur orättvist det än må vara. Fokuseringen på Maya är både filmens styrka och, i den mån den har någon, svaghet. Kanske på grund av The Hurt Locker hade jag förväntat mig en mer psykologisk framställning. Jag undrar över hur Maya med sitt 100%-iga fokus, alla döda kollegor och all frustration hållit ihop under åren. Hur har hon överlevt? Eller har hon det? Är hon en djuphavsfisk som bara kan leva under press, som exploderar när trycket lättar?

Andra element som inte finns med sticker upp huvudena här och var. Hur var det ens möjligt för denna enskilda CIA-agent att så ensidigt driva ett spår som ingen utom hon själv länge verkade tro på? Hur kommer det sig att hon inte blev förelagd nya arbetsuppgifter? Zero Dark Thirtys beskrivning av ett händelseförlopp som vi redan på förhand vet kommer att bli framgångsrikt (allt är relativt) gör att jag också gärna hade sett en film om åtminstone ett av alla de säkert tusentals spår som drevs lika länge och lika ihärdigt men som i slutänden faktiskt visade sig vara en återvändsgränd. Särskilt det här perspektivet gör mig mycket nyfiken på hur de första manusutkasten såg ut, eftersom de ska ha producerats innan filmen på naturlig väg fick sitt väldiga klimax.

Det händer inte särskilt ofta, men jag känner att jag inte är klar med Zero Dark Thirty. Kathryn Bigelow har gjort ett fantastiskt jobb under de bägge ledstjärnorna subtilitet och balans (men, återigen, ur ett enskilt perspektiv), jag vet bara inte riktigt vad jag tycker om det ännu. Det jag har med mig är att Zero Dark Thirty lyckas beskriva ett slag som utifrån en snäv målbeskrivning slutförs, men på ett sådant sätt att vi lämnas med känslan av att konflikten är långt ifrån över. Om möjligt har den bara blivit än med komplicerad.

Inväntar beslut

12 reaktioner till “Zero Dark Thirty (2012)”

  1. Det känns ändå som du gillar filmen, även om du inte är helt klar med den. Verkar även som att du kanske överanalyserar det hela, jag vet inte. Att filmen kanske visar en sida som behöver bearbetas lite mer än om den tagit den enkla vägen.

    Jag kan även hålla med om de flesta tankarna du har kring Maya. Jag kände ett par gånger, speciellt under andra halvan, att hon borde bli ganska illa omtyckt och omplacerad till slut. Samtidigt var hon en pådrivare som ville ha och uppnådde resultat (nåja, inte alltid). Vissa gånger kändes det lite konstigt att hennes kollegor inte verkade drivas av samma jäklar anamma. Det var väl det som gjorde henne så bra på det hon gjorde.

    Zero Dark Thirty fick 4/5 av mig, och av alla filmer jag sett från 2012 (inklusive samtliga Oscarsnominerade filmer) så är detta i mitt tycke den bästa filmen från året.

  2. @Henke: Psst, ska jag berätta en hemlis? Jag har snott den från Stephen King…

    @Movies-Noir: Absolut att jag gillade den, jag vet bara inte hur mycket 🙂 Och omplacering av Maya borde i så fall hänga på att man inte behövde henne på just de arbetsuppgifterna eller det spåret, oavsett om hon var omtyckt eller inte. Ju fler biografier man läser/ser om personer som uppnår fantastiska resultat, ju oftare tycker jag man inser att de sällan är särskilt lätta personer att komma överens med. Därav resultaten… 😉

  3. Sant, hon uppnår resultat – till slut. Men det var ju många sidospår och de kände nog själva att det tog för lång tid. Då hade hon kunnat bli omplacerad/ersatt av nya förmågor. Å anda sidan var hon väl en av få som klarade av att fortsätta. Vissa blev omplacerade, vissa bytte självmant och andra dog…

  4. @Henke: Haha, fegar jag räknar jag med att du kommer att tala om det för mig 😉

    @Movies-Noir: Ja, hon verkar ju ha varit en av de få som stadigvarande jobbade på det spåret.

  5. Haha, the jury is still out on this one tydligen. Gå på magkänslan. 😉

    Håller med om att filmen i mångt och mycket definieras av vad den inte är. De många beslut som Bigelow tog när det gällde vad man skulle visa resulterade ofta att man inte gjorde nånting, t ex inte klippte in Maya under räden, inte lät oss veta mer om Maya, inte körde med häftig musik och snabba klipp under räden, etc.

  6. Jag vet inte hur många gånger jag klickat in mig här för att se om du publicerat ditt val. Ja, val. Så känns det. Nu handlar det inte bara om att sätta ett betyg på en film vilken-som-helst, nu ska du liksom välja sida. Ett bra betyg = alla kommer förstå dig, en trea eller sämre=kommer uppfattas som brutalsågning och du kommer få förklara dig i månader framöver.

    Dessutom kom jag på att jag glömde visa dig den lilla och den stora blottaren i lördags. Gör det nästa gång 😉

  7. @Fiffi: Haha, jag kanske skulle fortsätta med att inte sätta betyg för att hissa besöksfrekvensen? 😉 Men ett klart val kommer det inte att bli förrän jag har hunnit se om filmen och det kommer inte att hända innan den finns på DVD kan jag säga redan nu.

    Ja, jag vill veta! 🙂

  8. Förstår precis hur du menar med att filmen är en ”inte-film” och det är där jag tycker att styrkan med filmen ligger. Man balanserar det väl med att inte lägga in för mycket actionelement som tar fokus från grundhistorien, man lägger inte in en massa onödigt runt omkring (häftig musik, intensiv klippning osv.) för att ta fokus från historien. Man fokuserar heller inte för mycket på de olika karaktärerna som svischar förbi, förutom på deras handlingar som för historien framåt. Jag gillade framförallt just det här att grundhistorien var det främsta fokuset som alla inblandade (skådespelare, regissör, manusförfattare) fick rätta sig efter och jag tyckte det fungerade alldeles utmärkt.

    Är dock intressant av ditt slutgiltiga betyg på filmen och dessutom varför Fiffi nämnde någonting om blottare 🙂

  9. @Martin: Om inte annat känns det som en oerhört genomtänkt och genomarbetad film och det har ju ett värde i sig. Jag tycker fortfarande att det är svårt att bestämma sig (skulle nästan behöva se om). Det där andra får du fråga Fiffi om 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: